در نشستی به مناسبت آغاز هفته ملی کودک مطرح شد؛

برنامه‌های دانش‌‌محور، رکن اساسی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل می‌دهند

تهران (پانا) - معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، عنوان کرد با توجه به شرح وظایف، رویکردها و ماموریت‌هایی که سازمان برای تحقق آنها تأسیس شده، برنامه‌های پژوهشی و دانش‌محور رکن اصلی و اساسی آن را تشکیل می‌دهند.

کد مطلب: ۱۲۲۱۱۹۶
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های دانش‌‌محور، رکن اساسی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل می‌دهند

علیرضا حاجیان‌زاده، صبح امروز در نشست شورای اداری این سازمان که به مناسبت آغاز هفته ملی کودک برگزار شد، افزود: استانداردسازی‌ها و تدوین نظام معیار برای مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها به عنوان مهمترین وظیفه سازمان که در اساسنامه از آن با عنوان«نظام جامع تعلیم و تربیت کودک» یاد شده، به کار تحقیقاتی و مطالعاتی نیازمند است.

وی اظهار کرد: با تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت کودک، شیوه‌نامه‌ها و محتوای آموزشی لازم برای برپایی دوره‌ها و کارگاه‌های تبادل تجربیات و توانمندسازی نیرو‌های انسانی، طراحی و ابلاغ می‌شود.

این محقق در حوزه تعلیم و تربیت کودک، ادامه داد: تعیین شاخص‌ها برای احراز صلاحیت‌ها و شایستگی‌های مربیان و کارکنان و به طورکلی چگونگی استقرار نظام تربیت مربی کودک سایر طرح‌های در دست اقدام سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: کمک به نقش آفرینی و توانمندسازی خانواده‌ها با برگزاری دوره‌های تربیت کودک و ارائه آموزه‌های کارآمد، تنظیم مجموعه ضوابط و مقررات مربوط به محل‌های نگهداری از کودکان، تعریف استانداردهای فضا و تجهیزات و سایر امور ضروری، که حاصل پژوهش‌های محققان خواهد بود، پس از نظرسنجی و اعتبارسنجی در قالب نظام جامع، برای استفاده عموم مردم عرضه می‌شود.

حاجیان‌زاده، توضیح داد: بکارگیری نیروهای متخصص و توانمند از دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی، پژوهشی در دستورکار قرار دارد تا بتوان با استفاده از آخرین روش‌های تربیتی و آموزشی متناسب، به اهداف کلان سازمان جامه عمل پوشاند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، در بیان ضرورت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، گفت: این سازمان با هدف مدیریت یکپارچه و ساماندهی امور کلان تعلیم و تربیت فرزندان ایران زمین در دوران کودکی، از بدو تولد تا پایان سن شش سالگی تأسیس شده است.

وی با مهم و سرنوشت‌ساز توصیف کردن دوران کودکی، افزود: از آنجا که این مقطع از زندگی افراد کشور، دوران شکل‌گیری شخصیت و شاکله تربیتی و هویتی آنهاست، شیوه تعلیم و تربیت کودکان برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و شأن حاکمیتی دارد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، تأکید کرد: جامعه برای رسیدن به رشد و تعالی همه جانبه و متوازن به بسترسازی برای تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی از بدو تولد نیازمند است و این مهم تنها با استفاده از همه ظرفیت‌ها و جلب مشارکت همگانی، فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: تشکیل و راه‌اندازی نهادی مستقل، فراگیر، تخصصی و متمرکز با اهدف راهبردی و مدیریتی در امور آموزش و تربیت کودکان کشور، ضرورتی معطل مانده بود که در نهایت با مطالبه عالمانه رهبر معظم انقلاب و تلاش‌های مجدانه مسئولان به تأسیس سازمان منجر شد.

حاجیان‌زاده یادآور شد: در گذشته حدود ۱۴ نهاد و دستگاه از جمله آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بهزیستی به ترتیب در قالب‌ برپایی مرکز پیش دبستانی، کانون‌های تربیتی و مهدهای کودک، در زمینه تعلیم و تربیت کودکان زیر شش سال خدمات رسانی می‌کردند که فعالیت‌شان تحت یک مدیریت واحد نبود.

وی که سابقه مدیریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را در کارنامه خود دارد، اظهار کرد: با به توجه به فقدان یک مرکز مدیریت واحد و یکپارچه برای آموزش جامع کودکان زیر 7 سال در گذشته، پس از بررسی‌های لازم، با توجه به مقبولیت و میزان اعتماد نسبتاً زیاد مردم به دستگاه عظیم و رسمی تعلیم و تربیت کشور، در نهایت تولیت این امر با دستور ولی امر مسلمین به آموزش و پرورش واگذار شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش، در تشریح علت تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در ساختار آموزش و پرورش گفت: با توجه به وجود تفاوت‌های ماهوی در نظام تعلیم و تربیت در سطوح مختلف سنی، بخصوص ویژگی‌های آموزشی مختص سنین زیر 7 سال، وجود یک سازمان مستقل با نگاه تخصصی به امر تعلیم و تربیت کودکان ضرورت داشت.

وی، گستردگی مخاطبان، لزوم تربیت مربیان کودک، تسری آموزش‌ها به خانواده‌ها و پرداختن به امور قابل توجهی نظیر تدوین، ابلاغ و نظارت بر حسن اجرای مقررات جامع تأسیس اماکن نگهداری و تعلیم و تربیت کودکان را به عنوان دیگر ضرورت‌های ایجاد این سازمان برشمرد.

حاجیان‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: انتقال امور نظارتی و راهبری مهدهای کودک از سازمان بهزیستی به وزارت آموزش و پرورش، تداوم ارائه محتوای آموزشی و تربیتی استاندارد، تصویب و ابلاغ شهریه مراکز غیردولتی نگهداری از کودکان، نظارت و ارزیابی مستمر این مراکز، ارتقای سطح آموزش‌های مربیان و بررسی الگوهای بازگشایی مهدهای کودک در شرایط کرونا، از جمله مهمترین برنامه‌های سال تحصیلی جاری سازمان را تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش، اضافه کرد: نیازها و مسائل مبتلابه مهدهای کودک و مراکز پیش‌دبستانی مفصل و مبسوط در قالب بخشنامه‌هایی از جانب سازمان تعلیم و تربیت کودک به ادارات کل آموزش و پرورش که متولی اجرای سیاست‌های سازمان هستند ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: بخشنامه‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که برای اطلاع عموم منتشر شده است به صورت کامل و مدون تنظیم شده، به نحوی که بخش اعظمی از سوالات و ابهامات احتمالی را پاسخگوست.

حاجیان‌زاده در ادامه سخنان خود از افتتاح قریب‌الوقوع پورتال اختصاصی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با آدرس اینترنتی koodak.medu.ir خبر داد و گفت: تا زمان افتتاح این درگاه اطلاع رسانی، عموم علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به کانال اطلاع‌رسانی سازمان در پیامرسان ایتا به آدرس: http://eitaa.com/k00dak و یا با مراجعه به پورتال وزارت آموزش و پرورش به آدرس: https://www.medu.ir بخشنامه‌های سازمان را مشاهده کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر لزوم دسترسی عادلانه همه کودکان به ظرفیت های آموزشی و تربیتی، گفت: تحت پوشش قرار گرفتن کودکان مناطق روستایی، حاشیه شهرها و مناطق محروم در اولویت کار سازمان قرار دارد.

رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک، توضیح داد: برای تحقق این منظور، در خصوص اعتبارات و برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به کودکان در مناطق محروم شده است، همانطور که در گذشته نیز برای این عزیزان کمک های مالی و کمک های محتوایی متناسب تدارک دیده شده بود.

وی در ادامه سخنان خود، نهادها و دستگاه‌های همکار و مرتبط با سازمان تعلیم و تربیت کودک را به دو گروه عمده تقسیم کرد و گفت: گروه اول نهادهایی هستند که در گذشته در امر تعلیم و تربیت کودک اقداماتی داشته‌اند، مثل: بهزیستی، بسیج، حوزه‌های علمیه، سازمان تبلیغات، شهرداری ها، سازمان هلال احمر، مساجد و سازمان تربیت بدنی.

علیرضا حاجیان‌زاده، اضافه کرد: گروه دوم به سازمانها و نهادهایی اطلاق می‌شود که در حوزه تربیت دوره کودکی تاثیرگذارند، مثل صدا و سیما، نشر کودک، سینمای کودک، فعالان حوزه کودک در فضای مجازی و مدیریت شهری، و ما از هر دو گروه تقاضا داریم برای پیشبرد اهداف سازمان کمک‌کار ما باشند.

وی در ادامه گفت: ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی که امری حیاتی و حاکمیتی است، نیازمند توسعه‌ همکاری دستگاه‌های مرتبط است.

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: نباید فراموش کنیم که آموزش و پرورش، مولّد سرمایه‌ اجتماعی، عهده‌دار مسئولیت هدایت و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های مصوب در خصوص فعالیت‌های تعلیمی و تربیتی از مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ تا دانشگاه‌ است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: متأسفانه برخی اختلاف نظرها در دستگاه­های اجرایی و عدم اقدام به موقع نهادهای سیاستگذار، تحقق تأسیس سازمان تعلیم و تربیت کودک با هدف مدیریت و ارائه راهبری واحد و متناسب در عرصه تعلیم و تربیت خردسالان این سرزمین را سال­ها به تأخیر انداخت.

حاجیان‌زاده اضافه کرد: اهتمام ویژه به این امر حاکمیتی در قالب بند دوم سیاست‌های ابلاغی تحول در آموزش و پرورش در سال 1392 از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مثابه اقدام ویژه با توسعه مشارکت دستگاه‌ها به وزارت آموزش و پرورش واگذار شد.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، یادآور شد: با توجه به طولانی شدن زمان تحقق ایجاد مرکزی واحد برای تولیت امور تعلیم و تربیت نونهالان، رهبری مجدداً و در دیدار 11 شهریور 1399 با دست­ اندرکاران وزارت آموزش و پرورش، این مهم را مورد تأکید قرار دادند.

وی در ادامه اظهار کرد: پس از این بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب، این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و پس از بررسی‌های کارشناسی و مطالعات علمی و تطبیقی، ماده واحده تشکیل«سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک» در نشست شماره 834 به تاریخ 25 آذر 1399 تصویب شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش، افزود: پس از تصویب ماده واحده تشکیل سازمان، اساسنامه آن هم در نشست شماره 836 شورای عالی انقلاب فرهنگی که در تاریخ هفتم بهمن ماه 1399 تشکلیل شد، به تصوب رسید و در تاریخ 26 همان ماه از سوی رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.

وی تأکید کرد: بر اساس مطالبات رهبر معظم انقلاب و مستندات قانونی گفته شده، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به عنوان مؤسسه مستقل دولتی در وزارت آموزش و پرورش، مرجع رسمی و متولی انحصاری راهبری، ساماندهی، صدور مجوز، هدایت و نظارت بر امور، فرآیندها، تولید محتوا و جذب منابع انسانی شایسته برای تعلیم و تربیت کودکان زیر 7 سال در مهدهای کودک و پیش دبستانی­هاست.

حاجیان‌زاده، در ادامه توضیح داد: راهبری برنامه‌های آموزشی و پرورشی برای کودکان زیر 7 سال، تدوین نظام جامع کودکی، برنامه های تربیتی و حمایتی خاص برای خانواده ها، توانمندسازی و ارائه خدمات مشاوره ای و تربیتی به خانواده ها بخش‌هایی از مهم‌ترین وظایف این سازمان را تشکیل می‌دهند.

رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، در پایان سخنان خود گفت: برنامه ریزی به منظور تکوین و تعالی هویت کودکان و رشد همه جانبه و متوازن آنها و در عین حال آماده کردن کودکان برای ورود به نظام آموزش و پرورش رسمی و عمومی کشور سایر وظایف مهم این سازمان را تشکیل می دهند.

نحستین نشست هیئت امناء این سازمان تاریخ اول اردیبهشت ماه امسال با موضوع "ارائه دیدگاه ها برای تنظیم ساختار و استقرار سازمان و دومین نشست این هیئت در تاریخ 19 خردادماه با موضوع «انتخاب رئیس و ساختار سازمان» تشکیل شد.

این گزارش می‌افزاید: علیرضا حاجیان زاده در تاریخ سی‌ام خردادماه سال جاری طی حکمی به امضای وزیر وقت آموزش و پرورش به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، منصوب شد و این سازمان در تاریخ 13 مرداد 1400 طی مراسمی نمادین به طور رسمی آغاز به کار کرد.

ساختمان موقت سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در سیزدهم مردادماه امسال مقارن با واپسین روزهای وزارت محسن حاجی میرزایی بر وزارت آموزش و پرورش، در پلاک شماره 13 خیابان سرپرست تهران افتتاح شده بود.

براساس تقویم مناسبتی کشور جمهوری اسلامی ایران، هفته ملی کودک از 16 مهرماه آغاز شده و همه ساله طی این هفته، برنامه‌هایی ویژه گرامیداشت خردسالان و کودکان توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف به صورت محدود یا فراگیر برای استفاده مخاطبان ارائه می‌شود.

خبرنگار: امجد امیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار