فرهاد ورهرام : ساخت مستند مردم‌شناسی ساز و کار خاصی دارد

تهران (پانا) - نشست نقد و بررسی فیلم مستند «عروسی مقدس » ساخته فرهاد ورهرام از سوی کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند شب گذشته هجدهم آبان ماه برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۲۹۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
فرهاد ورهرام : ساخت مستند مردم‌شناسی ساز و کار خاصی دارد

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کارگردانان مستند، این جلسه با محوریت تولید در سینمای قوم‌نگار و مردم شناس بعد از پنج جلسه گفت وگو درباره جنبه‌های مختلف سینمای مستند اتنوگرافیک (مردم شناسی) برگزار شد.
در ابتدا فرهاد ورهرام فیلمساز و پژوهشگر با ببان اینکه تولید در مستند مردم‌شناسی سازوکار دیگری دارد، گفت: در تحقیق یک مردم‌شناس باید همراه فیلمساز حضور داشته باشد و این نکته حائز اهمیت است که مستندساز در این ژانر به زمان و بودجه بیشتری نیاز دارد و نهادهای علمی که صلاحیت تولید فیلم مردم‌نگار را دارند باید پای کارباشند.
وی با بیان اینکه با مناطق کردستان در خدمت سربازی آشنا شده بود، افزود: درسال ۶۹با نصرالله کسرائیان عکاس، سفری به منطقه اورامان داشتم که اولین تصاویر از این منطقه توسط او در ایران منتشر شد. در این سفر عکس‌های زیادی گرفتم و یاداشت برداری کردم و در مجموع ۵۰۰۰ فریم عکس از روستای اورامان را زمان پیش تولید مستند«عروسی مقدس» در اختیار فیلمبردار و صدابردار قرار دادم. به دلیل وجود اطلاعات کافی اگر هم اتفاقی سرفیلمبرداری نبودم گروه می‌توانست کار را به خوبی ادامه دهد. برای مثال، در سکانس تقسیم گردو باید به استقبال دکتر آلفرد یاناتا (مردم‌شناس) که برای یازدید از پشت صحنه فیلم آمده بود می رفتم و مرتضی پورصمدی فیلمبردار و مهدی آزادی صدابردار در نبود من به خوبی این سکانس را ثبت کردند.
ورهرام با بیان اینکه در نور پردازی از رفلکتور زیاد استفاده شد، افزود: با وجود نگاتیو با حساسیت ۴۰۰ با نور طبیعی کار ثبت شد و درسکانسی که درشب در خانه پیرشالیار فیلمبرداری شد با چراغ توری و رفلکتور این فضا بوجود آمد. سعی کردم پلان‌های مربوط به متولی که راوی قصه پیرشالیار بود را با نورپردازی فضای جداگانه‌ای بسازم زیرا ساختار فیلم باید از افسانه‌سازی جدا می‌شد و نگاه مشاهده گر در روایت باید غالب می‌شد. درفیلم کلیدواژه‌هایی مطرح می‌شود تا تماشاگرعلاقه‌مند به اسطوره بعد از تماشای فیلم به مطالعه اسطوره‌های مطرح شده بپردازد.
همایون امامی مستندسازو منتقد، فیلم را یکی از بهترین نمونه‌های قوم‌نگار و مردم‌نگار در ایران دانست و گفت: فیلم علاوه بر ثبت مراسم، وضعیت معیشت مردم ، امرار معاش، صنایع دستی، معماری روستا، لباس،خوراک اهالی و مسایل اعتقادی را در هم تنیده بیان می‌کند و این موضوع بسیار ارزشمند است.
در طول جلسه محمود یارمحمدلو، آرش اسحاقی، هادی شریعتی و بهروزسلیمانی نذیر به بیان نظرات خود درباره فیلم پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار