بهبود توانمندسازی روانی، اجتماعی دانشآموزان با بازگشایی مدارس
کرمان(پانا)-زمزمه بازگشایی مدارس باعث ایجاد شور و شعف دوباره در دانشآموزان شده و گویی با همین حرف شهر هم حال و هوایی دیگر پیدا کرده است. دانشآموزان لحظهشماری میکنند تا با حضور در کلاس، باز هم رنگ تازهای به فضای بیروح مدارس بدهند و در واقع حالا، بازگشایی مدارس جهت توانمندسازی روانی، اجتماعی دانشآموزان ضرورت بیشتری دارد.
رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی اداره کل آموزش وپرورش استان کرمان از فواید حضور دانش آموزان در مدرسه به پانا گفت: «برای فرایند یاددهی و یادگیری ضرورت ارتباط و تعامل بین یاد دهنده و یادگیرنده مطرح است.»
سید منصور مرتضوی افزود: «در ١٩ ماه گذشته این فرآیند در سراسر جهان دچار اختلال شد و همگان سراسیمه در جهان برای کنترل پاندمی کرونا اقدام کردند تا اختلال در فرآیند آموزش را ترمیم کنند.»
مرتضوی عنوان کرد: «با قطع ارتباط دانشآموز و معلم ارتباط عاطفی بین دانش آموزان و معلمان بویژه در مقطع ابتدایی، اثربخشی این مولفه در ارتقا کیفیت آموزشی را دست داد و دانش آموزان دچار اختلال در کیفیت یادگیری و فرایند یاددهی و یادگیری شدند. در این مجال ضرورت خودمراقبتی از جسم و مراقبت از روان در تعاملات اجتماعی، برای پیشگیری از افسردگی و افزایش مهارت های اجتماعی و مهارتهای زندگی، احساس میشود.»
وی افزود: «البته ستاد ملی کرونا تصمیم نهایی را پس از پوشش صد در صدی واکسیناسیون کرونا در خصوص بازگشایی مدارس خواهد گرفت تا خودمراقبتی جسم و روان توامان جلو برود و فرایند آموزش و یادگیری و بهداشت روان به خطر نیفتد.»
مرتضوی تاکید کرد: «آنچه ما در حوزه مشاوره و مراقبت در برابر آسیبها به آن اذعان داریم، این است که سلامت روح و روان دانشآموزان در دوران کرونا به شدت لطمه دیده است. در واقع، توانمندسازی روانی، اجتماعی دانش آموزان، باید بار دیگر مورد توجه قرار گیرد تا لطمات روانی، صدمات آموزشی و آسیبهای اجتماعی که متحمل شدند، بهبود پیدا کند.»
وی همچنین گفت: «بیش از ۷۰ درصد خانواده ها آسیبهای دوری از مدرسه و آموزش مجازی و آسیبهای فضای مجازی را یک فرجام نامبارک میدانند، بنابراین به اعتقاد کارشناسان با توجه به تحقیقات و مطالعات، ضرورت بازگشایی مدارس در فضای حقیقی میتواند به بهداشت روان کمک شایانی کند.»
ارسال دیدگاه