یک آموزگار و مشاور البرزی درگفت وگو با پانا عنوان کرد:

تهدید سلامت روان دانش آموزان در فضای مجازی

کرج (پانا)- در شرایط کرونایی خیلی از والدین به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند و گله مند هستند و درخواست کمک دارند از اینکه فرزندان‌شان انگیزه شان را از دست داده اند و تکالیفشان را درست انجام نمی‌دهند، همواره سر در فضای مجازی دارند،مشغول بازی کردن هستند و رغبتی به درس، مشق و مدرسه ندارند.

کد مطلب: ۱۱۸۸۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
تهدید سلامت روان دانش آموزان در فضای مجازی

سام سفر بیرانوند مشاور آموزشگاه شهید سعیدی در گفت وگو با پانا در خصوص وضع دانش آموزان در فضای مجازی و تبعاتی که ایجاد شده عنوان کرد: «اگر بخواهیم در خصوص شرایط این دانش آموزان نقد منصفانه ای داشته باشیم باید بگویم که اگر دانش آموزان به سمت فضای مجازی بروند تا حدودی طبیعی است چرا که در شرایط کنونی، محل تعلیم و تربیت فضای مجازی شده و والدین، معلمان و نظام تعلیم و تربیت؛ دانش آموزان را به سمت اینکه از این فضا استفاده کنند سوق می دهند. بنابراین خواسته یا ناخواسته زمان حضور دانش آموزان در فضای مجازی افزایش یافته است.»

وی در ادامه تاکید کرد: «جدا از آموزش رسمی جذابیت های فضای مجازی می تواند دانش آموزان را بیشتر به این سمت جذب کند و در این صورت آسیب های فضای مجازی بیشتر خودشان را نشان می دهند در نتیجه کم شدن انگیزه دانش آموزان برای انجام تکالیف همین موضوع است.»

این مشاور در ادامه صحبت های خود بیان کرد: «در گذشته دانش آموز تکلیف انجام شده را به مدرسه می برد و معلم می دید و تشویق می‌کرد و با جملاتی همچون آفرین،خیلی خوب باعث ایجاد انگیزه در دانش آموز می شد و با دوستانش رقابت می کرد، هنگامی که به خانه باز می گشت و والدین یادداشت های معلم را می دید، او را تحسین می کردند. بر این اساس دانش آموز برای تکرار آن رفتار ها تقویت می شد و تکالیفش را با انگیزه بیشتری انجام می داد در شرایطی که آموزش ها غیر حضوری شده همه‌ این تقویت ها و ایجاد انگیزه ها از بین رفته و این شرایطی است که ویروس کرونا ایجاد کرده پس اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم دانش آموزان چندان گناهی ندارند حتی در این شرایط نیازمند کمک بیشتری هم هستند.»

سفر بیرانوند برای کمک به دانش آموزان به دو نکته کلیدی اشاره کرد و گفت: «اول اینکه دانش آموزان برنامه ریزی داشته باشند یعنی نوشتن و لیست کردن کار هایی که در طول روز بایدانجام دهند. به این صورت ذهنشان منظم و ساماندهی می شود و همچنین با برنامه ریزی مسؤلیت پذیری دانش آموزان بالا می رود. مدیریت زمان را یاد می گیرند و متوجه می شوند اینگونه در فضای مجازی باعث می شود به تکالیفشان نرسند یا اگر هم انجام دهند در زمان مناسب و مشخص شده نیست. دوم اینکه والدین می‌توانند فعالیت های خانوادگی را تعریف کنند فعالیتی که در خانه و در کنار اعضای خانواده انجام می گیرد فعالیت هایی مثل: بازی، سرگرمی های مختلف و فعالیت هایی که در جمع خانوادگی انجام می شود‌ و به نحوی هم انرژی دانش آموز تخلیه می شود و هم کمتر به سمت فضای مجازی جذب می‌شود.

وی در خصوص اینکه چه باید کرد که در شرایط کرونا آسیب کمتری به دانش آموز وارد شود بیان کرد: فاجعه سازی نکنیم. یعنی برآوردمان معقول و منطقی و متعادل باشد ، تا بتوانیم واکنش متعادل نشان دهیم یعنی اینکه درمورد هرچیز افراطی برخورد نکنیم تا هم والدین و هم دانش آموز دچار استرس نشوند. در واقع، خودمان مسؤلیت پذیر باشیم.»

این مشاور تاکید کرد: «سازمان بهداشت جهانی مهم ترین و اساسی ترین مهارت را در رعایت سلامت فرد بر جامعه، مسؤلیت پذیری می داند. یعنی در درجه اول والدین مسؤلیت دارند که آگاهی و اطلاعات کافی از نحوی استفاده از این فضا را داشته باشند ودر درجه دوم آنها نباید فرزندان خود را در فضای مجازی رها کنند، چرا که رها شدن در این فضا می‌تواند مخاطرات و مشکلات عدیده ای را ایجاد کند مشکلاتی که ممکن است به دلیل کنجکاوی و یا حضور بی اندازه سبب شود آسیب های جدی، دانش آموز را تهدید کند.»

وی در پایان به دانش آموزان متذکر شد: «نوجوانی به خودی خود دوران سختی است و همه گیری بیماری کرونا آن را سخت تر می کند. با بسته شدن مدارس و لغو رویدادهای اجتماعی، بسیاری از نوجوانان نه تنها برخی از مهم ترین لحظات زندگی خود را از دست داده اند، بلکه از فعالیتهای روزمره ای مثل گفتگو و ارتباط با دوستان و شرکت در کلاس های درس هم دور افتاده اند. پس این وظیفه والدین است که به هر نحوی از فرزند خود محافظت کنند و نظارت بیشتری داشته باشند به صورتی که دانش آموز احساس ناامنی وناامیدی نکند و این به مهارت و رفتار والدین بستگی دارد.»

خبرنگار؛ متین حیدرنیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار