دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا

جذب نیروی پرستاری با افزایش تخت‌های بیمارستانی همخوانی ندارد

تهران (پانا) - دبیرکل خانه پرستار می‌گویدجذب نیروی پرستاری با افزایش تخت‌های بیمارستانی همخوانی ندارد، گفت برای تخت‌هایی که به سیستم سلامت کشور افزوده شده، نیرو جذب نشده است و به طور معمول برای جبران نیروی پرستاری، از بخش‌های دیگر کمک گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۲۲۳۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
جذب نیروی پرستاری با افزایش تخت‌های بیمارستانی همخوانی ندارد

تخت‌های بیمارستانی یکی از شاخص‌های مهم در نظام سلامت است و نگاهی به آمار تخت‌های بیمارستانی در کشور نشان می‌دهد که تعداد آنها از سال 92 تاکنون روندی رو به رشد داشته و سرانه آن از 1.4 به 1.6 تخت به ازای هر هزار نفر رسیده است. در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توزیع تخت‌های بیمارستانی با هدف عدالت اجتماعی و دسترسی هرچه بیشتر و بهتر مردم به خدمات درمانی در سراسر کشور صورت گرفت و بر اساس آمار و اطلاعات منتشر شده در این دوره حدود 40 هزار تخت بیمارستانی در کشور ایجاد شد و اکنون بیش از 133 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد. از طرفی نسبت تعداد پرستار به تخت بیمارستانی، اکنون به حدود یک رسیده است، در حالی که بر اساس استاندارد تعداد پرستار به تخت در افق 1404 باید به نسبت 2.5 پرستار به ازای هر تخت برسیم ضمن اینکه در شرایط فعلی نیز باید حداقل به نسبت 1.8 پرستار به ازای هر تخت برسیم و در شرایط فعلی تعداد پرستاران کشور باید حداقل 2 برابر شود اما این میزان به گفته محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار کمتر از یک است.

اکنون به طور متوسط در کشور به ازای هر تخت بیمارستانی، زیر یک پرستار وجود دارد و این وضع در برخی استان‌ها از جمله خوزستان نامطلوب‌تر است

دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش تخت‌های بیمارستانی و چالشی که برای پرستاران ایجاد می‌شود، اظهار کرد: «قطعا افزایش تخت‌های بیمارستانی، کمبود پرستاران را دچار چالش می‌کند. زمانی که هر تختی اضافه می‌شود، باید نیروی پرستاری نیز افزوده شود. دولت قبل اعلام کرد که حدود 40 هزار تخت بیمارستانی طی 8 سال گذشته به تخت‌های بیمارستانی اضافه شده‌ است در حالی که وقتی تخت بیمارستانی اضافه می‌شود، باید فرمول افزایش نیرو نیز رعایت شود.»

محمد شریفی مقدم اضافه کرد: «طبق استانداردی که وزارت بهداشت مطرح کرده است، وقتی تخت بیمارستانی اضافه می‌شود، به طور متوسط برای تخت آی سی یو باید 7 نفر اضافه شود و برای تخت معمولی نیز یک و نیم نیرو باید اضافه شود در واقع طبق افقی که تعریف شده باید به نسبت هر تحت بیمارستان 2.5 پرستار داشته باشیم و برای یک بیمارستان 100 تخت خوابی باید 250 کادر پرستاری فعال باشد.»

وی با بیان اینکه جذب نیروی پرستاری با افزایش تخت‌های بیمارستانی همخوانی ندارد، گفت:‌ «برای تخت‌هایی که به سیستم سلامت کشور افزوده شده، نیرو جذب نشده است و به طور معمول برای جبران نیروی پرستاری، از بخش‌های دیگر کمک گرفته شده است و اکنون به طور متوسط در کشور به ازای هر تخت بیمارستانی، زیر یک پرستار وجود دارد و این وضع در برخی استان‌ها از جمله خوزستان نامطلوب‌تر است.»

شریفی مقدم تصریح کرد: «در دنیا برای افزودن تخت‌های بیمارستانی، حرف اول را نیروی انسانی می‌زند نه تخت بیمارستان. تخت بدون پرستار همچون کِشتی بدون ناخداست که در دریا رها شده باشد. بنابراین افزودن تخت بدون پرستار فایده ندارد و اکنون نظام درمانی کشور به شدت به پرستار نیاز دارد اما در کشور به سراغ تجهیزات بیمارستانی می‌روند زیرا درآمدزایی دارد و جذب پرستار به نفع آنها نیست.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار