یک نویسنده و مترجم کتابهای ادبیات کودک و نوجوان:
بسیاری از مشکلات کنونی جامعه ما ناشی از عدم توجه به مطالعه صحیح است
اسلامشهر (پانا) - یک نویسنده و مترجم کتابهای ادبیات کودک و نوجوان گفت ذهن و افکار دانشآموزان مثل نهالی است که با مطالعه و کتاب رشد پیدا کرده و بارور میشود، اما حالا چنین شرایطی حاکم نیست و میتوان گفت بسیاری از مشکلات کنونی جامعه ناشی از عدم توجه به مطالعه صحیح است.
مریم کلانتریان، نویسنده و مترجم کتابهای ادبیات کودک و نوجوان به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «کتاب دوست و یار دبستانی همه ما است که یک روزی خود را با این ادبیات نظم معرفی کرد، «من یار مهربانم، دانا و خوش زبانم، گویم سخن فراوان، با آنکه بی زبانم»؛ این شعر را همه به خاطر سپردیم، اما از یاد بردیم که این یار قدیمی چه چیز را به ما یادآوری میکند و چه چیز از ما درخواست دارد. خواسته یا ناخواسته کتاب را همراهی کردیم، اما رفیق نیمه راه شدیم، وسط راه او را رها کردیم و پی دوستی تازه و پر از رنگ و لعاب رفتیم.»
وی افزود:«دوستی با دنیای مجازی خیلیها را مجذوب خود کرد و آنقدر چشم و گوشها را پر کرد که جایی برای یار قدیمی و باوفای ما کتاب باقی نگذاشت. بسیاری از اطلاعات علمی و تجربی در قلب کتاب نهفته شده، اطلاعاتی که در حکم گنجینه و انسان با آن به زیور و زینت علم آراسته میشود.»
نویسنده و مترجم کتابهای ادبیات کودک و نوجوان در رابطه با نقش مطالعه در خانواده ادامه داد:«مادر در خانواده اولین نقش تربیتی را برای یک انسان دارد و پدر نیز به عنوان مدیر برنامهریزی اقتصاد خانواده، بدون مطالعه موفق به ایفای نقش تربیتی برای فرزندان نخواهند شد، زیرا تربیت ابعاد گوناگونی دارد و تجربه به تنهایی جوابگو نیست.»
کلانتریان تصریح کرد:« البته نه تنها در مقام پدر و مادر که در هر شغل و منصبی مطالعه میزان آگاهی و درک و کیفیت کار و فعالیت را ارتقا می دهد و مسلما بسیاری از مشکلات کنونی جامعه ما ناشی از عدم توجه به مطالعه صحیح است.»
این نویسنده و مترجم کتابهای کودکان تأکید کرد:« طبق آمار شورای عالی انقلاب فرهنگی میزان سرانه مطالعه در ایران اعم از کتابهای درسی و غیردرسی متأسفانه کمتر شده که به نظر من کاهش این میزان به عوامل بسیاری مربوط است. از جمله گرانی کتاب، تیراژ پایین کتاب که باز به گرانی کاغذ و کتاب مربوط میشود و از سوی دیگر این موضوع با تبلیغات و فرهنگسازی صحیح ارتباط دارد.»
وی در ارتباط با شرایط مطالعه در دانشآموزان افزود:« ذهن و افکار دانشآموزان مثل نهالی است که با مطالعه و کتاب رشد پیدا کرده و بارور میشود، بیشتر مطالعه دانشآموزان به کتابهای درسی و کمکآموزشی محدود میشود و خواسته یا ناخواسته فرصت کمتری برای مطالعات آزاد برای آنها وجود دارد و این یعنی بها ندادن به سایر استعدادها و تواناییها. متأسفانه الان هم با توجه به مجازی بودن مدارس میزان مطالعه درسی نیز کاهش یافته و این یک زنگ خطر بزرگ است.»
کلانتریان در رابطه با وضعیت نشر کتاب در شرایط کنونی بیان کرد: این مسئله مهم به وضعیت قیمت کاغذ برمیگردد، قبل از گرانی قیمت کاغذ و وجود کرونا، حال حوزه نشر خیلی بهتر از الان بود، زیرا کرونا میزان خرید کتاب را تحت تاثیر قرار داد و گرانی کاغذ در چاپ و تیراژ کتاب تاثیر داشت و وقتی تیراژ کتاب سیر نزولی داشته باشد میزان مطالعه با کتاب هم کاهش خواهد یافت.»
کلانتریان در رابطه با نحوه ترغیب جامعه به مطالعه اظهار کرد:«کاهش قیمت کتاب و تخصیص یارانه کتاب به هر خانوار و ترغیب کودکان و نوجوانان به مطالعه از سنین پایین از جمله راهکارهای اجرایی است، زیرا فرهنگسازی از سنین پایین تاثیرگذاری بیشتری دارد و بهترین محل برای تحقق این موضوع مدارس هستند.»
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر طرح مسابقات کتابخوانی، قراردادن کتابهای غیردرسی به صورت اختیاری کنار کتاب درسی و برنامههای تشویقی مثل نمره مطالعه، جایزه، تشویق افرادی که بیشترین میزان مطالعه را در زمان مشخصی دارند، نقد و بررسی آثار نویسندگان و ترغیب دانشآموزان به بازنویسی کتابها با ایده نو ، انتخاب سفیر کتاب را نیز به عنوان موارد تشویق جامعه و از همه مهمتر دانشآموزان به امر مطالعه برشمرد.»
خبرنگار: حق شناس
ارسال دیدگاه