دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا پاسخ داد؛

مرگ و میر پرستاران بر اثر کرونا به صفر رسید؟

شریفی‌مقدم: ایران بیشترین میزان مرگ و میر پرستاران را نسبت به جمعیت دارد

تهران (پانا) - دبیرکل خانه پرستار می‌گوید مرگ و میر پرستاران بر اثر بیماری کرونا پس از واکسینه شدن کادر پرستاری، هرچند کمتر شده است اما برخلاف آنچه که مطرح شده آمار مرگ و میر پرستاران هنوز به صفر نرسیده است.

کد مطلب: ۱۲۲۰۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد
مرگ و میر پرستاران بر اثر کرونا به صفر رسید؟

طبق آمارهای رسمی تاکنون تعداد ۱۳۶ هزار پرستار به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و تعداد ۱۳۰ پرستار نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند اما ۱۶ بهمن سال گذشته با ورود نخستین محموله واکسن کرونا از روسیه، کادر درمان شاغل در بخش‌های کرونا در اولویت واکسیناسیون قرار گرفتند و واکسینه‌کردن آنها با واکسن اسپوتنیک‌وی روسی از ۲۱ بهمن شروع شد. پزشکان می‌گویند واکسن‌های کرونا در افراد ایمنی ۱۰۰ درصد ایجاد نمی‌کند و تمام واکسن‌های موجود درصدی از ایمنی را ایجاد می‌کنند. همه اینها در شرایطی است که هم‌اکنون هیچ‌کدام از این واکسن‌های تولیدشده، از نظر اثربخشی و ایمنی به‌ طور کامل ارزیابی نشده‌اند. با این همه در ماه‌های گذشته با انجام واکسیناسیون برای کادر درمان و پرستاران امیدواری ایجاد شد که مرگ‌ومیر در میان کادر درمان بسیار کم و حتی متوقف شود.

هر چند محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری روزهای آخر شهریورماه امسال اعلام کرد که بعد از واکسیناسیون کرونا برای پرستاران تاکنون حتی یک مورد فوت ناشی از کرونا در پرستارانی که هر ۲ دُز واکسن را زده‌اند گزارش نشده است و مرگ و میر پرستاران بر اثر این بیماری در کشور به صفر رسیده است اما محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با پانا درباره میزان مرگ و میر پرستاران پس از واکسینه شدن در برابر بیماری کرونا اظهار کرد: «قطعا میزان مرگ و میر در پرستاران کاهش یافته است اما طبق آنچه که آقای میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری اعلام کرده است که میزان مرگ و میر پرستاران پس از واکسینه شدن به صفر رسیده، اینطور نیست.»

دبیرکل خانه پرستار افزود: «طی 2 هفته گذشته، سه تن از پرستاران بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. البته طبیعی است که واکسیناسیون مرگ و میر را در عموم مردم پایین آورده و در پرستاران نیز کاهش یافته اما اینکه به صفر برسد هنوز محقق نشده است.»

وی با بیان اینکه پرستاران بیشترین مواجهه را با بیماران کرونایی دارند، گفت: «پرستاران در ایام کرونا بیشتر از گروه‌های دیگر در خطر هستند و همه پرستاران به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. برخی پرستاران 2 بار و برخی نیز سه بار به این بیماری مبتلا شده‌اند و تعداد پرستاران جان‌باخته نسبت به جمعیت ایران در دنیا رکورد شکسته است و بیشترین میزان مرگ و میر پرستاران را نسبت به جمعیت داریم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار