در نشست خبری مطرح شد؛

توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره امضانشدن اعتبارنامه رئیس‌جمهوری از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی

دلایل عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی به وی منعکس شده است/طرح نمایندگان جهت تذکر به وزرا و طرح اصلاح قانون انتخابات به مجلس بازگردانده شد

تهران (پانا) - نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در آستانه روز خبرنگار صبح امروز در محل این شورا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۲۰۵۶۰۰
لینک کوتاه کپی شد
توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره امضانشدن اعتبارنامه رئیس‌جمهوری از سوی آیت‌الله آملی لاریجانی

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان و سخنگوی سابق در ابتدای این نشست خبری گفت: امروز قرار است سخنگوی جدید شورای نگهبان صحبت کند و قاعدتاً من نباید در خدمت شما صحبت می‌کردم اما با اصرار دوستان خدمت رسیدم و عرض سلام و ادبی داشته باشم و همچنین عرض خداحافظی.

وی از همه خبرنگاران طلب حلالیت کرد و گفت: اگر جسارتی از طرف من شده، غیر عمد بوده است و اگر کوتاهی‌ای داشتم نسبت به قصور و تقصیرهایم طلب حلالیت می‌کنم. طحان نظیف از بنده شایسته تر است. خوشحالم وی را در این سمت می‌بینم. طحان نظیف در طول دو سال گذشته در حوزه رسانه ای به من کمک کرد. از دوستانم در اداره کل قوانین تشکر می‌کنم. مصوباتی که بنده در چند دقیقه بیان می‌کردم در این اداره تهیه می‌شد.

وی همچنین روز خبرنگار را به خبرنگاران حاضر در این جلسه تبریک گفت و اظهار داشت: بنده در نشست‌های خبری شورای نگهبان هم سخنگو بودم و هم سخن نگو. بنده در برخی موضوعات که باید نظر شورا اعلام می‌شد، صحبت کردم و در برخی موضوعات صحبت نمی‌کردم.

در پایان این مراسم هدیه‌ای از سوی خبرنگاران به کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان تقدیم شد.

هادی طحان نظیف در ادامه این نشست ضمن تسلیت درگذشت خبرنگاران محیط زیست، از تلاش‌های عباسعلی کدخدایی در طول سال‌های اخیر تقدیر کرد و درباره مصوبات اخیر این شورا گفت: اخیرا لایحه موافقتنامه همکاری‌ در زمینه نباتات بین ایران و صربستان، لایحه اصلاح قانون صدور چک، لایحه مالیات بر ارزش افزوده، لایحه موافقتنامه حمل‌ونقل مسافر و کالا بین ایران و سوئیس، طرح اصلاح موادی از قانون حمایت از میعانات نفتی، طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کشور، طرح تمدید مهلت جذب اعتبارات تملک دارایی‌های سال ۹۹ کشور، خلاف شرع و قانون شناخته نشدند و به قانون تبدیل شدند.

وی ادامه داد: اما طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات (شورای نگهبان به اصلاحیه قانون انتخابات ایرادی نداشت اما ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنان باقی است و این مصوبه در اختیار مجلس است و تبدیل به قانون نشده است)، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده که هنوز ۱۲ ایراد و تذکر دارد، طرح جهش تولید مسکن، لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، لایحه واگذاری مالکیت مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب، لایحه معاضدت حقوقی بین ایران و برزیل، لایحه معاهده استرداد مجرمین بین ایران و برزیل، لایحه سند الحاقی در زمینه همکاری امنیتی در دریای خزر، لایحه موافقتنامه بین ایران و افغانستان درباره ارتباط بین‌المللی راه‌آهن، لایحه تصویب اصلاحات موافقتنامه استانداردهای آموزش برای دریانوردان، لایحه شوراهای حل اختلاف، طرح استفساریه قانون بودجه درباره قیر رایگان، طرح الزام به ثبت رسمی معاملات غیرمنقول، طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۲۰۶ آیین‌نامه داخلی مجلس برای کارآمدسازی تذکر به وزرا، لایحه کمک‌های نقدی و غیرنقدی به سازمان فنی و حرفه‌ای، این موارد دارای ایراد، اشکال و ابهاماتی بودند که به مجلس بازگردانده شد.

طحان نظیف اضافه کرد: همچنین چند اساس‌نامه و از جمله اساس‌نامه تاسیس فدراسیون ورزش‌های آماتوری و اساس‌نامه شرکت بیمه ایران، مخالف با موازین شرع و قانون شناخته نشد. اما دو اساس‌نامه صندوق کارآفرینی امید و صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف با اشکالات ‌‌و ابهاماتی مواجه بودند که به دولت ارسال شده‌اند.

در ادامه این نشست سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره برنامه ششم و هفتم توسعه گفت: نسبت به برنامه هفتم توسعه دارای تشریفاتی است. این برنامه‌ها باید از سوی رهبری اعلام شود، دولت براساس آن لایحه بدهد، مجلس لایحه را بررسی و برای شورای نگهبان ارسال کند. شورای نگهبان در این زمینه هیچ نگارشی ندارد اما برای تبیین ایرادات خود در مجلس حضور پیدا خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دبیر شورای نگهبان در دیدار با دبیرکل اوپک خواستار بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی شده بود، پاسخ دبیرکل اوپک چه بوده است، گفت: این دیدار با درخواست اوپک انجام شد. در این دیدار راجع به دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه نفت صحبت شده بود. همچنین درباره رفع تحریم‌ها صحبت شد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آیت‌الله لاریجانی اعتبارنامه رئیس‌جمهوری را امضا کرده است یا خیر و آیا امضای اعتبارنامه از سوی اعضای شورای نگهبان تکلیف قانون است، گفت: براساس قانون خدشه‌ای در اعتبارنامه پیش نخواهد آمد. اعتبارنامه رئیس‌جمهوری در شورای نگهبان قبل از مراسم تنفیذ امضا شد و طبیعتاً اعضایی که حضور داشتند اعتبارنامه را امضا کردند و کسانی که حضور نداشتند امضا نکردند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، گفت: هیچ هماهنگی قبلی درباره مصوبات مجلس با شورای نگهبان معنا ندارد. هیچ هماهنگی هم درباره اصل هشتادوپنجی شدن این طرح با شورای نگهبان نشده است و معنا ندارد. هنوز چیزی تصویب نشده است. من اطمینان می‌دهم اگر این طرح با قانون و شرع منافات داشته باشد، حتما رد خواهد شد. حقوق مردم برای ما مهم است.

هادی طحان نظیف درباره عدم اعلام دلایل رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: برخی از افراد به شورای نگهبان آمدند و به صورت حضوری موارد رد صلاحیت به آنها اعلام شده است. به برخی هم به صورت تلفنی و مکتوب اعلام شده است. برخی هم در حال انجام است. ما هرآنچه از نامزدها داشته باشیم را اعلام کنیم. چون رای‌گیری مخفی بوده است نمیدانم هر عضو به چه دلیلی رد کرده است. برای انتشار عمومی عذر شرعی و قانونی داریم اما به خود اشخاص اعلام می‌کنیم.

وی درباره دلایل رد صلاحیت علی لاریجانی و عدم پاسخگویی شورای نگهبان به درخواستش برای انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت وی تاکید کرد: برای انتشار عمومی دلایل عدم احراز صلاحیت، منع شرعی ‌‌‌‌و قانونی داریم اما دلایل به خود آقای لاریجانی منعکس شده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما در شورای نگهبان به دنبال توسعه اختیارات خود نیستیم، اختیارات ما همان است که در قانون اساسی آمده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار