در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی مطرح شد؛

تولید ویژه‌نامه مربوط به رمزینه‌های سریع پاسخ در دست اقدام قرار گرفت

تهران (پانا) - شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و سایر مدیران و معاونین این سازمان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۳۲۷۴
لینک کوتاه کپی شد
تولید ویژه‌نامه مربوط به رمزینه‌های سریع پاسخ در دست اقدام قرار گرفت

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی در ابتدای این جلسه، ضمن تبریک آغاز امامت حضرت ولی عصر (عج)، گفت: امیدوارم خداوند این توفیق را به ما بدهد تا در امام شناسی و تبعیت از امام قدم برداریم زیرا اگر نگاهی به منطقه خاورمیانه و دولت‌های اسلامی بیاندازیم، به سادگی متوجه می‌شویم، که زاویه گرفتن از مسیر امامت، انسان را به سمتی سوق می‌دهد که هم خود را هلاک می‌کند و هم برای هلاکت دیگران مسابقه می‌دهد لذا امیدوارم که خداوند ما را از این بلا مصون بدارد.

وی ادامه داد: اینکه حضرت ولی عصر(عج) در میان ما حضور دارند، دارای یک معنا است زیرا زندگی بدون حضور امام عصر، نوعی تباهی است. در واقع خدای متعال که کائنات و انسان را آفریده، به این موضوع علم مطلق دارد که اگر امام را از بشریت و به طور خاص جامعه اسلامی حذف کنند، همگان به سوی مرگ پیش خواهند رفت، اما دلیل اینکه ما قادر به دیدن این امام عزیز نیستیم، مربوط به نبود شایستگی‌هاست لذا ما باید در این راستا تلاش کنیم.

ضرورت توجه به زمانبندی در روند اجرای اقدامات تحولی سازمان

ملکی در ادامه جلسه از اقدامات انجام شده در بخش رمزینه‌های سریع پاسخ تشکر کرد و افزود: تقاضای من اتمام این طرح و ساماندهی مناسب برای این بخش است زیرا این طرح هم اکنون در سطح ملی و فراملی مطرح شده است. بدیهی است که اقدام انجام شده، موثر است لذا ما نباید لحظه‌ای از ارائه کامل کار، غفلت کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بر لزوم توجه به زمانبندی در پروسه کارها، تاکید کرد و افزود: در مسیر کارهای خود باید به مساله زمانبندی چاپ سپاری کتاب‌ها توجه ویژه داشته باشیم زیرا این بخش، امر بسیار مهمی است. ویرایش کتاب‌های درسی دوره اول متوسطه، در این بخش، یکی از مباحث است که بر آن تاکید ویژه دارم. نکته دوم درج رمزینه‌ها در بخش مربوط به هر درس است لذا نباید شاهد این باشیم که صرفاً رمزینه‌ها در ابتدای هر کتاب درج می‌شوند. در این بخش، نکته سوم، این است که در کتاب‌های درسی کنترل کیفیت لحاظ شود لذا افرادی که به آنها ابلاغ داده شده، باید تمام کتاب‌ها را بررسی و بازبینی کنند. در بخش آخر نیز چاپ تصویر شهید علی لندی است که باید در مرکز توجه قرار گیرد البته بسیار خوشحالم که تصویر این نوجوان شهید بر روی یکی از نشریات ما چاپ شده است اما باید در کتاب‌ها نیز به این امر توجه داشته باشیم.

در ادامه این جلسه ابلاغ رامین نوظهوری، به عنوان مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در امورعلمی و توسعه‌بخشی به ارتباطات مؤثر با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی" توسط دکتر ملکی به وی اعطا شد.

در بخش دوم این جلسه سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان به قرائت مصوبات جلسه قبل پرداخت و نکات مورد بحث در جلسه پیش رو را مطرح کرد.

علی محبی قائم مقام رئیس سازمان پژوهش نیز در این بخش درباره روند برنامه ریزی کتاب‌های درسی و کنترل کیفی این بخش، گفت: برنامه ریزی‌هایی در کمیته کنترل کیفیت انجام شده و افرادی نیز به این کمیته افزوده شده‌اند. در این مسیر جدول زمانبندی نیز تنظیم شده و ان شاالله تا پایان بهمن ماه فرایند ارسال کتاب‌ها انجام شود. در این مسیر کلیه کتابها همزمان با دفاتر توسط این کمیته بررسی می شود.

معصومه نجفی پازوکی، سرپرست گروه تالیف کتاب‌های متوسطه نظری در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نیز گفت: بحث ویرایش کتاب‌های متوسطه اول، از جمله اقداماتی است که از دو هفته پیش آغاز شده و حدود ۸ نفر ویراستار در این بخش مشغول هستند. جانمایی رمزینه‌های سریع پاسخ برای کتاب‌های سال آینده، از جمله موضوعاتی است که ما جلساتی در این راستا داشتیم و آن را بررسی کردیم لذا از تمام گروه‌ها خواسته شده که این جاگذاری رمزینه‌ها را، تا پایان آبان ماه توسط بخش‌های مختلف مشخص کنند تا بتوانیم یک جمع بندی در آبان ماه داشته باشیم.

تولید ویژه نامه مربوط به رمزینه‌های سریع پاسخ در دست اقدام قرار گرفت

محمد ابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی درباره تولید ویژه نامه‌ای درباره رمزینه‌های سریع پاسخ، گفت: رمزینه یکی از نشانه‌های تحول در سازمان است لذا ما به یک ویژه نامه دقیق و مناسب در این راستا نیاز داریم به همین خاطر نیز، جلساتی داشتیم، تا تحریریه و نیروهای این بخش را مشخص خواهیم کرد و بتوانیم شکلی مناسب را در این بخش ارائه کنیم.

صدیقه حسن زاده، رییس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نیز در این بخش، بر لزوم همکاری بیشتر بخش‌ها در راستای خبر رسانی تاکید کرد و گفت: ضروری است که همکاران از مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده در جلسات، روابط عمومی را مطلع کنند زیرا در این صورت امکان اطلاع رسانی در ابعاد گسترده تری برای ما ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در این راستا و برای انسجام دادن به موضوع اطلاع رسانی در حوزه برنامه‌های درسی، جلساتی با نمایندگان دفاتر داشتیم که خوشبختانه به سمت و سوی خوبی سوق پیدا کرده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در ارتباط با پرتال جدید سازمانی نیز نیازمند تسریع اقدامات هستیم زیرا بسیار به بحث اطلاع رسانی کمک می‌کند و جایگاه هر کدام از دفاتر به صورت فنی و زیر ساختی نیز بر روی سایت ایجاد خواهد شد.

نوظهوری، نیز در این بخش، گفت: خداوند منان را شاکرم که بار دیگر فرصت خدمت به آموزش و پرورش ایران را برای من فراهم کرد. امیدارم که به فضل خداوند سبحان بتوانم سربلند از این مسئولیت خطیر بر بیایم. بدون شک سازمان پژوهش به تعبیر رهبر انقلاب، قلب آموزش و پرورش است. در این راستا، پویایی و تپنده بودن، ویژگی قلب است که با نگرش و بازخورد دانش پژوهان به امر آموزش میسر است بر همین مبنا نیز امیدوارم که بتوانم در کنار سایر همکاران، گامی در این راستا داشته باشم.

الگوی اشاعه برنامه‌های تحولی سازمان نقد و بررسی شد

حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی سازمان نیز در این بخش، الگوی اشاعه برنامه‌های تحولی سازمان را برای حضار ارائه کرد و خواستار توجه و نکات حاضران در راستای نقد و بررسی الگوی پیش رو شد. او در این باره گفت: این الگو در دو جلسه و کارگروهی که نمایندگان حوزه ستادی حضور داشتند، ارائه شد که البته استقبال خوبی نیز در راستای همکاری و اجرایی شدن، از آن شد.

وی افزود: بحث همراه سازی مخاطبان با برنامه درسی را در سه سطح تبلیغ، تفهیم و تعلیم مورد توجه قرار دادیم. در بحث تبلیغ ما به سمت کمیته اطلاع رسانی سازمان حرکت کردیم. بحث تفهیم نیز، به اشاعه مربوط می‌شود، اما بحث تعلیم به توانمندسازی معلمان و مخاطبان مربوط شده است.

مظاهری تصریح کرد: تلاش ما این بود که در این الگو، خانواده، مدیران مدارس و کارشناسان را نیز، در کنار معلمان داشته باشیم لذا ما تلاش کردیم که این برنامه به شکلی جامع بتواند تمام این گروه‌ها را پوشش دهد. در این راستا معلمان، خانواده ها، مدیران مدارس و کارشناسان در اولویت قرار داشتند.

در این بخش علی محبی از زحمات انجام شده در این بخش تشکر کرد و گفت: ضروری است که مسئولان مستقیم این برنامه نیز درون الگو مشخص شود زیرا عدم مشخص شدن این بخش باعث تداخل کارها خواهد شد.

وی افزود: بحث بعدی امکان سنجی است زیرا به نظر می‌رسد که این کار نیازمند استلزاماتی است و باید بدانیم که برای اجرای کارهایی نظیر ساخت فیلم‌های آموزشی، در چه بخش‌هایی قرار است که دنبال شود. بحث مکانیزم ارزشیابی الگو نیز باید مورد تجدید نظر قرار گیرد زیرا ما باید بتوانیم بازخورد و نتایج وظایف اجرایی را نیز مد نظر داشته باشیم.

محمدی نیز ضمن تقدیر از کار انجام شده، گفت: در این طرح، تقریبا تبلیغ، ترویج، اشاعه و تفهیم با یکدیگر متداخل شده‌اند لذا لازم است که یک مرزبندی شفاف در این بخش داشته باشیم. نکته دیگر عملیاتی کردن این طرح است بر همین مبنا ما باید فرض نوشتن را مد نظر قرار دهیم لذا بهتر است که موارد مذکور را کاملا اجرایی در نظر بگیریم بنابراین پرداختن به استلزامات ضروری است.

نجفی پازوکی نیز در این بخش به نقد و بررسی الگوی پیش رو پرداخت و گفت: ضروری است که ما به سمت بسته‌های یادگیری و مباحث تلفیقی در بحث اشاعه حرکت کنیم. شاید پرداختن به این میزان از ابعاد کار شدنی نباشد و لازم است که همه برنامه‌ها دسته بندی شود تا یک طبقه بندی و تعریف مشخص در این بخش داشته باشیم.

محسن باهو مشاور فناوری رئیس سازمان نیز در این بخش بر لزوم توجه به شرایط هر محتوا تاکید کرد و گفت: اگر ما از مدل‌های اشاعه در این شرایط استفاده نکنیم دچار آسیب خواهیم شد و آن کارایی را در بستر پیش رو نخواهد داشت لذا من پیشنهاد می‌کنم که در تفکر تنظیم برنامه، ابتدا به روش و بستر اجرا بپردازیم و بدانیم که قرار است از چه مدل‌هایی برای اجرا بهره خواهیم برد.

وی افزود: باید در این مسیر بحث زمان، منابع و روش‌ها و هزینه‌ها را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم به عنوان اقدامی مستمر در سازمان داشته باشیم.

مهدی ایلکا رئیس حراست سازمان پژوهش نیز در این بخش گفت: در حوزه آموزش غیر حضوری کارهای مختلفی انجام شده است لذا ما می‌توانیم از راه رفته دیگران استفاده کنیم. در واقع در این مسیر ما باید به ۹ دسته بندی رسمی در این بخش توجه داشته باشیم.

روح الله رضاعلی، مشاور رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این بخش بیان کرد: پایش از نقطه تولد هر برنامه‌ای آغاز می‌شود بنابراین ما نیاز داریم که این پایش را در عرصه اقدامات اجرایی نیز شاهد باشیم. در این مرحله ما باید علاوه بر مشخص کردن مسئول اجرایی، بعد نظارتی فعالیت را نیز کاملا مشخص کنیم. ما به هر حال در بحث اشاعه و پایش اینگونه برنامه‌ها باید از ظرفیت‌های غیر رسمی در سازمان آموزش و پرورش نیز استفاده کنیم و ما می‌توانیم از بسیاری موسسات بیرونی، دبیرخانه‌های کشوری و ظرفیت‌هایی که خود سازمان اجرا کرده است استفاده کنیم و باعث صرفه جویی در پیوست‌های منابع و بخش‌های انسانی شود.

مظاهری، نیز در ادامه ضمن ابراز خرسندی از انتقادات وارد شده، گفت: ما نباید یک برنامه را به شرایط موجود محدود کنیم بلکه باید وضعیت مطلوب را مد نظر قرار دهیم. در واقع ما نمی‌توانیم به دلایل نقص‌ها، ابعاد را کمرنگ کنیم بلکه باید در مرحله بعدی باید بر اساس امکانات موجود این اقدامات را فاز بندی کنیم لذا در نظر گرفتن استلزامات مربوط به مرحله بعد است.

وی افزود: من فکر می‌کنم برای یک برنامه جامع نباید یک نگاه حداقلی داشته باشیم بلکه باید تمام ابعاد را به شکل کامل در نظر داشته باشیم و در مرحله بعد، بر مبنای آنچه که موجود است، آنرا به اجرا بگذاریم لذا دیده شدن ابعاد مختلف یک نیاز است اما اجرای آن با توجه به نیاز و امکانات انجام خواهد شد.

حسن ملکی نیز، از کار انجام شده تشکر کرد و گفت: الگوی اشاعه در مجموع دارای استحکام خاصی دارد و ما نیازمند چنین الگویی بودیم. نکته دوم این است که الگوی پیش رو، با توجه به مباحثی که در جلسه مطرح شده، یکبار دیگر با همکاران و دوستانی که نظر ارائه کردند، بازبینی خواهند کرد تا این برنامه به یک الگوی جامع و قابل اجرا در سازمان پژوهش شود.

وی افزود: برای سال پیش رو، نیازمند یک برش تعدیل شده در این بخش هستیم تا یک نسخه آسان، شفاف و ساده که قابل اجرا باشد برای برنامه درسی که به استان‌ها ارسال کرده‌ایم، داشته باشیم. هدف اصلی اشاعه، معرفی برنامه به اقشار تصمیم گیرنده است و ما نباید آن را با توانمند سازی مخلوط کنیم البته که در این برنامه، یک مرز نرم و آرامی نیز بین اشاعه و تبلیغ وجود دارد اما نباید به هیچ عنوان با توانمندسازی اشتباه شود.

برنامه ریزی برای حضور حداکثری در هفته پژوهش

علی محبی، قائم مقام ریاست سازمان، نزدیک شدن به هفته پژوهش را موضوع مهمی خواند و گفت: در این راستا نیازمند داوری و ارزیابی هستیم زیرا در بخش‌هایی مانند تالیف برتر یا نشریه برتر، نیاز به داوری تمام آثار یک سال گذشته هستیم لذا این مساله در مرکز توجه ما قرار خواهد داشت و ما حدود دو ماه برای آن زمان داریم.

وی افزود: ما در این راستا باید بدانیم که ابعاد پرداختن به این مساله تا چه اندازه‌ای است به این معنا که آیا نگاه ما به درون سازمان است یا اینکه نگاه بیرونی را نیز دنبال خواهیم کرد.

نوظهوری نیز در این بخش، بیان کرد: من معتقدم که پژوهش و آموزش دو روی یک سکه هستند و قرار نیست که از یکدیگر جدا باشند لذا قرار نیست که صرفا در یک هفته خاص مقاله یا پژوهشگر خاصی را معرفی کنیم لذا ضروری است که بحث آموزش را نیز جدی بگیریم.

محمدی، به ارائه پیشنهادات خود در این بخش پرداخت و گفت: ما امسال فرصت کمتری نسبت به سال گذشته داریم و با توجه به فشردگی کاری که داریم، وارد شدن به عرصه ارزیابی و داوری، شاید اندکی به اصل کار آسیب وارد کند. به نظر من هفته پژوهش می‌تواند فرصت مناسبی برای نقد و بررسی رمزینه باشد و ما می‌توانیم از حضور برجستگان و کارشناسان در این عرصه استفاده کنیم.

وی افزود: ما در جشنواره کتاب رشد، ناشر برتر و کتاب برتر نیز داریم که می‌تواند قابل طرح شود و کارهایی نظیر تولید ۳۰ کتاب استاندارد امکان ارائه در این بخش را دارد.

نجفی پازوکی نیز خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم این است که آیا امکان بررسی تمام کتابهای تالیف شده را داریم یا نه؟ در پاسخ باید عرض کنم که به دلیل کمبود وقت، ما معمولا چند سال اخیر مد نظر قرار می‌گیرد اما مساله اینجاست که تعداد این میزان اندک است لذا پرداختن به این شکل، باعث بازخوردهای منفی خواهد شد لذا لازم است که زمینه این کار را فراهم کنیم زیرا عدم پرداختن به این مباحث باعث پیچیدگی و حواشی متعددی خواهد شد.

مظاهری، بر لزوم توجه به حجم فعالیت ها و ماموریت‌های سازمان اشاره کرد و گفت: اغلب فعالیت‌های سازمان پژوهش محور است لذا ما می‌توانیم با چهره متفاوتی از پژوهشگاه وارد این عرصه شویم و بتوانیم عملکرد سالانه پژوهش محورانه سازمان را ارائه دهیم.

ملکی در بخش پایانی جلسه به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: مباحث مطرح شده از سوی همکاران بسیار قابل تامل است زیرا متاسفانه سازمان پژوهش که ماهیتا پژوهشی است، گاهی از پژوهش و حتی برنامه ریزی نیز دور شد که جای تاسف دارد. امروز ما در سازمان شورای پژوهشی داریم که جلساتی نیز برگزار شده است و باید رونق بیشتری به دست آورد اما همین که کار آغاز شده، مایه خرسندی است.

وی افزود: روا نیست که سازمان پژوهش با پیشینه طولانی که دارد، در هفته پژوهش ساکت باقی بماند و این اصلاً قابل قبول نیست اما آن صدایی که باید به گوش برسد، باید متناسب با اوضاع کنونی ما باشد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تصریح کرد: عنوان پژوهش‌های ما باید پژوهش در خدمت تحول باشد زیرا ما در هفته پژوهش می‌خواهیم، هر کاری که انجام می‌دهیم در خدمت تحول باشد. در این مسیر ما باید بر «مبانی نظری رمزینه‌های سریع پاسخ» کار کنیم و ریشه‌های آن را مورد بررسی قرار دهد. نکته دوم «مبانی نظری آموزش غیر حضوری» است که باید بر روی آن کار انجام دهیم.

ملکی ادامه داد: چیستی «بسته تربیت و یادگیری»، نکته دیگری است که باید بر روی آن کار انجام دهیم البته برای این امر هیئت اندیشه ورز تشکیل شده و بحث‌هایی نیز برای آن شده است اما ضروری است که فردی بر روی این موضوع، به صورت متمرکز کار کند. رونمایی از تولیدات علمی و پژوهشی سازمان نیز، از جمله اقداماتی است که باید در این بخش مد نظر قرار دهیم. «تعلیم و تربیت در پساکرونا» و پرداختن به چیستی آن، موضوعی است که باید با تاکید بر برنامه درسی انجام شود. معرفی راهنمای برنامه درسی برتر نیز موضوع دیگری است که باید در این راستا محور قرار گیرد و برای هفته پژوهش ارائه شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار