بررسی ۸ فرمان خودرویی رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با پانا

قربانی: هیچ کجای دنیا همه قطعات خودرو را خودشان نمی‌سازند

ایران قطعه باکیفیت هم تولید می‌کند اما مسئله کیفیت قطعات سطح A است

تهران (پانا) - بعد از دستور فوری رئیس دولت سیزدهم مبنی بر ممنوعیت استفاده از قطعات خودروی بی‌کیفیت یکی از کارشناسان قطعه ساز و انجمن سازندگان قطعات خودرو عنوان کرد که در هیچ کجای دنیا همه قطعات خودرو توسط یک کشور تولید نمی‌شود و مهم این است که راه مبادله تکنولوژی با تولیدکنندگان اصلی قطعات حساس در خودرو باز شود تا بتوان خودروی مونتاژی باکیفیت ساخت.

کد مطلب: ۱۲۶۰۹۷۹
لینک کوتاه کپی شد
قربانی: هیچ کجای دنیا همه قطعات خودرو را خودشان نمی‌سازند

هفته گذشته رئیس دولت سیزدهم در یک بازدید سرزده از خط تولید و انبارهای ایران‌خودرو دستوراتی معروف به «8فرمان» در حوزه خودرو صادر کرد. یکی از این موارد مربوط به موضوع کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی بود و رئیس جمهوری عنوان کرد که «هرگونه استفاده از قطعات باکیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاه‌های مسئول موظف هستند باعرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به‌ویژه قطعات پرمصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله کنند.»

موضوع کیفیت خودروی داخل از دغدغه‌های مهم مردم است و از سوی دیگر تولیدکنندگان خودرو دلیل کیفیت پایین را کمبود قطعات خودرویی باکیفیت عنوان می‌کنند.

دلایلی که تولید خودروی داخلی لطمه خورد

«ساسان قربانی»، عضو انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت‌وگو با پانا با اشاره به اینکه مشکلات کنونی خودروی داخلی در گذشته کمتر بوده درباره دلایل این اتفاق گفت: «در گذشته در کشور ما خودروهایی تولید می‌شدند که سطح کیفی بالاتری داشتند. به دلیل اینکه شرکت‌های قطعه‌سازی و یا شرکت‌های خودروسازی با تولیدکننده‌های اصلی در دنیا ارتباط داشتند، اما وقتی به دلیل تحریم محدودیت‌هایی ایجاد شد باعث شد رابطه تکنولوژیک شرکت‌ها با شرکت‌های تراز اول دنیا قطع شود.»

این عضو پیشین کمیته تدوین استراتژی صنعت خودرو افزود: «همین موضوع به محصولات داخلی صدمه زد، به‌ویژه قطعات ایمنی که با جان سرنشینان خودرو سروکار داشت. در صنعت خودروسازی اصطلاحاً در طبقه‌بندی قطعات به این نوع قطعات حساس قطعات سطح A می‌گویند که سطح ایمنی مهمی دارند.»

جای خالی تکنولوژی برای باکیفیت کردن قطعات خودروی داخلی

این فعال صنعت قطعه‌سازی اظهار کرد: «به همین دلیل اکنون ما خلا تکنولوژی داریم و برای به روز بودن این قطعات با شرکت‌های صاحب تکنولوژی این قطعات که مخترع این قطعات هستند ارتباط‌مان قطع است. برای مثال سیستم ترمز ABS را در دنیا یک شرکت آلمانی به نام بوش اختراع کرده است و این شرکت به دلیل تحریم نمی‌تواند با ایران کار کند و قطعات دیگری جایگزین کرده‌اند. ما باید ببینیم ما قبلا به چه شرکت‌هایی همکاری داشتیم و اکنون با چه شرکت‌هایی همکاری داریم. پس سطح تکنولوژی مطلوب کمک می‌کند سطح کیفیت ایمنی قطعات ارتقا یابد.»

خودروی باکیفیت گران تمام می شود

عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو درباره دلیل دیگر پایین آمدن کیفیت خودرو در دایران گفت: «موضوع دیگری که درباره کیفیت خودرو قابل ذکر است این است که وقتی قرار است به سطح بالاتری از کیفیت دست پیدا کنید طبیعی است که قیمت‌ها هم متفاوت باشد. شما اتومبیل برند آلمان را با یک قیمت می‌خرید و اتومبیل برند چینی را با یک قیمت دیگر می‌خرید. علتش نام آلمان یا چین نیست بلکه دلیل این موضوع سطح کیفی محصولات است. وقتی قرار است یک قطعه ایمنی مطلوب داشته باشیم که در حوادث یک عامل بازدارنده باشد باید هزینه بیشتری پرداخت شود.»

نباید به کیفیت خودرو تک بعدی نگاه شود

قربانی گفت: «مورد سومی که وجود دارد محدودیت‌های دسترسی امکانات است. وقتی صنعت خودرو و قطعه‌سازی محدودیت برای استفاده از قطعات باکیفیت دارد طبیعی است که از قطعات جایگزینی استفاده کند که سطح مطلوب ایمنی را ندارد. پس ما نباید به کیفیت به صورت تک بعدی نگاه کنیم و باید عوامل تأثیرگذار بر کیفیت را شناسایی کنیم و تک‌تک عوامل و موانع بازدارنده را از میان برداریم.»

هیچ کجای دنیا همه قطعات را خودشان نمی‌سازند

قربانی درباره اینکه آیا ایران پتانسیل تولید قطعات خوب و باکیفیت خودرو را دارد یا خیر اظهار کرد: «در کشور ایران پتانسیل تولید بسیاری از قطعات خودرو را داریم که سطح کیفی خوبی هم دارند اما در بعضی زمینه‌ها این‌گونه نیست. برای اینکه به سطح دانش مطلوب برسیم باید با همکاری شرکت‌های معتبر بین‌المللی کار کنیم. در هیچ کجای دنیا همه قطعات را خودشان نمی‌سازند. معروف‌ترین برندهای آلمانی انگلیسی و فرانسوی بیشتر قطعات شان ممکن است در جای دیگری تولید شود که مزیت بیشتری دارند لذا این‌گونه نباید فکر کنیم که اگر ما نمی‌توانیم همه قطعات را بسازیم پس صنعت خودروسازی ما ضعیف است. این استدلال غلطی است.»

مهم تولید خودروی مونتاژی باکیفیت است

قربانی عنوان کرد: «ایران باید مدیریت صحیحی برای تولید محصول باکیفیت داشته باشد. قطعات می‌تواند از نقاط مختلف دنیا در بالاترین سطح به ایران بیاید و یک خودروی مونتاژ باکیفیت ارایه شود. در نتیجه ما در بسیاری از قطعات خودرویی به سطح کیفی مورد تایید دنیا رسیده‌ایم اما در بعضی‌ها هنوز نیازمند همکاری هستیم و در بعضی اصلا ضرورت ندارد تکنولوژی گرانقیمتی داشته باشیم زیرا بسیاری از قطعات الکترونیکی هستند که این قطعات در تیراژ ده‌ها میلیون صرفه اقتصادی دارند و بهای تولید شده آن محصول در تیراژ کم به قدری بالاست که منطق تولیدش را زیر سوال می‌برد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار