آغازکوچ پاییزه عشایر استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیرکل امور عشایری اردبیل گفت همزمان با آغازین روزهای فصل پاییز، کوچ پاییزه عشایر این استان آغاز شد.

کد مطلب: ۱۲۱۸۲۵۰
لینک کوتاه کپی شد
آغازکوچ پاییزه عشایر استان اردبیل

به گزارش اداره کل امور عشایری اردبیل،معرفت آذری، مدیرکل امور عشایری استان گفت: با پیشنهاد ستاد عشایر استان قرار است کوچ پاییزه از یکم تا دهم مهرماه با ایجاد زیرساخت‌ها و تمهیدات مورد نظر برای کوچندگان به انجام برسد که برای دستگاه‌های اجرایی استان کمک و پشتیبانی در این زمینه ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: با تأکید مسئولان استانی و بر اساس تقویم کوچ بهاره و پاییزه سعی بر این است تا بهترین شرایط برای عشایر کوچ‌رو در نظر گرفته شود تا هیچ مشکلی از بابت انتقال آن‌ها به ییلاقات یا قشلاقات وجود نداشته باشد.

مدیرکل امور عشایری استان گفت: در ۱۰ روز پیش‌بینی شده برای کوچ پاییزه عشایر استان همه دستگاه‌های اجرایی پای کار آمدند تا زمینه مناسبی را برای کوچندگان فراهم کنند که در ماه‌های اخیر واکسیناسیون عشایر کوچ‌رو در مقابله با بیماری کرونا نیز در مناطق عشایری به انجام رسیده و در کنار آن برای نقل و انتقال احشام نیز تدارک مناسب از سوی دستگاه‌های متولی اندیشیده شده است.

آذری افزود: انتظار داریم عشایر در هنگام کوچ پاییزه دفترچه عشایری خود را به همراه داشته باشند و از اتراق کنار رودخانه و کوچ شبانه به شدت پرهیز کنند.

وی در ادامه گفت: چهار هزار و ۶۰۰ خانوار از عشایر استان به محدوده ییلاقات استان آذربایجان شرقی کوچ کرده بودند که در کار انتقال این عشایر برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است تا شرایط مطلوب در انتقال آن‌ها به قشلاقات فراهم آید.

مدیرکل امور عشایری استان افزود: عشایر استان اردبیل با ۴۵ طایفه مستقل در یک‌هزار و ۵۲۷ ابا، ۵۲۷ قشلاق، هفت زیست بوم و ۵۱ سامانه زندگی می‌کنند.

آذزی بیان کرد: عشایر استان اردبیل هم‌اکنون با تولید بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار تن شیر، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، یک‌هزار و ۵۰۰ تن پشم و بیش از ۱۴ هزار متر مربع صنایع دستی از توانایی تولید و اقتصادی به ارزش سه هزار میلیارد ریال برخوردار هستند.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما بر این است تا در مناطق قشلاق‌نشین خدمات مناسبی را در نیمه دوم سال به عشایر ارائه کنیم که قطعاً در تأمین آب شرب، سوخت مورد نیاز و سایر امکانات و تجهیزات مورد نیاز در کنار عشایر غیرتمند در استان هستیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار