کارشناس مسئول فرهنگی، هنری ناحیه ۴ کرج در گفت گو با پانا عنوان کرد:

فعالیت‌های فرهنگی، هنری و پرورشی موجب رشد و سلامت روان دانش‌آموزان‌ می‌شود

کرج (پانا)- کارشناس مسئول فرهنگی، هنری ناحیه ۴ کرج عنوان کرد نقش مسابقات فرهنگی و هنری فردا در رشد و بالندگی دانش‌آموزان و تشویق و ترغیب آنها برای ایجاد رقابت سالم بر کسی پوشیده نیست.

کد مطلب: ۱۲۲۲۵۱۷
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های فرهنگی، هنری و پرورشی موجب رشد و سلامت روان دانش‌آموزان‌ می‌شود

سمیه سیادتی، کارشناس مسئول فرهنگی، هنری ناحیه ۴ کرج در خصوص برگزاری افتتاحیه جشنواره فرهنگی و هنری که مصادف با روز بزرگداشت حافظ بود در گفت‌و گو با پانا عنوان کرد:«این برنامه همزمان در سراسر کشور برگزار شد و همه مدارس این طرح را اجرا کردند. از شروع انقلاب اسلامی این مسابقات با عنوان مسابقات هشت‌گانه آغاز شد که نقش مسابقات در رشد و بالندگی دانش آموزان و تشویق و ترغیب آنها برای ایجاد رقابت سالم بر کسی پوشیده نیست. در سالهای اخیر با توجه به صنعت تحول بنیادین آموزش و پرورش بحث مسابقات و جشنواره ها مانند پرسش مهر و مسابقات فرهنگی هنری با زیرنظام درس ملی تعریف شد که به جایگاه و اهمیت این مسابقات بیشتر اشاره می کند.»

وی افزود: « در این دو سال و غیرحضوری شدن مدارس مشکلات عدیده ای به وجود آمد که ما در همه زمینه‌ها با آن درگیر بودیم. سیستم نظام تربیتی مان هم بدون بهره از این قضیه نبوده است. یک سری چالش‌ها و فرصت‌ها به وجود آمد و به تبع آن استقبال دانش آموزان کاهش یافت. همچنین دسترسی دبیران به دانش‌آموزان کمتر شد و انگیزه و توجیه دانش آموزان در این شرایط کار سخت‌تری بود ،همه این‌ها موجب شد که حضور دانش آموزان در این جشنواره ها کمرنگ تر از سال های قبل شود.»

این کارشناس فرهنگی و هنری در ادامه اضافه کرد:« با درایت همکاران، فرصت هایی که فضای مجازی برای ما ایجاد کرده بود دسترسی شبانه روزی به دانش آموزان داشتیم و این بسیار موثر واقع شد، مدارسی که دانش آموزان مستعد خود را می شناختند روی آنها سرمایه گذاری کردند. خوشبختانه از لحاظ کیفیت، کارهای بسیار خوبی در ناحیه ۴ تولید شد و ما توانستیم با چالش هایی که سر و کار داشتیم فرصت ایجاد کنیم.»

وی در رابطه با آمار سی و نهمین جشنواره فرهنگی و هنری فردا گفت: « ۹۵ هزار و ۴۴۹ شرکت کننده داشتیم که از این تعداد ۲۸۷ نفر حائز رتبه منطقه‌ای، ۵۶ رتبه استانی و یک رتبه برگزیده کشوری حاصل شد که با توجه به این دو سال اخیر آمار خیره کننده‌ای بود و نقش معاونان پرورشی ما در مدارس برای ایجاد انگیزه و ترغیب دانش آموزان برای شرکت در این جشنواره ها چشمگیر بوده و قابل تقدیر است.»

سیادتی عنوان کرد: « یکی دیگر از چالش هایی که ما با آن سر و کار داشتیم نبود گوشی یا تبلت برای برخی دانش‌آموزان بود که با جذب خیران توانستیم این مشکل را حل کنیم. همانطور که درس برای دانش آموزان لازم الاجراست، تعلیم و تربیت هم اینگونه است .یعنی ما نمی توانیم این دو را از هم جدا کنیم. این دید درستی نمی تواند باشد که ما فعالیت های فرهنگی، هنری و پرورشی را از مدرسه جدا کنیم، زیرا در رشد ، بالندگی و سلامت روان دانش آموزان بسیار موثر است. زمانی که دانش آموز به غیر از درس در فعالیت‌های دیگری شرکت می‌کند باعث رشد شخصیت و پیشرفت او خواهد شد و بدون شک این روش روی درس دانش آموزان هم تاثیر خواهد داشت که این بحث در هنرستان های ما جا افتاده و جدا از درس نیست. زیرا در هنرستان ها شاهد فعالیت‌های هنری در بخش های مختلف هستیم. همچنین دانش آموزانی که در این جشنواره ها شرکت کرده و حائز رتبه شده اند سرمایه ها و نخبه های استان هستند و باید زیرساختی فراهم شود که به آنها اهمیت داده شود. ما به یک برنامه ای نیاز داریم که تمام دستگاه های برون سازمانی و درون سازمانی خودمان بتوانند ساز و کارهایی را فراهم کنند که این دانش آموزان رها نشوند، بنابراین حمایت از دانش آموزان می تواند در آینده آنها تاثیرگذار باشد.»

این کارشناس در پایان تاکید کرد:«مدرسه نقش بسزایی در زندگی من داشته است. من زمانی که محصل بودم تمام عشق و علاقه ام این بود که در تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و پرورشی شرکت کنم و همیشه پای کار بودم. در کل مدرسه خیلی مهم است و باید این انگیزه را برای دانش آموزان ایجاد کرد. هدف از افتتاحیه جشنواره فرهنگی هنری فردا دقیقا همین بوده تا بتوانند با ایجاد شور و انگیزه در دانش آموزان امسال مسابقه را خیلی پر شورتر و با حضور پررنگ تر بچه ها برگزار کنند.»

خبرنگار ؛ مهشید عبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار