برداشت گل محمدی از باغ های گیلان آغاز شد

رشت (پانا) - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان از آغاز برداشت گل محمدی از باغ های این استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۸۴۱۶۳
لینک کوتاه کپی شد
برداشت گل محمدی از باغ های گیلان آغاز شد

به گزارش ایرنا، منوچهر پارسافر اظهار کرد: افزون بر ۳۸ هکتار از باغهای استان گیلان زیر کشت گل محمدی قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می شود امسال حدود ۴۱ تن گل برگ گل محمدی به ارزش چهار هزار و ۹۲۰ میلیون ریال در استان گیلان برداشت شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: گل محمدی از قدیمی‌ ترین و مهمترین رزهاست که در بیشتر نقاط ایران به‌ منظور تولید عطر و گلاب و به‌ عنوان گیاه تزئینی مورد توجه بسیار قرار داشته و کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه استخراج گلاب از گل محمدی یکی از تولیدات مهم اقتصادی کشور است، خاطرنشان کرد: هر ساله گلاب تولید شده و اسانس حاصل از آن علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌ شود.

پارسافر مهمترین موارد مصرف گل محمدی را تهیه گلاب، اسانس و صنایع داروسازی عنوان و اضافه کرد: رودبار، رودسر، سیاهکل، شفت و رضوانشهر عمده شهرستان‌ های دارای گل‌ محمدی در استان گیلان هستند.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه ششم باید یک هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌ های شیب‌ دار گیلان، زیر کشت گیاهان دارویی از جمله گل محمدی رود اظهار کرد: توسعه کشت اراضی شیب دار از طرح های الویت دار استان است که اعتبار آن از یارانه نهال و گیاهان دارویی جذب می شود.

برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت در استان گیلان آغاز می شود و تا بیستم خرداد ادامه دارد.

گل سرخ (نام علمی: Rosa damascena) نام نوعی گل رز است که از برخی نمونه‌های آن گلاب می‌گیرند. این گونه از رز مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی دارد و در شهرهای بزرگ به خوبی رشد می‌کند. گل سرخ درختچه ای برگ‌ریز است که ارتفاع آن به ۲.۲ متر نیز می‌رسد و شاخه‌های آن با خارهای تیز و محکمی حفاظت می‌شود. گل محمدی طیف رنگی از صورتی روشن و متوسط تا سرخ روشن دارد.

گل سرخ از دیرباز در ایران کشت می‌شده‌است ولی از آنجایی که عصاره و گلاب آن از دمشق به اروپا می‌رفته اروپاییان آن را رز دمشقی می‌نامیدند. گل سرخ از تیرهٔ رزاسه و قسمت قابل مصرف آن گل و غنچهٔ خشک یا تازهٔ آن است.

ایران، ترکیه، هند و افغانستان کشورهای هستند که در بخش‌های مرتبط با روغن‌گیری و عطر گیری از گل محمدی در حال فعالیت هستند.

مزارع گل سرخ به صورت عمده در ۱۴ استان کشور وجود دارد که بیشترین سطح زیر کشت گل سرخ در کشور به ترتیب در استان‌های فارس، اصفهان، مرکزی، سمنان و کرمان و آذربایجان شرقی است.

محصول عمده گل محمدی، گلاب، اسانس و گلبرگ خشک می‌باشد، که از آن‌ها در صنایع دارویی، عطرسازی، فراورده‌های بهداشتی و آرایشی و صنایع غذایی استفاده می‌شود. مصارف دارویی آن بیشتر در درمان دردهای رماتیسمی، قلبی، تقویت اعصاب و معده و رفع بعضی از سردردها بوده و در تهیه شربت مربا و در صنایع شیرینی‌سازی و تهیه بستنی نیز استفاده می‌شود.

عنبر گل به عنوان یکی از فراورده‌های صنعت گلابگیری، مایع سیاهی است که در پایان عملیات تقطیر همراه با تفاله گل‌ها در دیگ به جای می‌ماند و جهت درمان‌های عضلانی مناسب است. دم کرده گلبرگ‌های خشک شده اثر درمانی برای تقویت اعصاب، برطرف کردن بیماری‌های گلو و دهان است. در هندوستان موم گل محمدی، گل روغن و گل قند تهیه می‌شود.

سالانه گلاب و اسانس ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و انگلستان صادر می‌گردد،

مناطق مورد کشت گل محمدی اغلب مناطق کوهپایه‌ای و اقلیم های خشک و نیمه خشک با تابستانهای معتدل و خشک و زمستان‌های سرد می‌باشد.

در ایران که ۱۳ گونه بومی گل محمدی وجود دارد، گل محمدی در ایران فقط یکبار در سال برداشت می‌شود، اما به دلیل چهار فصل بودن هوای ایران، می‌توان زمینه پرورش چنین گلهایی را در اکثر نقاط ایران فراهم کرد و از لحاظ علمی نیز امکان اصلاحِ عطر و اسانس آن گلها وجود دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار