آغاز فصلی جدید از آموزش پس از یک خانهنشینی طولانی
بسیاری از خانوادهها با بازگشایی مدارس موافق هستند/یادگیری عمقی با آموزشهای مجازی محقق نمیشود/دانش آموزان برای داشتن آینده بهتر به آموزش مهارتهای اجتماعی نیاز دارند
زاهدان (پانا) - بوی ماه مهر به مشام میرسد اما همچنان ویروس کرونا بر مهمترین رویداد فرهنگی و آموزشی کشور یعنی بازگشایی مدارس سایه افکنده و موجب شده تا این بازگشایی پس از خانهنشینی طولانی دانشآموزان با سناریوهای مختلفی همراه باشد.
حالا فصل جدیدی آغاز شده است، فصلی که اگر چه خزان طبیعت را به دنبال دارد اما بهار تعلیم و تربیت است. بوی ماه مهر باز هم تکرار میشود اما همچنان ویروس کرونا بر مهمترین رویداد فرهنگی و آموزشی کشور یعنی بازگشایی مدارس سایه افکنده است. ویروسی که یک سال تعطیلی آموزش حضوری را به دنبال داشت و از طرفی توفیقی اجباری برای تجربه اشکال نوین آموزش در دستگاه تعلیم و تربیت بود.
با وجود همه تجارب مفید و ارزشمندی که یک سال آموزش مجازی برای معلمان و دانش آموزان به ارمغان آورد، اما بسیاری از والدین، معلمان، دانش آموزان و پژوهشگران معتقدند هیچ روشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود.
بر همین اساس امسال قرار است پس از واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان و اعلام دستورالعمل بهداشتی بنا بر شرایطی مدارس باز شوند و آموزش حضوری در کنار آموزش آنلاین از سر گرفته شود.
غیرقابل پیش بینی بودن این وضعیت سبب شده تا بسیاری از والدین اگر چه با آموزش حضوری موافق باشند، اما درباره حضور فرزندان خود در مدرسه ابراز نگرانی کنند.
سناریوهای پیش بینی شده از سوی آموزش و پرورش با توجه به وضعیت شیوع بیماری کووید ۱۹ در مناطق مختلف تا حدود زیادی ابهام های موجود در زمینه چگونگی فعالیت مدارس در سال تحصیلی جدید را برطرف کرد.
ضعیف شدن دانش آموزان در مهارت های اجتماعی
میترا سرگزی مادر یکی از دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در گفت و گو پانا اظهار کرد: «در طول سال تحصیلی گذشته شاهد چند برابر شدن زحمات معلم دخترم بودم. البته من و پدرش نیز با وجود مشغله های کاری سعی کردیم برای آموزش فرزندمان کم نگذاریم و پابهپای معلمش در این مسیر حرکت کردیم.»
وی افزود: «از آنجایی که دخترم حدود ۹ ماه فقط در خانه بود و جز روابط محدود فامیلی ارتباطی با بیرون از خانه نداشت، متوجه شدم که رفتن به مدرسه در رشد مهارت های فردی و اجتماعی او بسیار موثر است، چرا که بعد از گذشت چند ماه خانه نشینی او حتی از حرف زدن تلفنی با معلمش هراسان می شد و یا خجالت می کشید.»
این مادر ادامه داد: «علاوه بر این ادامه آموزشهای غیرحضوری و مجازی بر اثر شرایط کرونایی موجب ضعف پنهان آموزشی میشود. آموزش طولانی مدت به شیوه مجازی علاوه بر کیفیت و اثربخشی کمتر آسیبهای جسمی، روحی، روانی و تربیتی را به دنبال دارد.»
وی تصریح کرد: «اگر چه از به خطر افتادن سلامت فرزندم نگرانم اما نمیخواهم در آینده متضرر شود.»
یادگیری عمقی با آموزشهای مجازی محقق نمیشود
پدر یکی از دانشآموزان پایه دهم نیز با اعلام موافقت خود نسبت به بازگشایی مدارس گفت: «کرونا ممکن است تا مدتها همراه ما باشد و تعطیلی مدارس و حضور دائمی دانشآموزان در خانه باعث عصبی شدن و افسردگی آنان میشود.»
محمد جهانتیغ ادامه داد: «حضور طولانی مدت کودکان در منزل و دوری از اجتماع همسالان موجب پرخاشگری، افسردگی، پایین آمدن اعتماد به نفس و از دست دادن مهارت ارتباط جمعی میشود.»
وی بیان کرد: «بهتر است مدارس با رعایت شیوهنامههای بهداشتی، با حضور تعداد محدودی از دانشآموزان و روزهای کمتر در هفته باز شود، زیرا آموزش مجازی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود و دانشآموزان درسها را عمیق یاد نمیگیرند.»
این پدر افزود: «در امتحانات مجازی سال گذشته دانشآموزان به راحتی تقلب میکردند و چنین آموزشی بیفایده است.»
جهانتیغ با بیان اینکه اکنون تمام کشورهای دنیا درگیر کرونا هستند، تصریح کرد: «بسیاری از کشورها مدارس را باز و آموزش را حضوری کردند بنابراین مدارس کشور ما نیز میتواند حضوری باشد، اما باید شیوهنامههای بهداشتی و فاصله گذاری با دقت رعایت شود.»
دانش آموزان برای داشتن آینده بهتر به آموزش مهارتهای اجتماعی نیاز دارند
یک جامعه شناس در گفت و گو با پانا درباره بازگشایی مدارس اظهار کرد: «برای بازگشایی مدارس نباید منتظر ریشهکن شدن کرونا باشیم. امکان دارد این بیماری منحوس فعلا خیال رفتن نداشته باشد. بنابراین نیاز است با یافتن راهحل مناسب و ارائه راهکارهای اساسی، برای برطرف شدن اینگونه مشکلات در دوران کرونا تلاش کنیم.»
زهره سرگزی نیز در ادامه بیان کرد: «تعطیلی مدارس در سال تحصیلی گذشته و در خانه ماندن بچهها، موجب آسیب دیدن بنیان خانواده شده و مشکلات متعددی را برای خانوادهها به دنبال داشته است.»
این مدرس دانشگاه افزود: «هماکنون والدین باید در کنار دیگر وظایف خود، نقش معلم و آموزشدهنده اصلی فرزندان خود را نیز ایفا کنند و این مسئله دردسرهای زیادی برای والدین به دنبال داشته و به بنیان خانواده آسیب وارد کرده است.»
وی تصریح کرد: «باتوجه به تعطیلی مدارس و ماندن دانشآموزان در خانه با هدف قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹، خطراتی همچون بیانگیزگی، کمتحرکی و نبود فعالیت بدنی که تأثیرات منفی بر سلامت جسمانی و روانی دارد، دانشآموزان را تهدید میکند و با ادامه یافتن این روند شاهد مشکلاتی به مراتب دشوارتر و بغرنجتر مانند افسردگی و اضطراب در میان دانشآموزان خواهیم بود.»
سرگزی خاطر نشان کرد: «عدم ارتباط با همسالان، پیامدها و مشکلات روانشناختی و اجتماعی بسیاری به دنبال داشته و باعث افسردگی و پرخاشگری در دانشآموزان و کاهش اثربخشی آموزشها شده است.»
وی ادامه داد: «خانهنشینی دانشآموزان موجب تغییر در ساعات خواب و به هم ریختگی در نظم و انضباط روزانه شده و به طور کلی منجر به ایجاد تحولاتی در سبک زندگی آنها شده است.»
این جامعه شناس افت تحصیلی دانشآموزان و دانشجویان را از دیگر پیامدهای آموزش غیرحضوری و تعطیلی مدارس و دانشگاهها در دوران کرونا دانست و گفت: «تبعات عدم آموزش حضوری و مهارتهای اجتماعی در آینده جبران ناپذیر است.»
وی حضور بیش از اندازه کودکان و نوجوانان در فضای مجازی را از چالشهای جدی در دوران کرونا قلمداد کرد و گفت: «حضور کودکان در اینترنت و استفاده از شبکههای مجازی تا پیش از همهگیری بیماری کرونا مایه نگرانی والدین بود، اما با شیوع ویروس کرونا و الزام کودکان به ادامه تحصیل از طریق شبکههای مجازی، زندگی کودکان بیش از پیش در معرض آسیبهای ناشی از حضور مدام در فضای مجازی قرار گرفت.»
سرگزی تاکید کرد: «خانهنشینی دانشآموزان عوارض کم تحرکی از جمله چاقی و افزایش وزن آنها را نیز به دنبال داشته است.»
آمادگی ۸۳۰۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان برای شروع سال تحصیلی جدید
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با پانا با بیان اینکه خط قرمز آموزش و پرورش نشاط، شادابی، ایمنی و سلامت دانش آموزان است، اظهار کرد: «هم از نظر اخلاقی و هم از نظر حقوقی مکلف هستیم از تمام پتانسیل های موجود در آموزش و پرورش برای تحصیل بدون دغدغه دانش آموزان استفاده کنیم.»
حمیدرضا رخشانی شیوه آموزش در سال تحصیلی جدید را حضوری، مجازی و ترکیبی عنوان کرد و گفت: «برای هر وضعیتی که احتمال وقوع آن وجود دارد در آموزش و پرورش برای استمرار فرآیند آموزش آمادگی کامل وجود دارد.»
رخشانی تصریح کرد: «حضور دانش آموزان در کلاسهای درس به صورت تدریجی و بر حسب شرایط و دستورالعملهای ابلاغی خواهد بود.»
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: «مهمترین مسئله برای آموزش و پرورش صیانت از سلامت دانشآموزان، همکاران و خانوادههاست و تا زمانی که مجوز بازگشایی مدارس از سوی ستاد مدیریت کرونا اعلام نشود و اطمینان از حفظ سلامت دانش آموزان وجود نداشته باشد مدارس بازگشایی نخواهند شد.»
وی به تمایل اکثر خانوادهها نسبت به بازگشایی مدارس اشاره کرد و گفت: «با توجه به کمبود زیرساختهای ارتباطی و یا عدم توانایی بسیاری از خانواده ها در تامین گوشی و تبلت برای دانش آموزان در استان اکثر خانواده ها با برگزاری کلاسها به صورت حضوری موافق هستند.»
رخشانی ادامه داد: «۸ هزار و ۳۰۰ مدرسه در سیستان و بلوچستان برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ تجهیز و آماده سازی شدند و آمادگی کامل برای اجرای تمامی سناریوهای آموزشی و تحصیل بیش از ۸۸۰ هزار دانش آموز در استان وجود دارد.»
وی ادامه داد: «در سیستان و بلوچستان ۲ هزار و ۶۰۸ مدرسه شهری و ۵ هزار و ۶۳۲ مدرسه روستایی و عشایری وجود دارد.»
رخشانی در ادامه بیان کرد: «از مجموع مدارس روستایی و عشایری نیز ۲ هزار و ۹۵۳ مدرسه زیر ۵۰ نفر جمعیت دارند که با توجه به واکسیناسیون معلمان و دستورالعملهای مشخصی که در این زمینه ابلاغ شده، شرایط آموزش حضوری در این مدارس از ابتدای مهرماه وجود دارد.»
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در مدارس شهری موضوع متفاوت است، خاطر نشان کرد: «در شهرهای استان که از نظر زیرساختهای ارتباطی مشکلی وجود ندارد، از ابتدای مهرماه کلاسها به صورت مجازی آغاز خواهد شد.»
وی تصریح کرد: «از مجموع ۴۰۰ هزار دانش آموز در مدارس شهری استان، ۱۰۰ هزار نفر در نقاط حاشیه شهرها و یا روستاهای نزدیک به شهر ساکن هستند که برای این جمعیت آموزش فرد به فرد و توزیع درسنامه تا عادی شدن شرایط برنامه ریزی شده است.»
ارسال دیدگاه