مجتبی هاشمی:
آموزش و پرورش را نباید به استعداد تحصیلی محدود کرد
تهران (پانا) -معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران گفت اوقات فراغت دورانی است که دانشآموزان به غیر از ساختار تعلیم و تربیت و توجه به کتب درسی به استعدادیابی با حمایت خانواده خواهند پرداخت و نسل آینده با توجه به استعداد این عزیزان ساخته میشود.
سید مجتبی هاشمی معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در مراسم اختتامیه جشنواره تابستان شاد و افتتاحیه جشنواره پنجرههای امید ۱۴۰۰ که در مجموعه تاریخی، فرهنگی کاروانسرای حاج کمال شهرستان رباط کریم برگزار شد، در سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشآموز و تقدیر عوامل اجرایی اظهار کرد: برگزاری این مراسم بهانهای است برای افتتاح فعالیتهای تابستانه سازمان دانشآموزی با عنوان پنجرههای امید که با استفاده از خلاقیتها و استعدادهای دانشآموزان اجرا خواهدشد.
او ابراز امیدواری کرد: با تلاش عزیزانی که در زمینه کنترل بیماری کرونا دارند از این روزهای سخت عبور کنیم و ادامه داد، مجموعه تاریخی، فرهنگی کاروانسرای حاج کمال شهرستان رباط کریم از نقاط تاریخی مهم با قدمت بسیار است و دانشآموزان باید با فرهنگ غنی تاریخی و هویت خود آشنا شوند و بدانند که ارزشهای تاریخی ما چه چیزهایی هستند.
هاشمی تصریح کرد: اوقات فراغت خاستگاه بسیار مهمی است و در مجموع نگاه مجموعه آموزش و پرورش به این صورت است که بخش خاصی از سال دانشآموزان به مدرسه میروند و آنها در بخش دیگر که همان دوران اوقات فراغت است، را نباید رها کرد و اگرمیگوییم مدرسه تعطیل میشود تربیت تعطیل نمیشود، خاستگاه شروع فرآیندی است که آموزش و پرورش خود را متعهد به دورانی میداند که دانشآموز را در اختیار ندارد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران تأکید کرد: اوقات فراغت دورانی است که دانشآموزان به غیر از ساختار تعلیم و تربیت و توجه به کتب درسی به استعدادیابی با حمایت خانواده خواهند پرداخت و نسل آینده با توجه به استعداد این عزیزان ساخته میشود و آموزش و پرورش را نباید به استعداد تحصیلی محدود کرد.
او ادامه داد: اما باید به استعدادهای حوزههای دیگر دانشآموزان توجه کنیم و این همان توازن است که باید به آن پرداخت و بدانیم جامعه رو به پیشرفت و تعالی است و این جامعه نمیتواند به پیشرفت استعدادهای نسل خود بیتفاوت باشد و اگر دنبال پویایی و جامعه سالم هستیم باید استعدادهای دانشآموزان را بارور کنیم.
این مقام مسئول گفت: اوقات فراغت در دورانی که در کرونا به سر میبریم باید دنبال بازتعریف برای آن بود و امروز بیشتر مسائل جسمی دانشآموزان مورد توجه قرار میگیرد و ما از بهداشت روحی و روانی آنها غافل هستیم و اگر به دنبال انسان سالم میباشیم باید بهداشت جسمی و روانی را همزمان با هم به جلو بود و ما در دوران بعد از کرونا مسائل سختی را در پیش خواهیم داشت.
هاشمی عنوان کرد: در راستای توجه به حوزه روانی دانشآموزان شادی و نشاط را باید در برنامههای خود مد نظر قرار دهیم و این اتفاقات میبایست در مجموعه آموزش و پرورش رشد پیدا کند، زیرا امروز در شرایطی هستیم که در حوزه فرهنگی ما اصل سرگرمی مطلوب و سالم را هم باید همزمان توجه کرد و در اوقات فراغت آن را مقدس بدانیم توجه به اوقات فراغت باید هدفمند باشد آنهم در دنیایی که دانشآموزان ما درگیر هزاران مسائل فرهنگی هستند.
او اظهار کرد: اوقات فراغت چند ویژگی دارد، اول اینکه داوطلبانه است و بر اساس خواست و اراده دانشآموز اجرا میشود و هیچگونه اجباری وجود ندارد و اگر انسان خودش خواست و اراده کرد به موفقیت خواهد رسید و همان شرایطی که ما برای تغذیه جسمی دانشآموز در نظر میگیریم برای تغذیه فرهنگی هم باید در نظر گرفت و این امر میبایست متناسب با ذائقه فرهنگی مخاطبان باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر اینکه کار در اوقات فراغت تعاملی و دو طرفه است و به اصل انطباق هم توجه کرد و تا جایی که فضاهای فوق برنامه به ما اجازه میدهد نیازهای دانشآموزان را بشناسیم و بر اساس نیازها کار کنیم و به تربیت دانشآموز هم بپردازیم.
هاشمی عنوان کرد: تلاش ما در مجموعه آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران بر این است که در زمینه اوقات فراغت در چند محور حرکت کنیم و اصل فرآیندها را که مانند سال گذشته به صورت مجازی میباشد ادامه دهیم و با توجه به ادامه کرونا دانش ما هم در حوزه فضای مجازی رشد کرده و این اضافه شدن به معلمی است که قبلاً از روشهای دیگر استفاده میکرد.
او ادامه داد: در مرکز سازمان دانشآموزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران در حال افتتاح مرکز تولید محتوای ترنم مهر هستیم و آنهایی که در این رابطه صاحب سبک هستند میتوانند از این فضا استفاده کنند و از فعالان حوزه فرهنگی استفاده خواهیم کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران تصریح کرد: یکی از مسایل مهم دیگر استفاده از ظرفیت تشکلهای دانشآموزی است و استفاده نکردن از این ظرفیت کفران نعمت است که در اختیار داریم و از آن استفاده نمیکنیم و عزیزان ما در مناطق آموزش و پرورش کمک کنند از تشکلهای دانشآموزی که در حوزه کاری خود صاحب سبک و ایده هستند و وفاق بسیار خوبی بین مجموعه معاونتهای پرورشی، تربیت بدنی و انجمنهای اسلامی وجود دارد، استفاده کنند و اتفاق مهمی که باید در کشور ایجاد شود این است ما استعدادیابی نسلها را برای آینده داشته باشیم تا این کار ملی هم با الطاف الهی تحقق پذیرد.
ارسال دیدگاه