درج رمزینه‌های سریع پاسخ در ۱۲۶ عنوان کتاب شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش گفت رمزینه‌های سریع پاسخ یکی از اهداف آموزشی در چرخش‌های آموزشی است و در همین راستا تاکنون ۱۲۶ عنوان کتاب در این شاخه‌ها به این رمزینه‌ها مجهز و متصل شده‌اند.

کد مطلب: ۱۲۳۱۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
درج رمزینه‌های سریع پاسخ در ۱۲۶ عنوان کتاب شاخه فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، افشار بهمنی در خصوص تعداد رمزینه‌های سریع پاسخ بارگذاری شده در کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش اظهار داشت: برای سال تحصیلی جاری، به ‌منظور تکمیل بسته‌های تربیت و یادگیری، غنابخشی به محتواها و بهره‌برداری از طریق رمزینه‌های سریع پاسخ، ۱۲۶ عنوان کتاب درسی این دو شاخه برنامه‌ریزی و اجرا شد. از این تعداد، ۱۶عنوان در شاخه کاردانش و ۱۱۰ عنوان در شاخه فنی‌وحرفه ای بود. رمزینه‌های سریع پاسخ در ابتدای هر پودمان کتاب درسی پیش‌بینی شده و در نهایت هر کتاب پنج پودمان یا پنج رمزینه سریع پاسخ دارد.

وی ادامه داد: رمزینه سریع پاسخ محتوای کتاب درسی و محتوای یادگیری را غنابخشی، تکمیل و توسعه می‌دهد. برای این‌که بتوانیم رمزینه‌های سریع پاسخ را در قالب محتوای کامل‌تری عرضه کنیم برای هر کتاب درسی یک «فیلم آموزش هنرجو» مشتمل بر ۹۰ دقیقه فیلم آموزشی شامل نمایشی از مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی هر پودمان، تولید کردیم. سپس این فیلم در قالب قطعات ۵ تا ۷ دقیقه ساماندهی شد که هر کدام از قطعات مراحل کاری مشخص در هر پودمان را غنابخشی می کند.

مدیرکل دفتر تالیف کتاب‌های فنی وحرفه‌ای و کاردانش با اشاره به تولید بیش از ۶۶۰۰ دقیقه فیلم در طول یک‌سال گذشته، گفت: در جهت محتواسازی کارهای دیگری را نیز دنبال کردیم؛ مثلاً فیلم‌هایی که از دستگاه‌های مختلف اجرایی مثل جهادکشاورزی، وزارت کار، مرکز پژوهش وزارت کار و بخش‌هایی مثل نیروی دریایی سپاه و سازمان بنادر که در اختیارمان قرار گرفته بود را مورد ارزیابی قرار دادیم و با توجه به اهداف آموزشی که در کتاب‌ها داشتیم از برخی از محتواها در قالب تدوین فیلم‌های آموزشی استفاده کرده‌ایم. ضمن این‌که به‌دنبال غنابخشی کامل‌تر ۶۰۰ قطعه از محتواهای تعاملی در قالب موشن، انیمیشن و اینفوگرافی بهسازی شد که سابقا در دفتر انتشارات و فناوری سازمان تولید شده بود.

وی ادامه داد: با توجه به تکثر، تنوع و تعدد عناوین درسی حدود ۳۶۵ در شاخه فنی‌وحرفه ای و حدود ۱۳۹ عنوان در شاخه کاردانش؛ برنامه‌ریزی ورود آزمایشی برای تولید محتوا داشتیم. البته باید در نظر داشته باشیم که این حجم از محتوا در حوزه‌های مهارتی یا شغلی و حرفه‌ای وجود ندارد و یا متناسب با اهداف آموزشی ما نبوده و باید به سمت تولید می‌رفتیم. تولید چنین محتوای عظیمی در یک فرایند ۶ ماهه کار بسیار سنگین، طاقت‌فرسا و زمان‌بری است کما این‌که فرایند تولید محتوا برای رمزینه‌های سریع پاسخ با مشارکت دستگاه‌ها و هنرستان‌های مختلفی بوده است.

افشار بهمنی گفت: تولید همه عناوین در یک مقطع زمانی ۶ ماهه امکان‌پذیر نبود و به کیفیت محتواهای تولید شده آسیب می‌رساند؛ اما امیدواریم در ۶ ماهه دوم سال بتوانیم برای تولید سایر عناوین اقدام کنیم. هدف ما تنوع بخشی به محتوا بوده یعنی صرفا از اینفوگرافی استفاده نکردیم بلکه در فیلم‌های آموزشی از انیمیشن و موشن‌گرافی نیز استفاده شده است.

وی افزود: پژوهشگران فنی‌وحرفه‌ای و همچنین مولفان و تولیدکنندگان محتوای آموزشی نسبت به حوزه‌های عمومی و نظری، بسیار کم و محدود هستند. محتواسازی در حوزه شغلی و حرفه‌ای نیاز به مولفان و پژوهشگران خبره‌ای دارد که تعداد ایشان محدود است. این مسئله باعث می شود با دقت بیشتری ورود کنیم.

مدیرکل دفترتالیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه ای و کاردانش با تاکید بر محور چرخش های آموزشی ادامه داد: در این چرخش ها از کتاب محوری به برنامه درسی محوری و از کتاب محوری به بسته تربیت و یادگیری می رسیم. فیلم‌های آموزشی هنرجو و کتاب الکترونیکی از اجزای این بسته‌ها هستند. با توجه به تمرکز ما بر روی محتوای کیفی، ۲۰۰ عنوان کتاب درسی هم در قالب کتاب الکترونیکی تولید و عرضه شد؛ که قابلیت بهره‌برداری از رسانه‌های غیرمکتوب را در ارتباط با یک محتوای pdf بیشتر نشان می‌دهد و قابلیت بهره‌برداری درصفحات وب را نیز دارد و هنرجویان می‌توانند حتی در گوشی‌های همراه یا لپ‌تاپ یادداشت‌برداری کنند.

وی افزود: هم اکنون در تکمیل اجزای بسته‌های آموزشی از قبیل فیلم، نرم‌افزارهای آموزشی و شبیه‌سازها هستیم که امیدواریم در شش ماهه دوم سال و سال آینده به اتمام برسد و تولید محتواها بر بستر AR را در حوزه شبیه‌سازی به‌عنوان یکی از دستاوردهای آموزشی معرفی کنیم و به کتاب‌های درسی موجود، لینک دهیم؛ به‌ویژه در آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی که کتاب فیزیکی در کنار فیلم‌های آموزشی و برنامه‌های شبیه‌ساز تکمیل می شود و محوریت کار هنرجویان در کارگاه‌ها محسوب شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار