تدوین گر سینما در گفتوگو با پانا:
باید برای بودجهبندی آثار مستند موضوع غیرقابلپیشبینی بودن زمان تولید یک اثر را در نظرگرفت
اگر مستندسازان به سراغ موضوعی نرفتهاند حتماً خط قرمز بوده
تهران (پانا) - «محدثه گلچین عارفی» کارگردان و تدوینگر پرکار سینمای مستند با اشاره به اینکه مسئولیت اصلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایجاد بستری آسوده برای فیلمسازی است، عنوان کرد که ساخت مستند مانند آثار داستانی، زمانبندی مشخصی ندارد و شاید تولید یک مستند سالها به طول انجامد. مرکز گسترش باید برای بودجهبندی آثار مستند موضوع غیرقابلپیشبینی بودن زمان تولید یک اثر مستند را نیز در نظر بگیرد.
«محدثه گلچین عارفی»، تدوینگر و کارگردان مستند در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «مدتی است بیشتر در عرصه تدوین کارهای مستند فعالیت دارم و آخرین مستندی که به تازگی تدوین آنرا به اتمام رساندهام پرتره زندگی «قباد شیوا» هنرمند گرافیست ایرانی به کارگردانی «سید وحید حسینی» است.»
ساخت مستند با مسائل غیرقابلپیشبینی زیادی روبروست
کارگردان مستند «پریچهر» در ادامه افزود: «همیشه تدوین و فیلمسازی را کنار هم انجام دادهام اما در سالهای اخیر بیشتر به سمت تدوین رفتهام. البته این به آن معنا نیست که فیلمسازی را رها کرده باشم. در دوران کرونا فیلمسازی بسیار سخت شده است. بخصوص برای ساخت آثار مستند این سختی دوچندان است. در ساخت مستند مسائل غیرقابلپیشبینی زیاد است و ممکن است سلامت سوژه و سازندگان به خطر بیافتد.»
گلچین عارفی گفت: «موضوعاتی در ذهنم برای ساخت آثار مستند دارم و در این روزها بیشتر مشغول تحقیق در مورد آنها هستم و هنوز فرصت ساخت فیلم برایم مهیا نشده است. امیدوارم بعد از کرون این امکان فراهم شود. در دوران کرونا از همان ابتدا تا اکنون چندین فیلم مستند تدوین کردهام. به نظر میرسد در این دوران تدوین بیخطرترین کار است.»
اگر مستندسازان به سراغ موضوعی نرفتهاند حتماً خط قرمز بوده
کارگردان مستند «آواز باد و باران» بابیان اینکه من فکر میکنم تنوع موضوع و مضمون در آثار مستند کشورمان خوب است، بیان کرد: «به نظرم ما مستندسازان به سمت آنچه میتوانستیم در موردشان فیلم بسازیم رفتهایم و اگر موضوعی به نظر مغفول مانده احتمالاً دارای خطوط قرمز بوده است. اتفاقاً در سالهای اخیر فیلمهای اجتماعی، محیط زیستی، پرتره و حیاتوحش بیشتری ساختهشده است.»
او در ادامه اظهار کرد: «خوشبختانه اقبال فیلمسازان به مستندهای پرتره کم نیست و چه چیز بهتر از این؟ شناساندنِ زندگیِ شخصیتهای مؤثر به مخاطب یکی از دلچسبترین وظایف مستندسازان است. چهرههای ماندگار بسیاری را ازدستدادهایم که ایکاش تا وقتی در قید حیات بودند در موردشان فیلم ساخته میشد.»
به تفکیک زن و مرد در فیلمسازی اعتقادی ندارم
گلچین عارفی در جواب به این پرسش که فضای کار برای مستندسازان زن در کشورمان چطور است؟ گفت: «به تفکیک زن و مرد در فیلمسازی و دیگر مشاغل و هیچ عرصه دیگری معتقد نیستم. ما در سینمای مستندمان فیلمسازان خوبی از میانِ زنان و مردان داریم و تدوینگرانِ خوبی از زن و مرد داریم. من اینها را از هم جدا نمیکنم و چهقدر باعث خوشحالی است که در این سالها به دلیل حضور قابلتوجه و موفق زنان در فیلمسازی، تدوین، صداگذاری و دیگر بخشهای تولید فیلم، اعتماد به کار زنان فیلمساز بیشتر از پیش شده است.»
او افزود: «بهطورکلی کارِ زنان در هر رشتهای با دشواریهمراه است و این دشواری معمولا در شروع کار بیشتر است اما رفتهرفته موانع از سر راهکنار میرود و با تثبیت تواناییها، امکانات و شانسهای بیشتری برای زنان فراهم میشود. »
غفلت از غیرقابل پیشبینی بودن زمان در برای بودجهبندی آثار مستند
گلچین در پایان گفت: «مسئولیت اصلی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی این است که بستری برای فیلمسازان فراهم کند که بتوانند با خیالی آسوده فیلم بسازند. ساخت مستند مانند آثار داستانی، زمانبندی مشخصی ندارد و شاید تولید یک مستند سالها به طول انجامد. مرکز گسترش باید برای بودجهبندی آثار مستند موضوع غیرقابلپیشبینی بودن زمان تولید یک اثر مستند را نیز در نظر بگیرد.»
ارسال دیدگاه