عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران در گفت وگو با پانا:
تولید سه میلیون خودرو شدنی است
تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران میگوید تولید سه میلیون خودرو در کشورشدنی است و اگر برنامه تولید وجود داشته باشد قطعه سازان این انگیزه را خواهند داشت که سرمایهگذاری را افزایش دهند و دانش و تکنولوژی روز دنیا در تولید قطعه را نیز خریداری کنند اما قطعهساز اکنون نمیداند چه سرنوشت و آیندهای در انتظار تولید خودرو در کشور است و طبیعی است که برنامهریزی نیز نمیتواند داشته باشد.
محمود نجفی سهی در گفت وگو با پانا، خاطرنشان کرد:« سایپا در اقدامی بر روی پلت فرم پراید تیبا را پیاده سازی کرد که کیفیتی به مراتب بالاتر از پراید را دارد که اقدامی قابل دفاع است. اکنون که بحث ساخت سه میلیون خودرو مطرح است عدهای میگویند که نمیتوانیم چون زیرساختهای آن را نداریم اما عقیده دارم که میتوانیم این تیراژ از تولید را داشته باشیم.»
وی در پاسخ به این پرسش که ساخت سه میلیون خودرو در سال درحالی مطرح میشود که در بحث پیشفروش خودروها خلف وعدههایی وجود داشته است حالا چگونه میتوان این آمار از تولید را هدفگذاری کرد، خاطر نشان کرد: « طرحی در مدیریت قبلی ایران خودرو تهیه شده است تا شرکت طراحی خودرو دعوت به کار شود و با استفاده از تخصص جوانان ایرانی دو پلت فرم برای دو گروه خودروساز ایران خودرو و سایپا طراحی شود و در هر پلت فرم همانند همان اقدامی که در همه دنیا انجام میشود سه مدل خودرو طراحی شود. بنابراین این طرح یکی از اقدامهایی است که در راستای تولید سه میلیون خودرو قابل انجام است.»
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران خاطرنشان کرد: » در انجمن صنفی خودروسازان قبلی بر روی این طرح بررسیهای انجام شد و مشخص شد برای اینکه در سال ۱۴۰۴ سه میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو تولید شود باید ۲۸ قلم قطعه تولید شود که در آن زمان مشخص شد که تولید برخی از انها اصلا وجود ندارد به طور مثال ورقهای خاص بدنه خودرو از جمله آنها بوده است و در حالی که ۱۵ سال فرصت وجود داشت تا این تولید انجام شود اما اقدامی در راستای آن انجام نشد.»
وی افزود: « افراد خلاق و باانگیزه در دانشگاه علم و صنعت اکنون طراحی خودرو انجام دادهاند که اگر نگوییم صد درصد کامل است اما ایرادات آن قابل رفع است و میتوان از نظرات و مشورت طراحان صنعتی خودرو نیز در این مسیر بهره برد.»
نجفی سهی خاطرنشان کرد: « ما میتوانیم سه میلیون خودرو تولید کنیم اگر مسئولان به خود بگویند که میتوانیم و سیاستهای اقتصادی زیرمجموعه سیاستهای سیاسی قرار نگیرد و حاکم باشد. در تمام کشورهای پیشرفته و صنعتی که تولید و رشد اقتصادی مناسب دارند اقتصاد حاکم بر سیاست است.»
وی بیان کرد: « روزی که نیسان با یک شرکت مطرح خودروسازی دنیا ادغام شد تولید آنها به میزان تولید خودرو در ایران نبود. از نظر کمیت حدود یک میلیون و ۷۰۰ خودرودر سال تولید شده است و از کیفیت نیز نیاز به سیاستگذاری وجود دارد و نباید آویزان کشوری مانند فرانسه شود.»
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران با اشاره به تجربه ساخت تولید خودرو در کره اظهار کرد: »کره ابتدا باتولید یک خودرو آن هم هیوندایی آغاز کرد و به این حجم از تیراژ و تولید رسید و پس از آن کیا وارد بازار شد اما برنامه تولید خودرو در کشور بلند مدت نیست و در کوتاه مدت و میان مدت نیز برنامه مدون و قابل اجرا وجود دارد.»
نجفی سهمی تصریح کرد: « قطعهسازان کشور این آمادگی و توان را دارند که در مورد تمامی قطعاتی که تکنولوژی تولید آن در کشور وجود دارد کار تولید را انجام دهند.»
فارغالتحصیلان از دانشگاهها آمادگی کار در محیطهای صنعتی را ندارند
وی خاطرنشان کرد: « افزایش کیفیت خودرو، رشد صنعت و بهبود بسیاری از شاخصهای اقتصادی نیازمند حرکتی همه جانبه و آموزش از سطوح پایین است. اکنون فارغالتحصیلانی از دانشگاهها خارج میشوند که آمادگی کار در محیطهای صنعتی را ندارند و نمیتوان انتظار داشت که در مجموعههای عملکرد مناسبی از این شخص بیرون آید. بهبود زیرساختهای اموزشی، فنی ، علمی و سایر مولفههای دخیل در تولید به طور حتم نتایج و آثار مناسب را در تولید کشور خواهد داشت.»
عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازان ایران اظهار کرد: « تولید سه میلیون خودرو در کشورشدنی است و اگر برنامه تولید وجود داشته باشد قطعه سازان این انگیزه را خواهند داشت که سرمایهگذاری را افزایش دهند و دانش و تکنولوژی روز دنیا در تولید قطعه را نیز خریداری کنند اما قطعهساز اکنون نمیداند چه سرنوشت و آیندهای در انتظار تولید خودرو در کشور است و طبیعی است که برنامهریزی نیز نمیتواند داشته باشد.»
ارسال دیدگاه