درگفت‌وگو با پانا

محسن جهانی: سینمای مستند دیگر در فضای اکران تنها نیست

تهران (پانا) - برنده جایزه ویژه هیات داوران بخش کرونای چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با اشاره به فعالیت گسترده پلتفرم‌ها در حوزه نمایش مستند تاکید کرد، سینمای مستند دیگر بدون بستر نمایشی نیست.

کد مطلب: ۱۲۳۲۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
محسن جهانی:  سینمای مستند دیگر در فضای اکران تنها نیست

محسن جهانی درباره ضرورت برگزاری جشنواره سینما حقیقت به خبرنگار پانا گفت: فیلم‌ساز نیاز به محفلی دارد تا فیلمش توسط افراد متخصص دیده شود، منتقدان و مخاطبان بازخوردهایی را درباره فیلم ارائه دهند تا در ادامه مسیر حرفه‌ای خود بتواند از آن بازخوردها استفاده کند. وقتی یک رویداد تخصصی باشد، مسلما اعتبار جشنواره و فیلمساز افزایش پیدا می‌کند، چون فیلمش را در جایی به نمایش در آورده که همه متخصص هستند. اگر جشنواره‌های تخصصی مانند جشنواره سینما حقیقت وجود نداشته باشد، مسیر فیلمسازی کارگردانان به درستی مشخص و دنبال نمی‌شود.
وی درباره تاثیر سینما حقیقت در جذب مخاطب عام گفت: جشنواره سینما حقیقت یکی از جشنواره‌های تراز اول سینمای ما به حساب می‌آید. رویدادی که تمام معیارهای استاندارد جهانی یک جشنواره را دارد. فکر می‌کنم کم‌تر جشنواره‌ای در ایران برگزار شده که این پارامترها را داشته باشد اما خوشبختانه جشنواره سینما حقیقت این معیارها را داشته و تا کنون هم ادامه پیدا کرده و هر سال نیز حرفه‌ای تر پیش‌رفته است. مسلما این فضا باعث تربیت و کشف مستندسازان زیادی شده است.
این مستندساز ادامه داد: فیلم مستند به اندازه فیلم داستانی همه مخاطبان را به خود علاقه‌مند نمی‌کند اما خوشبختانه در حال حاضر مستندها بدون بستر نمایش نیستند و پلتقرم‌ها و شبکه‌ها امکان دیده شدن را در اختیار مستندسازان قرار می‌دهند و مخاطب عام هم دنبال این است که فضاهای واقعی‌تر را کشف کند. با توجه به تجربه تا کنون خروجی‌های جشنواره یکی از انتخاب‌های مردم بوده، پس می‌توان نتیجه گرفت جشنواره سینمای مستند در این سال‌ها تلاش خودش را کرده و موفق هم ظاهر شده است.
وی درباره برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین گفت: برگزاری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین، تجربه‌ای بود که مخاطب عام زیادی را به دایره بینندگان مستند اضافه کرد و مخاطبان خاص بیش‌تری هم توانستند از این موقعیت استفاده کنند.
کارگردان «من لیدر هستم» ادامه داد: امیدوارم تجربه برگزاری جشنواره به صورت آنلاین حتی پس از پایان کرونا هم ادامه داشته باشد، چرا که افرادی هم هستند که به سینمای مستند علاقه دارند، اما توانایی شرکت در جشنواره به صورت فیزیکی را ندارند و این تجربه می‌تواند برای تمام مخاطبان بسیار کارآمد باشد.
کارگردان مستند «آنجا سپیده دم» درباره اکران آنلاین پلتفرم هاشور گفت: اکران آنلاین مستند در پلتفرم هاشور نقطه شروع خوبی است تا مخاطبان زیادی را به سینمای مستند علاقه‌مند کند تا روزی فیلم مستند هم مانند فیلم داستانی در سینماهای سراسر کشور اکران شود و مخاطب خودش را داشته باشد. ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که با اکران مستند تمام سالن سینما پر شود، باید مخاطب را با این فضا آشنا کنیم و اکران‌های آنلاین موقعیت بسیار خوبی برای انجام این کار است.
پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از 18 تا 25 آذرماه برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار