تحلیل مطالعات انجام شده در آزمون بین المللی تیمز و پرلز» در آموزش و پرورش کشور

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش به «تحلیل مطالعات انجام شده در آزمون بین المللی تیمز و پرلز» در آموزش و پرورش کشور پرداخت.

کد مطلب: ۱۲۰۳۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
تحلیل مطالعات انجام شده در آزمون بین المللی تیمز و پرلز» در آموزش و پرورش کشور

فرهاد کریمی، در روز دوم اجلاس ۳۵ روسای آموزش و پرورش در خصوص موضوع «تحلیل مطالعات انجام شده در آزمون بین المللی تیمز و پرلز» اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای در پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش، در حال انجام است. در طول سه سال اخیر بیش از ۱۰۰پژوهش در این پژوهشگاه، انجام شده است که طراحی و اجرای مطالعات بین‌المللی "تیمز و پرلز" یکی از مهمترین پژوهش هایی است که بیش از ۲۵سال قدمت، در کشور اجرا می‌شود.

کریمی افزود: بر همین مبنا، نتایج مطالعات آزمون تیمز ۲۰۱۹در آذرماه سال ۱۳۹۹ارائه و کارگروهی برای تدوین توصیه هایی مبتنی بر نتایج، تشکیل شود.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش با بیان این که یکی از چالش های ما این است که بعد از اجرای مطالعات، معمولاً فراموش می‌شود که باید چه کنیم تا بتوانیم به عملکرد بهتری دست یابیم، اظهار کرد: با توجه به تأکید وزیر مبنی پیگیری نتایج و تدوین توصیه‌های سیاستی، کارگروه مربوطه تشکیل و مجموعه توصیه‌های سیاستی ارائه و نهایتاً به یک متن قابل‌بررسی تبدیل شد که پس از ارائه به شورای عالی آموزش‌وپرورش اصلاحات آن انجام شد.

کریمی با اشاره به نتایج مطالعات بین المللی تیمز ۲۰۱۹گفت: نتایج نشان داد علیرغم این که میانگین بچه‌های ما، زیر میانگین بین‌المللی است، اما در سه درس علوم و ریاضی پایه چهارم و ریاضی پایه هشتم نسبت به آزمون تیمز ۲۰۱۵رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: مدیران کل استان‌ها باید از ظرفیت ارائه نتایج تیمز برای توجه به دروس اساسی ریاضی، علوم و سوادخواندن استفاده کنند. بر اساس نقاط معیار بین المللی، درحدود ۳۰درصد دانش آموزان، سطح یادگیری پایینی دارند که نشان دهنده ضعف نظام آموزشی است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش گفت: درباره رشته تحصیلی معلمان هم تحقیقات نشان می دهد معلمانی که در پایه چهارم ریاضی درس می‌دهند و تخصص ریاضی و آموزش ابتدایی دارند میزان موفقیتشان از سایر معلمان بالاتر است بنا بر این، ضروری است از به‌کارگیری معلمان غیر مرتبط در مدارس خودداری کنیم. زیرا عملکرد تحصیلی دانش آموزانِ معلمانی که رشته غیر مرتبط دارند، بسیار پایین می‌آید.

وی تاکید کرد: ما ملزم به اجرای مطالعات ملی و منطقه‌ای برای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی هستیم و بر همین اساس برنامه راهبردی ارتقای کیفیت نظام آموزش‌وپرورش، بر اساس مطالعات بین‌المللی طراحی و تدوین‌شده و اعتبار یابی لازم صورت گرفته است. این برنامه شش راهبرد مشخص دارد و لازم است عملکرد تحصیلی دانش آموزان کم پیشرفت را ارتقا دهیم. مطالعه ای نشان داده هرچه قدر روی دانش آموزان کم پیشرفت سرمایه‌گذاری بیشتری شود ضریب «جی دی پی» کشورها در ۲۰سال آینده افزایش بیشتری می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار