حسینی تشریح کرد؛

قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌ و پرورش استثنایی در استان‌ها

تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی در اولین جلسه شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌ و پرورش استثنایی استان هرمزگان که دومین نشست پس از استان سیستان و بلوچستان بود به تشریح قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌ و پرورش استثنایی در استان‌ها پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۳۰۶۶۹
لینک کوتاه کپی شد
قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌ و پرورش استثنایی در استان‌ها

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در این نشست که به‌صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد گفت: در نظام‌های تعلیم تربیت دنیا حساسیت ویژه‌ای بر روی آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد و نظام تعلیم و تربیتی موفق‌تر است که تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آن موفق عمل کند.

وی افزود: سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در راستای عدالت آموزشی و ایجاد امکانات برابر تحصیلی برای تمام دانش‌آموزان، به‌ویژه دانش‌آموزان استثنایی ایجاد شده است و مخاطبین و فراگیران این سازمان کسانی هستند که زحمت، وقت تخصص و هزینه مضاعفی را طلب می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی همه مأموریت‌های وزارت آموزش‌وپرورش را در خود دارد و این سازمان مینیاتوری از همه فعالیت‌ها و خدمات وزارت آموزش‌وپرورش است اظهار کرد: علاوه بر این، آموزش‌وپرورش استثنایی در چهار طرح سنجش سلامت نوآموزان، مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری، طرح آموزش دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر و طرح هدایت نیز خدمات ویژه به آموزش‌وپرورش عادی ارائه می کند.

وی افزود: آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر چهار مأموریت ذکر شده یک فعالیت ویژه مهم دیگر را بر عهده دارد که آن ارائه خدمات حمایتی و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.

معاون وزیر با بیان اینکه ساختار سازمانی متناسب با مأموریت‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در سطح ملی و استانی دیده شده است، گفت: علی‌رغم خدمات فراسازمانی، ساختار آموزش‌وپرورش استثنایی در سطح مناطق حلقه مفقوده است و این ساختار در سطح مناطق 760 گانه آموزش‌وپرورش وجود ندارد.

وی افزود: علاوه بر این برخی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی نیاز به هماهنگی، انسجام‌بخشی و نگاه توسعه‌ای تمامی معاونت‌ها در سطح ادارات کل دارد که این انسجام هم گاهی اوقات وجود ندارد.

حسینی تصریح کرد: باهدف گسترش فعالیت‌های آموزش‌وپرورش استثنایی تا سطح مناطق و انسجام‌بخشی در سطح ادارات کل، تشکیل شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی استان به تصویب شورای سازمان رسیده است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در ادامه به تشریح قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها پرداخت و گفت: بررسی و رصد شاخص‌های آموزش‌وپرورش استثنایی در استان‌ها و نظارت بر برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و اضافه‌کردن قلمروهای جدید و استفاده از یافته‌های سنجش از جمله قلمروهای کاری این شورا است.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان 18 مرکز مشکلات ویژه یادگیری وجود دارد و این استان نیاز به 20 مرکز جدید دارد گفت: توسعه کمی و کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در استان‌ها از دیگر قلمروهایی است که این شورا می‌تواند به آن ورود پیدا کند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از چرخش‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی چرخش از تفکیک به سمت تلفیق است، گفت: رشد کمی دانش‌آموزان تلفیقی و توسعه کیفی طرح تلفیقی فراگیر از جمله مواردی است که شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

معاون وزیر با بیان اینکه دانش‌آموزان استثنایی استان هرمزگان به 3 هزار و 600 وسیله آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی با اعتباری بالغ بر 15 میلیارد تومان نیاز دارند گفت: سال گذشته در قالب نهضت توان‌افزایی 287 میلیارد تومان برای خرید این تجهیزات توسط خیرین به دانش‌آموزان استثنایی استان هرمزگان کمک شد و در سال جاری نیز 2 میلیارد و 500 میلیون تومان اعتبار از سوی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی برای این تجهیزات اختصاص می‌یابد.

حسینی در خصوص تعلیم‌وتربیت دانش‌آموزان دیرآموز گفت: شناسایی دانش‌آموزان دیرآموز، آموزش معلمین و مدیران، تولید محتوا و تولید و توزیع بسته‌های آموزشی با همکاری معاونت ابتدایی، آموزش اولیا و اجرای مداخلات بهنگام از جمله فعالیت‌هایی حوزه دانش‌آموزان دیرآموز است که شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها می‌توانند به آن ورود پیدا کنند.

حسینی مناسب‌سازی‌های مختلف در تمامی ابعاد تعلیم‌وتربیت برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را از دیگر قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها دانست و گفت: مناسب‌سازی در تمامی ابعاد ورزشی، پرورشی، آموزشی، تجهیزاتی و فضاهای آموزشی از جمله نیازهای دانش‌آموزان استثنایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

حسینی در ادامه گفت: سال گذشته سه بسته تحولی " توسعه مشارکت‌ها"، "مداخلات بهنگام طلایی" و " مدرسه انطباقی" در آموزش‌وپرورش استثنایی اجرایی شد که برخی از فعالیت‌های این بسته‌ها استمراری بود و در سال جاری فعالیت‌های این بسته‌ها با شاخص‌های جدید استمرار خواهند یافت.

وی افزود: در سال جاری نیز دو بسته تحولی "خدمات آموزشی، پرورشی، ورزشی و توان‌بخشی خانواده محور" و "غربال و مداخله به هنگام نوآموزان پیش‌دبستانی در معرض مشکلات یادگیری" در آموزش‌وپرورش استثنایی تدوین شده است و نظارت بر اجرایی‌شدن این بسته‌های تحولی از دیگر قلمروهای کاری شورای هماهنگی، توسعه و پشتیبانی آموزش‌وپرورش استثنایی استان‌ها است.

حسینی در پایان گفت: تاکنون و در راستای طرح هدایت 3 هزار و 348 تبلت برای دانش‌آموزان نیازمند استان هرمزگان تضمین شده است و هنوز 1200 دانش‌آموز نیازمند این استان به تبلت و گوشی هوشمند دسترسی ندارند که کل اعتبار موردنیاز آن از سوی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس اختصاص خواهد یافت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار