قیمت مسکن رکورد زد؛ مستاجران در آرزوی محال

تهران (پانا) - قیمت مسکن هر چند ماه یک بار در روند صعودی که در پیش گرفته است، رکوردهای جدیدی ثبت می‌کند و در آخرین گزارشی که روز گذشته توسط بانک مرکزی منتشر شده است، متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در شهری مانند تهران به بیش از 30 میلیون تومان رسیده است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۰۲۲
لینک کوتاه کپی شد
قیمت مسکن رکورد زد؛ مستاجران در آرزوی محال

در شرایط تورمی اقتصاد ایران که دهه‌ها است با آن دست و پنجه نرم می‌کند، خانوده‌ها تلاش کرده‌اند خود را با این شرایط وفق دهند و به تدریج بسیاری از کالاهای کمترضروری را از سبد مصرفی خود حذف کنند؛ اما مسکن از اساسی‌ترین نیازهای خانوارها است که اجاره یا خرید آن بخش عمده‌ای از درآمد و پس‌انداز خانوارها را می‌بلعد و در این میان هم تهیه مسکنی متناسب برای بسیاری در کلان‌شهرها به آرزوی دست‌نیافتنی بدل شده است.

پرسش این است که نسخه شفابخش مسکن در این شرایط چیست و آیا برنامه‌ای کوتاه‌مدت که بتواند شرایط را برای مستاجران سهل‌تر کند وجود دارد؟ پرسشی که پاسخ روشن برای آن وجود ندارد و ظاهرا همه چیز به عرضه و تقاضا، تولید انبوه مسکن، ساخت مسکن ارزان و سیاست‌های دولتی در این زمینه بستگی دارد.

رئیس جمهوری منتخب، عرضه یک میلیون واحدمسکونی در سال را برای تعادل‌بخشی به بازار مسکن مطرح کرده است. وعده‌ای که اما و اگرهای بسیاری در مسیر اجرای با توجه به تجربه اجرای مسکن مهر در کشور برای آن وجود دارد.موضوعی که البته به اذعان کارشناسان و دست‌اندرکاران ساخت و ساز و انبوه‌سازی کشور، دشوار اما شدنی عنوان می‌شود.

حسام عقبایی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در این خصوص به پانا گفت:‌ «دولت جدید اعلام کرده است که برنامه ساخت یک میلیون واحد مسکونی و افزایش 4 میلیون واحدی طی 4 سال ریاست جمهوری آینده را در دستور کار دارد که یک برنامه میان‌مدت است و اگر با شروع به کار دولت هم کار ساخت آغاز شود، ورود این واحدهای جدید ساخته شده به بازار عرضه حدود یک تا یک ونیم سال زمان می‌برد، بنابراین علاوه بر برنامه میان‌‌مدت و درازمدت باید تدابیری برای مستاجران سال آینده بیاندیشد که یکی از آنها این است که تسهیلاتی از هم اکنون به عنوان برنامه کوتاه‌مدت در نظر گرفته شود و در بودجه 1401 اعتباراتی به این منظور پیش‌بینی شود.»

وی افزود: «این تسهیلات باید در تناسب با نرخ‌های اجاره در شهرهای بزرگ باشد و نرخ سود آن نیز منطقی انتخاب شده و حداکثر تا بهار سال 1401 پرداخت این تسهیلات آغاز شود.»

عقبایی با بیان اینکه هراس از نرخ‌های اجاره باعث شده است تا بسیاری از جوانان از ازدواج رویگردان باشند و سن ازدواج افزایش یابد، عنوان کرد:‌ «حتی در مناطق میانی شهرهای بزرگ نرخ‌های اجاره معادل کل حقوق یکی از شاغلان است و این شرایط عدم باروری و پیری جامعه را نیز به دنبال خواهد داشت.»

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن نیز در گفت وگو با پانا اظهار کرد:‌ «طرح ساخت مسکن در دولت آتی از نظر روانی بر بازار مسکن تاثیرگذار است اما تثبت این تاثیر به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت آتی بستگی بسیار دارد.»

عرضه مسکن وعده‌ داده شده تاثیر مثبتی بر بازار مسکن دارد

وی اظهار کرد: «بازار مسکن منتظر است تا برنامه اجرایی دولت آتی برای ساخت این حجم از واحدهای مسکونی وعده داده شده را که بر بهبود طرف عرضه و تعادل قیمت مسکن تاثیرگذار خواهد بود، ببیند.»

رهبر خاطرنشان کرد:‌ «آورده ساخت مسکن نباید محدود به تسهیلات بانکی شود و بخش خصوصی بخشی از سرمایه مورد نیاز طرح را فراهم کند. همراهی دولت در این طرح، ارایه زمین و ایجاد امکانات زیرساختی است تا بخش خصوصی هم سرمایه و توان فنی را وارد اجرای کار کند.»

رهبر خاطرنشان کرد: «عزم و اراده دولت آتی بر بخش مسکن قرار گرفته و این بخش در اولویت خواهد بود که در کنار مصوبه مجلس با عنوان جهش تولید در ساخت مسکن می‌تواند عرضه مسکن در کشور را افزایش دهد.»

وی عنوان کرد:‌ «مصوبه مجلس برای جهش در تولید مسکن اکنون در شورای نگهبان در دست بررسی است و با نهایی‌شدن و اجرایی‌شدن می‌تواند زمینه‌ساز بهبود ساخت در مسکن باشد.»

گفتنی است بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در تیرماه امسال ۳۰ میلیون تومان بود که نسبت به تیرماه سال قبل ۴۳.۷ درصد رشد داشته است. در تیرماه امسال ۵ هزار و ۷۱ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به خرداد امسال که ۵ هزار و ۱۰۲ معامله مسکن انجام شده بود، کاهش ۰.۶ درصدی داشته است.

تعداد معاملات مسکن نسبت به تیرماه سال گذشته که ۱۴ هزار و ۴۷ معامله انجام شده بود، کاهش ۶۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

متوسط قیمت مسکن در تیرماه امسال ۳۰ میلیون و ۴۴ هزار تومان بود که نسبت به خرداد امسال با متوسط متری ۲۹ میلیون و ۶۷۳ هزار تومان نشان دهنده رشد ۱.۳ درصدی و در مقایسه با تیرماه سال گذشته با متوسط متری ۲۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان، رشد ۴۳.۷ درصدی داشته است.

منطقه یک با متوسط متری ۶۲ میلیون تومان گران‌ترین منطقه تهران و منطقه ۳ با متوسط ۵۸.۶ میلیون تومان در رتبه بعدی قرار دارد.

ارزان‌ترین منطقه تهران منطقه ۱۸ با متوسط متری ۱۳ میلیون و ۴۴۲ هزار تومان و پس از آن منطقه ۱۷ با متوسط متری ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار