پیشنهاد یک نویسنده به دولت جدید؛

برای جلوگیری از هدر رفتن استعدادها «آثار نوقلمان» رتبه‌بندی شوند

تهران (پانا) - نویسنده کتاب «کتیبه‌ها» کتاب را سرمایه ملی دانست و ضمن اشاره به هزینه چشم‌گیر چاپ و انتشار این محصول فرهنگی، به دولت جدید پیشنهاد کرد با رتبه‌بندی آثار نوقلمان و تشخیص آثار با کیفیت از هدر رفتن استعدادها جلوگیری کند.

کد مطلب: ۱۲۱۲۰۲۹
لینک کوتاه کپی شد
برای جلوگیری از هدر رفتن استعدادها «آثار نوقلمان» رتبه‌بندی شوند

سعید ناظمی شاعر نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با پانا، همه‌گیری ویروس کرونا بر ادبیات کشورمان را زیاد ارزیابی و بیان کرد: «همه‌گیری ویروس کرونا تأثیراتی روی ادبیات کشورمان داشت؛ پیش از مواجهه جهان و به تبع آن کشورمان با این چالش، نشست‌های ادبی به عنوان یکی از ارکان مهم در حوزه داستان‌نویسی و شعر به صورت منظم برگزار می‌شدند. با مرور مباحث مطرح در عرصه ارتباطات نیز متوجه خواهیم شد که ملاقات چهره به چهره تأثیر بسزایی روی افراد می‌گذارد. در دوره پیش از همه‌گیری کرونا برخی از اساتید با استفاده از پتانسیل‌های فیزیکی کامل کلاس‌هایی را برگزار می‌کردند و تجربه‌هایشان را به افراد علاقمند به خلق آثار ادبی منتقل می‌کردند.»

وی گفت: «پس از همه‌گیری کرونا امکان برگزاری کلاس‌های اساتید داستان‌نویسی و شعر و نشست‌های ادبی به یک باره از همه فعالان عرصه ادبیات گرفته شد. در این دوران ارتباطات اقشار مختلف جامعه با همدیگر محدود شدند و در چنین شرایطی فعالان عرصه ادبیات کشورمان برای حفظ ارتباطشان با یکدیگر نیازمند استفاده از یک بستر جدید بودند.آنها همچون سایر مردم در استفاده از این بستر تازه شکل گرفته، خام بودند. اسمارت فون‌ها یا تلفن‌های هوشمند این قابلیت را داشتند که ما بتوانیم با استفاده از آنها جلسات مجازی را برگزار کنند. ما در ابتدای کار تجربه‌ای در زمینه برگزاری جلسات مجازی ادبی نداشتیم اما به مرور زمان آنچنان در برقراری ارتباطات مجازی توانمند شدیم که توانستیم کلاس‌ها و جلسات نقد ادبی را به صورت مجازی شکل دهیم.»

ناظمی عنوان کرد: «ما در قالب کلاس‌ها و جلسات نقد مجازی با شکستن عنصر فضا ‌توانستیم علاوه بر بهره‌گیری از تجربیات اساتید برجسته حوزه‌های مختلف ادبی ساکن در همه نقاط کشور، از تجربه‌های ایرانیان مقیم خارج از مرزهای کشورمان استفاده کنیم.»

وی به مشکلی که فضای مجازی برای انسان به بار می‌آورد، اشاره و بیان کرد: «پس از همه‌گیری ویروس کرونا اهالی قلم توانستند زمان خود را راحت‌تر از گذشته مدیریت کنند اما این امر یک اشکال داشت؛ انسان نمی‌تواند در زمان حال اسمارت فون یا تلفن هوشمند را از زندگی خودش حذف کند زیرا هم‌اکنون نیاز ما به این وسایل ارتباطی،یک نیاز ضروری است و اگر فردی نتواند خودش را با این امر تطبیق دهد، علاوه بر آنکه برای استفاده از فضای حاکم بر دوره پیش از کرونا درمانده است، در فضای جدید نیز نمی‌تواند کاری انجام دهد.متأسفانه امروزه برخی از نویسندگان ما هنوز وارد فضای جدید برقراری ارتباط نشده‌اند زیرا با فضای مدرن امروزی مشکل داشتند.»

این شاعر و نویسنده همچنین افزود: «از طرف دیگر بازار کتاب در دوران پیش از همه‌گیری ویروس کرونا شرایط اسفناکی داشت و در آن زمان به ندرت جایی برای کتاب در سبد خرید خانواده‌ها دیده می‌شد. تیراژ 500 جلدی کتاب برای جامعه‌ای که حدود 7 میلیون دانشجو دارد، آمار مطلوبی نیست. البته در آن زمان برخی از نویسندگان معدود و شناخته‌شده کشورمان مخاطبان خود را داشتند.»

خوانش کتاب در عصر کرونا با توجه به افزایش ارائه نسخه‌های مجازی آثار ادبی در فضای مجازی بیشتر از آنچه در دوران پیش از کرونا بود، شد اما میزان چاپ فیزیکی کتاب نسبت به سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا کاهش پیدا کرد

وی گفت: «پس از همه‌گیری ویروس کرونا وضعیت بازار کتاب در همان حالت قبل تثبیت شد البته با توجه به اخبار منتشر شده در سایت‌های رسمی به نظر می‌رسد که میزان چاپ کتاب در 2سال اخیر کاهش پیدا کرده است. این رخداد دلیل مشخصی دارد زیرا در این دوره ما فقط شاهد انتشار خبر انتشار کتاب‌ها بودیم و این اخبار به دلیل برگزار نشدن جلسات نقد و بررسی ادبی، دنباله‌ای نداشتند. به نظر من خوانش کتاب در عصر کرونا با توجه به افزایش ارائه نسخه‌های مجازی آثار ادبی در فضای مجازی بیشتر از آنچه در دوران پیش از کرونا بود، شد اما میزان چاپ فیزیکی کتاب نسبت به سال‌های پیش از همه‌گیری کرونا کاهش پیدا کرد.»

این پژوهشگر بیان کرد: «در سال‌های پیش از همه‌گیری ویروس کرونا برخی از ناشران از انتشار مجازی کتاب‌ها انتفاد می‌کردند اما به نظر می‌رسد که اگر استفاده از فضای مجازی برای انتشار کتاب قاعده‌مند باشد، افراد مذکور نیز از بهره‌گیری از این راهکار استقبال می‌کنند. در برخی از مواقع فردی یک اثر ادبی و هنری را خلق می‌کند اما افراد دیگری به جز او از منافع مادی و معنوی انتشار آن اثر در فضای مجازی منتفع می‌شوند که این روند از نظر منطقی و اقتصادی درست نیست.»

وی پیشنهاد داد: «به نظر من امروز ناشران با آگاهی از این موضوع که نمی‌توان فضای مجازی را نادیده گرفت، باید نشستی را با همکارانشان برگزار کنند و به جمع‌بندی درستی برسند که با استناد به آن بتوانند بهره کافی و مناسبی از فضای مجازی ببرند. آنها می‌توانند با این کار خود استفاده از فضای مجازی برای انتشار کتاب را قانون مند کنند. در صورت انجام این کار مخاطبان بیشتری دسترسی به آثار ادبی و هنری خواهند داشت که این امر تأثیر مثبتی روی اقتصاد صنعت نشر خواهد داشت.»

این نویسنده به دولت جدید نیز پیشنهاد داد: «برای بهبود وضعیت بازار کتاب و رونق آن در قالب تشکیل یک گروه ممیزی و فعال کردن آن،آثار نویسندگان نوقلم را براساس محتوا رتبه‌بندی کند و بخشی از آثار این نویسندگان را که در حد آثار عالی و خوب هستند، چاپ کند زیرا کتاب سرمایه ملی است و هزینه چشمگیری صرف چاپ و انتشار آن می‌شود. با این کار از ناشر و نویسنده حمایت می‌شود و به نظر من ما متوجه خواهیم شد که به اندازه 20سال گذشته نویسنده خوب برای معرفی داریم.»

ناظمی در پایان گفت: «اگر دولت به شکل مناسب از نوقلمان بخش‌های مختلف عرصه ادبیات حمایت نکند شاید شاهد هدر رفتن استعدادهایی شویم که آثارشان قابلیت خوانده شدن را دارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار