ضرورت ایجاد فضای مناسب برای کودکان و نوجوانان در جهت پیشگیری از اضطراب اجتماعی

شهرری(پانا) - کودکان بیشتر از اقشار دیگر در معرض اضطراب اجتماعی هستند و به همین جهت نیازمند بررسی دقیق‌تری در‌این رابطه هستند.

کد مطلب: ۱۲۲۸۷۳۸
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت ایجاد فضای مناسب برای کودکان و نوجوانان در جهت پیشگیری از اضطراب اجتماعی

مهین امامی‌فر، مشاور اجتماعی، در رابطه با اضطراب اجتماعی در گفت‌‌وگو با پانا اظهار کرد:«منظور از جمع هراسی یا به اصطلاح بیماری فرصت‌های از دست رفته که به اضطراب اجتماعی نیز معروف است، ترس از حضور در موقعیت‌های مختلف اجتماعی به‌ خصوص موقعیت‌های جدید، هراس از تعامل و برقرای ارتباط با دیگران است، افراد‌ی که درگیر این اضطراب هستند درصورت برخورد با این موقعیت‌ها در اجتماع، علائم نشان می‌دهند.

او با اشاره به ویژگی‌های افراد گریبانگیر اضطراب اجتماعی تصریح کرد: نداشتن اعتماد به نفس کافی، انگیزه برای انجام فعالیت‌های اجتماعی، حضور در اجتماعات و هراس از برقرار کردن ارتباط مستقیم چشمی، ازجمله ویژگی‌های افراد دچار اضطراب اجتماعی است. این مشاور اجتماعی در ادامه به گروه کودکان به عنوان درمعرض‌ترین گروه از نظر اضطراب اجتماعی اشاره کرد، که این نوع اضطراب در این سن بحرانی و وخیم‌تر است و در صورتی که در رابطه با این موضوع رسیدگی و نظارت صحیح و دقیقی صورت نگیرد قطعاً با مشکلات زیادی رو‌به‌رو خواهند شد.

امامی‌فر ادامه داد: در بدو جریان، این اضطراب در کودکان به شیوه خجالت و کمرویی نشان داده می‌شود و در صورت عدم درمان در بزرگسالی نیز مشهود است و باقی می‌ماند؛ خانواده نقش بسیار موثری در عدم پیشرفت روند اضطراب اجتماعی دارد، برای مثال الزامی است به کودکان اجازه تحلیل در مسائل مختلف داده شود و در صورت نیاز، مراجعه به روان‌شناس و مشاور از راهکارهای موثر است.

این مشاور اجتماعی از دلایل به‌وجود آمدن اضطراب اجتماعی گفت: دلایل مختلفی از جمله تربیت ناشایست، محیط رشد نامناسب، الگوهای رفتاری اشتباه، نادیده گرفته شدن، عزت نفس آسیب دیده، مصرف مواد مخدر، مورد آزار قرار گرفتن از سوی دیگران، هراس از قضاوت شدن و مورد تایید قرار نگرفتن از طرف اطرافیان موجب بوجود آمدن اضطراب اجتماعی می‌شود.

امامی‌فر در ادامه افزود: قطعاً اضطراب اجتماعی پیامدهایی همچون عصبی شدن در محیط اجتماعی، پریشانی شدید و ایجاد اختلال در بخش‌های مختلف زندگی و فاصله گرفتن از محیط اجتماعی و منزوی شدن فرد را به همراه دارد. او راجع‌ به تاثیر کرونا بر اضطراب اجتماعی بر این باور است که باتوجه به ممنوعیت‌ها در شرایط کرونایی که شامل پرهیز از گردهمایی‌ها، مهمانی‌ها و دورهمی‌ها است، افراد از این گردهمایی‌ها و اجتماعات به دور هستند که ممکن است این امر موجب تشدید میزان اضطراب اجتماعی در دوران کرونا شود.

خبرنگار دانش‌آموز: سوگند رفیعی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار