در گفتوگو با پانا:
جواد انصافی: با نگاه سادهانگارانه در ساخت برنامه کودک، فهمشان را نادیده گرفتهایم
تهران (پانا) - جواد انصافی، نویسنده، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر پیشنهاداتی برای تولید برنامههای مناسب کودکان امروزی ارائه داد و گفت برخی از برنامههایی که در حوزه کودک و نوجوان تولید میشوند، بسیار سادهانگارانه است یعنی بچهها در این نوع برنامهها دست کم گرفته میشوند.
جواد انصافی نویسنده، کارگردان، بازیگر و مدرس تئاتر که برنامه «خانه آبنباتی» را در شبکه پویا روی آنتن دارد، در گفتوگو با پانا درباره ساخت برنامههای مناسب کودکان در تلویزیون بیان کرد: «خوشبختانه شبکه پویا چون مخصوص کودک است و تلاش دارد همه نوع کاری که مناسب کودکان امروزی باشد، بسازد. یکی از پیشنهاداتی که من در این زمینه داشتم این بود که خیلی از بازیها و داستانهای قدیمی را که دارای پیام و محتوای مناسب برای بچهها هستند، در برنامه به کار بگیریم که پذیرفتند و به همین دلیل در این برنامه مواقعی من، بازیهای قدیمی را اجرا میکنم و به صورت آواز میخوانم. یعنی تلفیقی از آواز به همراه آموزش در برنامه اجرا میکنیم.»
وی با تاکید بر استفاده از المانهای شادی و آوازی در آموزش به کودکان و نوجوانان، بیان کرد: «در برنامه «خانه آبنباتی» نیز ما سعی داریم برای کودکان ۴ تا ۷ ساله این نوع آموزش که یادگیری بهتری برای بچهها دارد، اجرا کنیم و فکر میکنم موفق بودهایم که بهرهگیری از حرکت کم و زیاد در آموزش است. برای مثال حرکت قورباغه و لاکپشت را همراه آواز و یکی در میان با هم آموزش میدهیم. این نوع آموزش اتفاقاً ایجاد تحرک برای بچهها نیز دارد، یعنی الان که به دلیل شرایط کرونا بچهها در خانهها هستند و امکانات ورزشی و تحرکی برای آنها کم است، ما این نوع آموزش همراه با تحرک را در نظر گرفتیم.»
انصافی در ادامه گفت: «پیشنهاد بعدی من در این برنامه، اجرای آیینهای قدیمی ایرانی مثل چهارشنبه سوری، شب یلدا، تیرگان، نوروز و ... بود که پشت همه آنها تفکر وجود دارد و به همه آگاهی میدهد. برای مثال ما درباره عمو نوروز و حاجی فیروز آگاهی میدهیم و پشتوانههای موجود آنها را به بچهها میشناسانیم، چراکه با تبلیغات گستردهای برای بابانوئل روبروییم و یک فرزند ایران باید از عمونوروز و حاجی فیروز که پیامآور شادی هستند، شناخت داشته باشد.»
وی تاکید کرد: «معتقدم که ما با به کارگیری خلاقیت در برنامههای کودکان و نوجوانان میتوانیم برنامههای به روزی برای آنها در تئاتر و تلویزیون تهیه کنیم.»
این بازیگر و کارگردان به شیوه قصهگویی پویا اشاره کرد و درباره سطح تئاتر کودک نیز گفت: «سطح کیفیت تئاترهای کودک میتواند خیلی بیشتر از اینکه هست ارتقا پیدا کند؛ برای به کار گیری شیوههای جدید و آشنا برای کودکان و نوجوانان چه در تئاترهای صحنهای و چه غیرصحنهای، نیاز به اتاق فکر داریم. برای مثال ما سر ضبط همین برنامه «خانه آبنباتی» بارها اتفاق افتاد که ما گفتیم این جملات را بچهها متوجه نمیشوند و به دنبال جملاتی میگشتیم که بچهها متوجه آنها شوند یا حتی در برنامه میگفتیم اما در ادامه، آن را معنا میکردیم؛ به این صورت که مثلا کلمه «خلاقیت» را بیان میکردیم که عروسک برنماه میپرسید «خلاقیت چیه؟» و ما در ادامه آن را با زبان کودک معنا میکردیم. بنابراین اتاق فکر برای برنامههای مرتبط با کودک و نوجوان باید به همه جنبههای فکری کودکان بپردازد.»
وی خاطرنشان کرد: «خوشبختانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جایی است که درباره تئاتر کودک ملاحظات خوبی دارند و کارشناسانی در آنجا فعال هستند که در این مورد بیشتر کار کردهاند.»
انصافی همچنین تاکید کرد: «من و همکارانم طی این سالها نیز سعی کردیم با داشتههایمان و با به کارگیری روشهای جدید و تلفیق آنها با خلاقیت و جذابیت، برنامههای کودکان و نوجوانان خوبی را تولید کنیم تا به نقطه مطلوبی که مدنظر خودمان و مسئولان است، برسیم.»
این هنرمند پیشکسوت گفت: «برخی از برنامههایی که در حوزه کودک و نوجوان تولید میشوند، بسیار سادهانگارانه است، یعنی بچهها در این نوع برنامهها دست کم گرفته میشوند در صورتی که اینطور نیست و بچهها فهم بالایی دارند. به ویژه بچههای امروزی که با ابزار امروزی نیز آشنایی دارند، خیلی فهم بالایی دارند و متوجه خیلی از مسائل هستند. در واقع پیشنهاد من این است که برنامهها نباید فقط شادی موقتی ایجاد کنند بلکه باید همراه با پیام باشند تا برای بچهها تفکر و سوال ایجاد کند، به هیمن دلیل معتقد به استفاده از اتاق فکر در برنامههای مرتبط با کودک به ویژه برنامههای تلویزیونی هستم.»
ارسال دیدگاه