معرفی ماهنامه «رشد آموزش تربیت بدنی و سلامت» از گروه نشریات رشد
تهران (پانا) - سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی قصد دارد در سلسله گزارشهایی مجلات رشد را معرفی کند که در سومین گزارش به معرفی فصلنامه «رشد آموزش تربیتبدنی و سلامت» میپردازد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، «دفتر انتشارات و فناوری آموزشی» با وظیفه اصلی مدیریت و تولید نشریات رشد، از دفترهای تابعه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش محسوب میشود. این دفتر در سال ۱۳۴۱ با عنوان «مرکز تهیه خواندنیها برای نوسوادان» تأسیس شد و وظیفه تولید و توزیع نشریات پیک را به عهده گرفت.
تاریخچه مجلات رشد
نخستین ارگان رسمی وزارت معارف «اصول تعلیمات» نام داشت که در فروردین ۱۲۹۸ در عرصه فرهنگ این مرز و بوم ظاهر شد. این نشریه در سالهای بعد به تدریج با نامهای مجله «تعلیم و تربیت»، «ماهنامه فرهنگ» و «ماهنامه آموزشوپرورش» انتشار یافت.
در سال ۱۳۴۱ نیز «دفتر انتشارات کمک آموزشی» فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز، بعد از مدتها مطالعه و تحقیق، از سال ۱۳۴۲ به تدریج به انتشار مجموعه نشریاتی با عنوان اصلی »پیک« و عنوانهای فرعی »کودک«، »نوآموز«، »نوجوان«، »جوان«، »معلم» و «خانواده» و همچنین «ماهنامه آموزش و پرورش» همت گماشت. اغلب این مجلهها هر پانزده روز یکبار در طول سال تحصیلی منتشر میشدند و شمارگان آنها در هر شماره در مجموع سه میلیون نسخه بود که تا حد امکان در شهرها و روستاهای سراسر کشور توزیع میشد. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی نام مجلات «پیک» به «رشد» تغییر کرد.
نخستین نشریه از گروه نشریات رشد، مجله «رشد معلم» بود که در مهرماه ۱۳۶۰ پا به عرصه مطبوعات کشور گذاشت. حدود ۱۰ سال مجله رشد آموزش ابتدایی هم ضمیمه این مجله بود. سپس رشدهای «دانشآموز» و پس از آن «رشد نوجوان» منتشر شدند. طولی نکشید که علاوه بر هشت عنوان نشریهای که جایگزین نشریات پیک شده بودند، چندین نشریه جدید نیز به جمع این خانواده اضافه شدند. از این نشریههای جدید، مجله «رشد تکنولوژی آموزشی» به صورت ماهنامه و بقیه به صورت فصلنامه منتشر میشدند.
در سالهای بعد، علاوه بر افزایش شمارگان مجلات رشد، عنوان نشریات نیز بر اساس نیاز مخاطبان و شرایط اجتماعی ارتقا یافت. اکنون عده زیادی از پژوهشگران، نویسندگان و کارشناسان مسائل آموزش و پرورش در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در زمینه تولید مجلات رشد به همکاری و خدمت مشغولاند و برای انتشار و ارائه هرچه مطلوبتر این مجلات میکوشند.
تاریخچه رشد آموزش تربیتبدنی و سلامت
در راستای بهرهمندی معلمان و دانشجومعلمان تربیت بدنی از مطالب و محتوای بهروز حوزه تربیت بدنی، در پاییز سال ۱۳۷۸ اولین شماره مجله «رشد آموزش تربیت بدنی» به چاپ رسید. این اقدام مهم به پیشنهاد عباسعلی گائینی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران) صورت پذیرفت و از همان زمان و با سردبیری وی، مجله به صورت فصلنامه مجوز انتشار دریافت کرد.
در آن زمان اساتید بهنام دانشگاهها همچون نصراله سجادی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران)، حسن خلجی (استاد تمام دانشکده تربیتبدنی دانشگاه علوم اراک)، حمید رجبی (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه خوارزمی)، مجید کاشف (استاد تمام دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید رجایی تهران)، سید محمد کاظم واعظ موسوی (استاد تمام دانشکده تربیتبدنی دانشگاه امام حسین) و جواد آزمون (استادیار دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید رجایی تهران) به عنوان عضو هیئت تحریریه معرفی شدند و مدیریت داخلی فصلنامه بر عهده دکتر جواد آزمون بود.
در سال ۱۳۸۵ این مسئولیت بر عهده پرویز خاکی قرار گرفت و در سال ۱۳۸۸ جمشید رمضانی ادامه دهنده این مسیر بود. در حال حاضر نیز مدیرداخلی فصلنامه، افسانه محمدی است که از سال ۱۳۹۴ عهدهدار این مسئولیت است.
فصلنامه رشد آموزش تربیتبدنی هر ساله با استفاده از محتواهای متنوع و بهروز همچون مقالات تحلیلی، مقالات ترجمهای، گزارش، گفتوگو و... تلاش میکرد تا در راستای افزایش دانش و مهارتهای معلمان گامهای موثر بردارد. تا سال ۱۳۹۹ مسئولیت سردبیری مجله با گائینی بود و پس از آن به پیشنهاد مدیران وقت، مسئولیت بر عهده زهرا تسلیمی، دانشآموخته دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان قرار داده شد.
در همین سال اعضای هیئت تحریریه فصلنامه نیز روند جوانگرایی به خود گرفتند. اعضای جدید اغلب از نسل جدید معلمان و دانشآموختگان دکترای دانشگاههای طراز اول کشور بودند. طیبه ارشاد (رئیس گروه پژوهش و برنامهریزی درسی تربیت بدنی و سلامت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش)، سارا باقری (مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه)، فاطمه تقوی معاضد (آموزگار درس تربیت بدنی منطقه پنج تهران)، امیر حسینی (مشاور توسعه مدیریت و رئیس انجمن ورزش شرکتها IACS)، مارال رامز (کارشناس فعالیتهای ورزشی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، احمد دهنوی (کارشناس برنامهریزی درسی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، حمید عبدل آبادی( معاون مالی معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، اعظم گودرزی (رئیس گروه برنامهریزی آموزش سلامت و تغذیه معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش)، محسن وحدانی (کارشناس پژوهش و برنامه ریزی درسی تربیت بدنی و سلامت سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش) و افسانه محمدی اعضای جدید هیئت تحریریه را تشکیل دادند.
در سال ۱۴۰۰ با تغییرات ساختاری در اعضای فصلنامه، شورای برنامهریزی مجله نیز شکل گرفت که هم اکنون در این شورا فاطمه حسینی، احمد دهنوی، اعظم گودرزی، افسانه محمدی و محسن وحدانی با هدایت سردبیر این مجله مسئولیت برنامهریزی را عهده دار هستند. یکی دیگر از تحولات مهم نشریه نیز در سال ۱۴۰۰ تغییر نام نشریه از «فصلنامه آموزش رشد تربیت بدنی» به «فصلنامه آموزش رشد تربیت بدنی و سلامت» بود. در حقیقت موضوع محوری سلامت به این نشریه اضافه شد و از شماره بهار۱۴۰۰ مراقبین سلامت نیز به مخاطبان اصلی فصلنامه اضافه شدند.
مأموریتها
نشریه رشد آموزش تربیتبدنی و سلامت با بهرهمندی از ظرفیت معلمان، اساتید کارشناسان و صاحب نظران حوزه تربیت و یادگیری سلامت و تربیتبدنی تلاش میکند ضمن ارائه محتواهای علمی، کاربردی و بروز در حوزه، یک بسته آموزشی مکمل برای برنامه درسی سلامت و تربیتبدنی باشد تا زمینه رشد توانمندیها و صلاحیتهای حرفهای معلمان، دانشجو معلمان و مراقبان سلامت را فراهم کند.
گستره توزیع و شمارگان
شمارگان فصلنامه آموزش رشد تربیتبدنی و سلامت با توجه به جامعه مخاطبان (معلمان تربیت بدنی) صورت میپذیرفت و در سالهای گذشته با توجه به درخواست و نیاز معلمان در شمارگان متفاوتی به چاپ میرسید. از سال ۱۴۰۰ با توجه گسترش فناوریهای نوین از یک سو و محدودیتهای کاغذ، انتشار فصلنامه صرفاً به صورت الکترونیکی انجام شد. مخاطبان اصلی این فصلنامه هم اکنون معلمان و دانشجو معلمان تربیت بدنی، مراقبان بهداشت و دانشجو معلمان مراقب بهداشت، آموزگاران ابتدایی که مسئولیت درس تربیتبدنی را بر عهده دارند، دانشجویان رشته تربیت بدنی و آموزش بهداشت دانشگاهها، اساتید، کارشناسان و صاحبنظران حوزه سلامت و تربیت بدنی هستند.
مخاطبین این نشریه میتوانند با مراجعه به صفحه فصلنامه در سایت مجلات رشد به نشانی https://www.roshdmag.ir/fa/humansciences/tarbiyatbadani به تمام شمارههای فصلنامه از سال ۱۳۸۹ تاکنون دسترسی داشته باشند.
همچنین آدرس پیج اینستاگرام فصلنامه به آدرس زیر در دسترس است که در آن علاوه بر محتواهای موجود در نشریه، فیلمهای آموزشی متناسب با نیاز مخاطبان نیز بارگذاری میشود.
https://instagram.com/roshd_tarbiyatbadani?igshid=۱f۳d۷q۷۶evlr۹
نحوه ارسال مقاله به رشد آموزش تربیتبدنی و سلامت
اساتید، معلمان و صاحب نظران میتوانند با در نظر گرفتن ملاحظات زیر نسبت به ارسال مقاله یا محتوای خود به ایمیل نشریه به نشانی tarbiyatbadani@roshdmag.ir اقدام کنند:
• مجله رشد آموزش تربیتبدنی، مقالههایی را میپذیرد که در زمینه تربیتبدنی و ورزش با تأکید بر آموزش بوده و قبلاً در جای دیگری چاپ نشده باشد.
• ارسال مقالات برای مجله رشد تربیت بدنی محدودیت زمانی ندارد.
• حتماً بعد از عنوان مقاله نام, نام خانوادگی -ایمیل و شماره تلفن نویسنده اصلی نوشته شود.
• مجله در رد، قبول، ویرایش و تلخیص مقالههای رسیده مختار است.
• داوری مقالات حدود ۲ الی ۳ ماه زمان می برد.
• در صورت قید نکردن ایمیل در مقاله اعلام نتیجه صورت نمیپذیرد.
• از فرستادن مقالاتی که قبلاً در همایش یا مجلات دیگر ارائه و چاپ شده است خودداری شود.
• مقاله ارسالی علمی -پژوهشی نباشد این مجله مقالات تحلیلی -کاربردی و آموزشی را میپذیرد.
• زمانی که مقاله پذیرش میشود به معنای تأیید نهایی نیست بعد از پذیرش در مرحله داوری قرار میگیرد.
• در صورتی که مقاله توسط داوران تأیید شود طبق تاریخی که تأیید شده در نوبت چاپ قرار میگیرد .
• مجله از بازگرداندن مطالبی که برای چاپ مناسب تشخیص داده نمیشود معذور است.
• در صورتی که نویسنده از مقاله خود فیلم آموزشی هم دارد، مقاله خود را همراه فیلم ارسال کند.
• اگر مقاله علمی-پژوهشی است میتوانید آن را به صورت گزارشی ارسال کنید.
نحوه نگارش
• مطالب باید یک خط در میان نوشته شوند و در صورت امکان از طریق ایمیل فرستاده شود.
• شکل قرار گرفتن جدولها، نمودارها و تصاویر ضمیمه باید در حاشیه مطلب نیز مشخص شود.
• نثر مقاله باید روان و از نظر دستور زبان فارسی درست باشد و در انتخاب واژههای علمی و فنی دقت لازم مبذول شود.
• مقالههای ترجمه شده باید با متن اصلی همخوانی داشته باشد و متن اصلی نیز ضمیمه مقاله باشد.
• در متنهای ارسالی باید تا حد امکان از معادل فارسی واژهها و اصطلاحات استفاده شود.
• پىنوشتها و منابع باید کامل و شامل نام اثر، نام نویسنده، نام مترجم، محل نشر، ناشر، سال انتشار و شماره صفحه مورد استفاده باشد.
• مقالات در دو الی چهار صفحه تنظیم و ارسال شود.
• آرای مندرج در مقالهها، ضرورتاً مبین نظر دفتر انتشارات و فناوری آموزشی نیست و مسئولیت پاسخگویی به پرسشهای خوانندگان با خود نویسنده یا مترجم است.
• مشخصات فرستنده مقاله شامل نام و نامخانوادگی، میزان تحصیلات، شغل، آدرس دقیق پستی و شماره تماس باشد.
ارسال دیدگاه