در گفت و گو با پانا

مرتضی جذاب: جشنواره‌زدگی آفت سینمای مستند است

تهران (پانا) - کارگردان مستند «او یک مزاحم بود» معتقد است جشنواره‌زدگی، بحرانی است که فیلم‌سازان را از توجه به مردم و رسالت هنری دور و به پسند و معیارهای جشنواره‌ای نزدیک می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۹۹۱۳۶
لینک کوتاه کپی شد
مرتضی جذاب: جشنواره‌زدگی آفت سینمای مستند است

«سید مرتضی جذاب» در گفت‌وگو با پانا درباره فضای مستند در سال‌های اخیر گفت: «معضل جشنواره‌زدگی تنها در سینمای مستند، بحران‌ساز نبوده است. سینمای داستانی و حرفه‌ای هم از این منظر، آسیب‌دیده است. جشنواره‌ها خط‌وربط و سلیقه‌شان را به بعضی فیلم‌سازان تحمیل می‌کنند. در چنین شرایطی سینماگر بیش از آنکه بخواهد برای مردم فیلم بسازد و به رسالتش به‌عنوان هنرمند پایبند باشد، برای پسند جشنواره‌ها فیلم می‌سازد و این درست نیست. در این سال‌ها، سینمای مصیبت‌زده و فیلم‌های تلخ و سیاه موردتوجه جشنواره‌ها بوده‌ است.»
فیلم‌ساز جوان نباید از مردم دور شود
این کارگردان افزود: «فیلم‌سازان جوان که در آغاز راه هستند، معمولاً بیشتر تحت تأثیر فضای روز و جوایز و تشویق جشنواره‌ها هستند و ممکن است مسیرشان، عوض‌شده و جهت آن از مردم دور شود. سینمای مستند، سینمایی است که اندیشه و تفکر دارد. می‌تواند با طرح موضوع، جامعه را نسبت به یک بحران حساس کند و تماشاگر را به فکر وادارد. این وجه از سینمای مستند، متأسفانه تحت تأثیر جشنواره‌زدگی از بین می‌رود.»
جذاب درباره تنوع موضوع در سینمای مستند گفت: «انواع و اقسام مستندها ساخته می‌شود اما میل و گرایش به مستندهای اجتماعی بیشتر است. یکی از دلایل این موضوع توجه جشنواره‌های داخلی به مستندهای اجتماعی است.»
موضوع ورزش در فیلم‌ها با اجتماع پیوند خورده است
کارگردان «او یک مزاحم بود» ادامه داد: «بعضی موضوع‌ها مثل ورزش با اجتماع پیوند خورده و نمی‌توان آن‌ها را از هم تفکیک کرد. ورزش یک فعالیت جمعی است و در یک جامعه سالم و بانشاط، فضای ورزشی هم سلامت است. مستندهای ورزشی معمولاً وجه پررنگ اجتماعی دارند، سینما، ذاتاً با جامعه در ارتباط است و نمی‌توان بین سینما و فضای اجتماعی فاصله انداخت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار