فعالیت مدرسه رادیویی ایران از آبانماه
تهران (پانا) - آمار بهرهبرداری از رمزینههای سریع پاسخ توسط کشورهای دیگر در شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مطرح و مشخص شد که دانشآموزان ایرانی خارج از کشور استقبال خوبی از این رمزینهها داشتهاند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، شورای هماهنگی و پیگیری اقدامات تحولی با حضور رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و جمعی از مدیران و معاونین این سازمان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، حسن ملکی، ضمن تبریک حلول ماه ربیع الاول، گفت: هر کدام از مناسبتها، دارای الهام و اثری خاص، بر روی انسان هستند البته این امر منوط به این است که انسان قدری در این باره فکر و تامل کند و بتواند یک رابطه معنوی و باطنی، با معنا و مفاد این ایام برقرار کند.
وی از ارسال تحقیقی درباره سرمایه اجتماعی به دفاتر سازمان خبر داد و افزود: طی ماه اخیر، یک تحقیقی در ارتباط با سرمایه اجتماعی از سوی دولت، به سازمان رسید، و ما نیز آن را به دفاتر ارسال کردیم. دلیل ارسال نیز این بود که، پس از مطالعه این گزارش، متوجه شدم که مفاد و محتوای این پژوهش میتواند برای ما کارگشا و الهام بخش باشد زیرا اعتماد و سرمایه اجتماعی از مهمترین نیازهای حکمرانی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: در آغاز دولت سیزدهم، مقام معظم رهبری، در بیانات خود، تاکید کردند که بالاترین سرمایه، اعتماد مردم است و از آنجایی که یکی از اضلاع اعتماد مردم به ما مربوط است، ما باید از طریق برنامه درسی و تلاشهایی که انجام میدهیم، اعتماد مردم را تقویت و جلب کنیم زیرا بدون سرمایه اجتماعی، سرمایه دیگری کارگشا نخواهد بود.
ملکی ادامه داد: به نظر میرسد که در مواردی اگر سطح سرمایه اجتماعی پایین باشد، نمیتوان از سرمایه اقتصادی نیز بهره برداری درست داشت. با توجه به اینکه در این تحقیق واقعیتهای جالبی نشان داده شده است، من آن را برای همکاران ارسال کردم زیرا دوست دارم که همه همکاران آن را ملاحظه کنند تا ببینیم که در ارتباط با برنامههای تحولی باید چه نقشی را در این ارتباط ایفا کنیم.
ضرورت استفاده از حضور بازنشستگان و پیشکسوتان عرصه آموزش
وی خاطر نشان کرد: در بخش رمزینههای سریع پاسخ، لازم است که باز هم از زحمات فرد فرد همکارانم تشکر کنم البته در این بخش، ما بازخوردهایی نیز داشتیم که گاهی نشان دهنده، خلاء هایی بوده است لذا لازم است که برای رفع این مشکلات اقدام کنیم. تعداد ۲۶ عنوان کتابهای درسی ما فاقد رمزینه است زیرا زودتر از تصمیم نهایی برای چاپ ارسال شده بود اما بدیهی است که میتوان این نقص را در نسخه PDF کتاب رفع و اطلاع رسانی کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: در ادامه کار باز هم بر تقسیم کاری که قبلا نیز به آن اشاره کردهام و جز مصوبات ماست، تاکید دارم، بنابراین مسئولیت کار با همین دفاتر است و جز این نیز ما اگر بخواهیم مسیر دیگری برویم، قطعا کار خراب خواهد شد لذا در مورد ۷۵ درصد باقیمانده رمزینهها، باید توجه داشته باشیم تا وضعیت کمی و کیفی بهتری را شاهد باشیم، و نیازمند تلاش مضاعف هستیم.
ملکی، افزود: در راستای بهبود کیفیت کتابها، کمیته کنترل کیفیت کتابهای درسی، تشکیل شده است و اعضاء و مسئولان آن نیز کاملا مشخص هستند البته این به معنای کند شدن روند چاپ سپاری کتاب ها نیست بلکه مد نظر ما کاهش اشکالات و افزایش سطح کیفی کارها به شمار میرود چرا که گاهی مسائل کوچکی که به دلیل کمبود فرصت از سوی ما دیده نمیشوند، باعث ایجاد مساله میشوند لذا باید این کمیته نگاه ارزیابی را داشته باشند.
وی بر لزوم توجه به بازنشستگان و تجربیات آنان تاکید کرد و گفت: پیشنهاد من این است که برای بازنشستگان به عنوان پیشکسوتان عرصه آموزش، یک محل را در نظر داشته باشیم و از حضور آنان بهرهمند شویم چرا که این افراد، نزدیک به ۳۰ سال در بخشهای مختلف حضور داشتهاند لذا اگر مایل باشند که حتی، هفتهای یک روز تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند، مغتنم بدانیم و از نظرات آنان استفاده کنیم.
استقبال دیگر کشورها از رمزینههای سریع پاسخ
محمد علوی تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان در این بخش از جلسه به وضعیت ثبت کتاب اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: سازمان به تمامی اتباع خارجی که کد ۱۱ رقمی از وزارت کشور دریافت کردهاند و در سامانه سیدا و ثبت سفارش کتاب حضور پیدا کردند، کتاب ارائه کرده است. بخش دیگری از افراد که بنا به دلایلی ثبت نام نکردند یا در مدارسی ثبت نام کردند که از وزارت آموزش و پرورش کد ندارند، حتما باید لیست دانش آموزان مد نظر از طریق فرد مورد تایید از سوی وزارت کشور و یا استانداری ها و فرمانداری ها به سازمان پژوهش ارسال شود. پس از دریافت نامه از سوی این بخش، کتاب ارائه میشود و ما هیچ کمبودی در این بخش نداریم و کاملا به اندازه نیاز و حتی بیشتر در کشور موجود است.
علی محبی قائم مقام رئیس سازمان نیز در این بخش از جلسه به ارائه گزارشی از روند کار رمزینههای سریع پاسخ پرداخت و گفت: با توجه به تلاشهای مستمر همکاران، امروز فاز نخست کار به انجام رسیده است؛ البته اشکالاتی نیز در این بخش وجود داشت که برطرف شده، یا در حال برطرف شدن است. تا امروز در این بخش، با اقبال عمومی در بین معلمان و دانش آموزان و حتی در بخش بینالمللی رو به رو شدیم.
محمد علوی تبار معاون سازمان در این بخش آمار بازدید از سایت رشد و استفاده از رمزینه ها را ارائه کرد و گفت: در بخش رمزینههای سریع پاسخ دانش آموزان کشورهای مختلفی همچون امارات متحده عربی، رومانی، ایالات متحده آمریکا، آلمان، انگلستان، فرانسه، تایوان، سوئیس، روسیه و... بازدید داشتند و خوشبختانه مشکل خاصی نیز، در راستای ارائه سرویس وجود نداشت.
محمد ابراهیم محمدی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیز در این بخش، بر لزوم توجه به اشاعه تاکید کرد وگفت: نیازمند تلاش بیشتری در بحث اشاعه کار هستیم زیرا در این راستا ما باید برشهای رسانهای را به شکل جدی مد نظر قرار ندادیم کما اینکه در بحث فیلم رشد با حضور ۱۰۲ کشور، چندان دیده و شنیده نشدیم زیرا برش رسانهای تعریف شده نداشتیم و اعتباری در این بخش تعریف نشده است.
سید سعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست در پاسخ به موضوع مطرح شده، گفت: یکی از نقاطی که در اشاعه بسیار تاثیرگذار به شمار میرود، بخش مجلات رشد است که هر ساله از تابستان در این بخش فعالیت وجود داشت لذا لازم بود که در مجلات تخصصی این موضوع را مد نظر قرار میدادیم تا در ابتدای مهر که مجلات به دست معلمان میرسید، بحث اشاعه رمزینهها را داشته باشیم اما متاسفانه این بخش، امسال دیده نشد
حجت الاسلام حمید محمدی، مشاور عالی رییس سازمان نیز در این بخش بیان کرد: این کار یک پیوست رسانهای و یک پیوست اشاعهای می طلبد که هر کدام یک شکل و محتوا دارند. بحث محتوایی قاعدتا با دفاتر است، بنابراین محتوایی است که باید روابط عمومی بر روی آن کار کند، باید توسط گروهها تولید شود. در این راستا، روابط عمومی میتواند در بخش رسانه ورود کند و اقداماتی انجام دهد.
وی افزود: انشاالله از آبان ماه، ما مدرسه رادیویی ایران را خواهیم داشت که این یک اقدام خلاقانه بسیار خوب است لذا ما میتوانیم، از ظرفیت عظیم رادیو استفاده کنیم. همچنین به نظر من، در بخش اشاعه، بزرگترین مشکل این است که عقبه سازمان در استانها بریده شده است لذا باید این بخش، احیاء شود.
محسن باهو، مشاور فناوری سازمان، نیز در این بخش گفت: بحث استفاده از روشهای قبل در اشاعه، کمک کننده است اما تکمیل کننده نیست لذا بحثهای مجلات و ... روشهایی است که میتواند مساعدت کاری را در حد انتظار حداقلی داشته اما مساله این است که تجربه زندگی در کرونا، بسیاری از عادات را به هم زده است لذا لازم است که به روشهایی تازه بیاندیشیم.
صدیقه حسن زاده، رییس اداره روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در این بخش، گفت: حقیقتا بحث اشاعه را باید در دو بعد تبلیغی و ترویجی دید زیرا بعد ترویجی باید به مدارس ختم شود. در بحث اشاعه مسیر عملیات سازی که به مدرسه ختم میشود، باید از مساله رسانه جدا شود زیرا این بخش یک ساز و کار اداری دارد اما در بحث رسانهای تمامی اقدامات انجام شده و کار اطلاع رسانی کاملا اجرا شده است اما برای فعالیت مجدد در مباحث مطرح شده، باید به حرف تازهتری برای پوشش رسانهای بیاندیشیم.
ملکی در جمع بندی این بخش از جلسه، بیان کرد: در بحث مربوط به اشاعه، باید موضوع تبلیغ را از تفهیم متمایز ببینیم چرا که اشاعه با تفهیم کار دارد و سعی در فهماندن دارد. ترویج و تفهیم دو رکن اشاعه است لذا ما انتظار نداریم که این بخش را، روابط عمومی را بر عهده بگیرد زیرا وظیفه روابط عمومی اطلاع رسانی و تبلیغ است. در این راستا لازم است که یک کمیته تشکیل شود تا بر روی مساله تبلیغ و اطلاع رسانی، چاره اندیشی کنیم. در این راستا باید رمزینهها در بین اقشار تعلیم و تربیت، تبلیغ و اطلاع رسانی شود. در بخش اشاعه نیز نیازمند یک الگوی جامع هستیم که در حال انجام بوده و تهیه شده است. لازم است که این الگو در اسرع وقت، مورد بررسی قرار گیرد و به صورت مصوبه ارائه شود و در همان الگو نیز باید مشخص شود که ابزارها چه هستند. در این مسیر لازم است که در بخش مجلات رشد، یک ویژه نامه را مد نظر قرار دهیم و درباره رمزینههای سریع پاسخ تولید کنیم تا به استانها ارسال شود.
توانمندسازی معلمان و اشاعه باید در مرکز توجه قرار گیرد
ملکی در بخش دوم جلسه، درباره موضوع آموزش و توانمند سازی معلمان، بیان کرد: ما باید در این بخش باید، قویتر از قبل وارد عمل شویم زیرا مرجعیت علمی در آموزش و پرورش با سازمان پژوهش است لذا ما باید نشان دهیم که توان این امر را در عمل داریم.
وی افزود: توانمند سازی معلمان یکی از این اموری است که در راستای مرجعیت علمی سازمان باید در مرکز توجه قرار دهیم البته توانمند سازی معلمان دارای دو سطح است که یکی از آنان عام و عمیق، و دیگری خاص و موردی است.
رئیس سازمان پژوهش در توضیح هر دو سطح مطرح شده، گفت: در سطح عمیق و عام، لازم است که شورایی را شکل دهیم تا خروجی آن یک برنامه توانمند سازی جامع معلمان در شرایط امروز علمی و فرهنگی کشور باشد البته این امر نیازمند چند متخصص است که حتی میتوانند از بیرون سازمان نیز باشند اما سازمان متناسب با شئونات خود برنامه را طراحی و ارائه کند.
ملکی خاطر نشان کرد: در سطح خاص و موردی، ما باید در خصوص برنامه درسی غیر حضوری و رمزینههای سریع پاسخ اقدام کنیم زیرا در هر دو بخش، نیازمند توانمند سازی هستیم. در هر دو بخش، ما هنوز به معلمان آموزش ندادهایم تا بدانند که برای تدریس این برنامهها به چه دانش و مهارتی نیاز دارند. بدیهی است که هر چه از سال تحصیلی زمان بگذرد، کار ما دچار مشکل خواهد شد بنابراین باید به زمان توجه ویژهای داشته باشیم.
وی ادامه داد: در این مسیر تبلیغ کار روابط عمومی است اما تفهیم متعلق به الگوی اشاعه و تعلیم بحث دیگری است که باید در بخش رمزینههای سریع پاسخ مد نظر قرار گیرد و به معلمان آموزش داده شود. در اشاعه سعی ما فهماندن ماهیت کار است و در تبلیغ قصد اعلام کارهای انجام شده را داریم اما در تعلیم قصد آموزش روشها برای دستیابی به اهداف را داریم.
در ادامه حاضران به ارائه نظرات و راهکارهای مد نظر خود در این باره پرداختند و مباحثی مطرح شد.
در بخش پایانی این جلسه، ملکی به جمع بندی مباحث و پیشنهادات مطرح شده از سوی حاضران پرداخت و گفت: برای توانمندسازی معلمان ما باید در دو سطح عام و عمیق و خاص و موردی فعالیت کنیم. در بخش عام و عمیق من شورا را تشکیل خواهم داد و با کمک همکاران کار را پیش خواهیم برد زیرا ضروری است که این اقدام انجام شود. در سطح خاص و موردی که امروز شامل رمزینههای سریع پاسخ و برنامه درسی غیر حضوری است، باید در سطح سازمان کمیتهای را با مسئولیت معاونت تالیف داشته باشیم.
وی افزود: طبیعتا در برنامه ریزیهای این کمیته، محتوای توانمندسازی را باید دفاتر ارائه کنند اما از آنجایی که در بعد اجرایی و عملیاتی کردن کار، نیازمند یک سری تلاشهای خاص هستیم و معاونتهای آموزشی وزارتخانه نیز باید در این کمیته نماینده داشته باشند، این بخش کار دیگر بر عهده دفاتر نخواهد بود زیرا حجم بالای کار در این بخش وجود دارد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: کمیته مورد نظر باید با یک مدیریت جهادی، بتواند طی نهایتا ۱۵ روز آینده، یک راهکار مناسب ارائه دهد تا بدانیم که محتوای آموزش چیست و با چه مدلی باید در سطح ملی اجرا شود. در این راستا باید از همه تجربیات استفاده شود اما باید به این سوال مهم پاسخ داده شود که آیا امروز با همه پیشرفتهای ارتباطات و اطلاعات و وجود ابزارهای گوناگون، آیا باید همچنان به مدلهای سنتی باشیم که من در آن تردید دارم.
ملکی بیان کرد: به نظر میرسد که با توجه به مباحث مطرح شده، ما باید به دنبال مدلهای جدیدی باشیم و با حضور تمام دوستان و متخصصان بتوانیم در کوتاه مدت، برنامه را تهیه و عملیاتی کنیم. در این کمیته باید از امکان دبیرخانههای استانی استفاده شود. نکته دیگر بهره برداری از فناوریهای جدید و حضور نمایندگان معاونتهای دیگر است که باید مد نظر قرار دهیم.
ارسال دیدگاه