چالشهای نظام تعلیم و تربیت در زیستبوم جدید کرونایی
ارومیه(پانا) - آشنایی و بهرهگیری از ظرفیتهای دنیای مجازی در جهان کرونایی و زیستبوم جدید موضوعی اجتنابناپذیر بوده که نیازمند فراهم بودن زیرساختها و نیروی انسانی توانمند است.
تحولات جهان کرونایی در عصر ارتباطات و فناوری ارتباطات، جوامع بشری را در مدت زمان کوتاهی وارد زیستبوم جدیدی کرده که در بسیاری از بخشهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فناوری، آموزشی و... شاهد دگرگونیهای عظیمی شده است. در این میان اصل تعلیم و تربیت نیروی انسانی برای آمادهسازی و قبول مسئولیت اجتماعی و ایفای نقش موثر در بخشهای مختلف جامعه از حساسترین موضوعاتی است که توسط کارشناسان برای آینده بیش از یک میلیارد دانشآموز جهان در حال مطالعه و برنامهریزی است.
با شیوع بیماری کرونا ویروس در کشورمان، وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت دانش آموزان برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت خود جهت جلوگیری از تعطیلی فرآیند آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است، اما به روزرسانی سیستم تعلیم و تربیت با زیست بوم جدید نیازمند فراهم بودن زیرساختها و ارائه برنامه های عملیاتی تر با در نظر گرفتن شاخصه های نظام آموزشی کشور مبتنی بر اصل تمدن فرهنگ ایرانی و اسلامی و توجه ویژه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
لزوم توانمندسازی معلمان، دانشآموزان و اولیاء و فراهم کردن زیرساختهای آموزش مجازی
شفیع بهرامیان، مدرس علوم ارتباطات؛ فراهم بودن عناصر فرستنده، گیرنده و کانال ارتباطی را ۳ عنصر اصلی شکل گیری ارتباط می داند و در این میان به برقراری ارتباط چهره به چهره به جهت بهره گیری از کانال ارتباطات کلامی و غیرکلامی و وجود احساسات و عواطف انسانی تاکید ویژهای دارد.
وی با بیان اینکه تا پیش از تحولات کرونای، مهم ترین نوع ارتباط بین معلم و دانش آموز در نظام تعلیم و تربیت کشورها خصوصا کشور ما ارتباطات چهره به چهره در کلاسهای حضوری مدارس بود، خاطرنشان کرد: «همزمان با شیوع بیماری کرونا ویروس، کانال ارتباطی چهره به چهره جای خود را به ارتباطات مجازی و کلاس های درس غیرحضوری داده است که به جهت فراهم نبودن زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری فضای مجازی خصوصا در مناطق کم برخوردار و همچنین عدم آشنائی معلمان، دانش آموزان و خصوصا اولیاء با فناوریهای نوین ارتباطی و آموزشی دچار کاستیها و چالشهای اساسی است که میطلبد توجه ویژه ای در برنامه ریزی کاربردی بر این موضوعات انجام گیرد.»
بهرامیان با اشاره به اینکه فراهم کردن زیرساختهای فضای مجازی مسئله ای فرادستگاهی و نیازمند مشارکت وزارتخانهها و دستگاههای ذیربط با آموزش و پرورش است، تاکید کرد: «در بحث توانمندسازی معلمان، دانشآموزان و اولیاء نیز باید شاهد بهرهمندی وزارت آموزش و پرورش از ظرفیتهای تمامی دستگاههای دولتی و خصوصی باشیم.»
مسائل تربیتی در زیستبوم جدید نظام تعلیم و تربیت تحتالشعاع مسائل آموزشی نباشد
تربیت دانش آموزان در تراز تمدن فرهنگ ایرانی و اسلامی و پرورش آینده سازان کشور در مکتب انقلاب موضوع بسیار مهم و حساسی است که همواره مسئولان کشور نسبت به آن تاکید داشته اند، به طوری که در ترسیم ساحت های مختلف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بعنوان نقشه راه نظام تعلیم و تربیت نسبت به آن توجه ویژه ای شده است.
هر چند اینگونه به نظر می رسد که در سالهای اخیر با وجود تمام برنامه ریزی ها و فعالیت ها، محور عدالت آموزشی و مسائل تربیتی تحت الشعاع محور علمی و آموزشی قرار گرفته، اما مسئله نگران کننده تر در زیست بوم جدید چگونگی انتقال مسائل زیستی و تربیتی از طریق فضای مجازی به دانش آموزان است.
مهدی محمدپور کارشناس علوم تربیتی و ارتباطات در این زمینه اظهار کرد: «بر کسی پوشیده نیست که دایره مسائل تربیتی در نظام آموزش و پرورش بسیار گسترده تر از بخش علمی و فرهنگی است و بسیاری از موضوعات همچون بهداشت، سلامت روانی، سلامت جسمی و فعالیت های حوزه تربیت بدنی در بخش تربیتی سیستم آموزش و پرورش طبقه بندی می شود.»
وی با تاکید بر اینکه باید تلاش شود تا در زیست بوم جدید بخش تربیتی دستگاه آموزش و پرورش تحت الشعاع مسائل آموزشی نباشد، خاطرنشان کرد: «مدیریت آسیب های اجتماعی دانش آموزان یکی از مهم ترین اولویت های آموزش و پرورش است، اما در شرایط کنونی باید همزمان با این مسئله توجه ویژه ای نسبت به مدیریت آسیب های فضای مجازی صورت گیرد.»
محمدپور با بیان اینکه در مطالعات و برنامه ریزی های جدید کرونائی باید با بهره گیری از نظرات کارشناسان و تجارب موفق ۲ سال اخیر تلاش شود تا دو بال آموزش و تربیت همزمان در حال حرکت به سمت جلو باشند، تصریح کرد: «راهکارهای اجرائی و هدف گذاری های انجام گرفته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در زیست بوم جدید که مبتنی بر آموزش مجازی است باید به روز رسانی شوند و در این بخش از نقش فعال خانواده ها بعنوان والد مربی که دوشادوش معلمان بعنوان رکن اصلی سیستم آموزش و پرورش در فعالیت هستند نباید غافل شد.»
جهان کرونائی و پساکرونائی شاهد تحولات عظیمی در بخش های گوناگون است که به اعتقاد کارشناسان علوم پزشکی، با وجود تمامی دستاوردها در کنترل و درمان این بیماری، در سالهای آینده همچنان با پس لرزه های کرونائی دست و پنجه نرم خواهد کرد و کشورهائی در زیست بوم جدید کارنامه قابل قبول دریافت خواهند کرد که بتوانند با شناسائی چالش ها و سازگاری سریع با شرایط ، ممالک خود را در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فناوری، آموزشی و... مدیریت و راهبری عملیاتی کنند که در این میان توجه به نظام تعلیم و تربیت بعنوان مولفه اساسی و تاثیرگذار در آینده کشورها باید در اولویت قرار گیرد.
گزارش: میثم صفری سرای
ارسال دیدگاه