تا نیمه اول سال ۹۹ ثبت شد

3 هزار و 457 سقط جنین در گلستان

گلستان(پانا)- خداوند متعال در آیات قرآن به بررسی عواملی که آسیب کشته شدن جنین توسط پدر و مادر می‌شود پرداخته است و با پاسخ‌ به همه آن‌ها و ضمانت‌های محکم و وعده‌های حتمی از همه مادران و پدران خواسته است که از ارتکاب این عمل خودداری کنند.

کد مطلب: ۱۱۸۳۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
3 هزار و 457 سقط جنین  در گلستان

در کشور ایران سقط جنین ممنوع است، مگر در صورتی که ادامه بارداری مادر، به مرگ جنین یا مادر منجر شود یا مشکلات جدی برای خانواده ایجاد کند، که در این‌صورت با دستور مقام قضایی یا درخواست زوجین یا معرفی نامه پزشک معالج تا قبل از چهارماهگی، (که به باور مسلمانان، زمان اضافه شدن روح به جسم است) قابل اجراست. برای تأیید این شرایط، ارائه حداقل دو مشاوره تخصصی در تشخیص الزامی است، بلکه در موارد خارج از فهرستِ اندیکاسیون‌های اعلام شده توسط سازمان پزشکی قانونی، ارائه حداقل سه مشاوره تخصصی مبنی بر ناهنجاریِ منجر به مرگِ جنین یا خطر مرگ مادر ضروری می‌شود.

برای مثال هر بیماری دریچه‌ای که به نارسایی قلبی با درجه اختلال عملکردی سه و چهار منجر شده و قابل برگشت نباشد، کبد چرب حاملگی، نارسایی کلیه و فشار خون غیرقابل کنترل با داروهای مجاز در دوران حاملگی از جمله شرایط مادر است که می‌تواند مجوزسقط دریافت کند. از اختلالات جنینی که مشمول اجازه سقط می‌شوند نیز می‌توان آلفا تالاسمی، تریزومی ۱۳ و ۱۸، آنانسفالی (عدم تشکیل بخشی از جمجمه) را نام برد. اما اینها تا پیش از قانون مجلس بود که حالا در اقدامی بسیار خطرناک غربالگری در حاملگی و بررسی سلامت جنین حذف شده است که خود می تواند منجر به تولد فرزندان معلول و یا بیماری‌های خاص شود.

اما به طور کلی امروزه آمار سقط جنین روند صعودی پیدا کرده است به طوری که مطابق گفته نویسنده مجموعه جنگ جهانی جمعیت، داده های مطالعاتی حاکی است که در شرایط حاضر آمار سقط جنین معادل یک سوم آمار ۱.۱۹۶.۰۰۰ نفری تولدهای کل کشورهاست.

از آن سو، میزان سقط جنین در استان گلستان هم چشمگیر است. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان از ثبت ٣ هزار و ۴۵۷ مورد سقط تا نیمه نخست سال گذشته در استان خبر داده است که از این آمار تعداد ۱۷۵ مورد مجوز داشته و همچنین ۱۸ مورد نیز سقط غیرایمن بوده است و این میزان سقط از مجموع ۳۷ هزار و ۱۲۱ مورد بارداری صورت گرفته است.

البته بر اساس گفته های سراج الدین عارف نیا، درگلستان آماری درباره مرگ مادران باردار در اثر سقط های غیرقانونی وجود ندارد. مواردی هم مربوط به ناهنجاری های ژنتیکی بوده که از نظر قانون مشکلی نداشته است.

نکته مهم دیگر در این رابطه، گسترش بازار قاچاق داروهای سقط جنین است؛ این داروها به آسانی در دسترس هستند.

با همه در قرآن و علمای مشهور در جوامع اسلامی در رابطه با سقط جنین عوامل مختلفی را ذکر کرده اند.

خداوند یکی از عوامل سقط جنین که باعث می‌شود پدر و مادر مرتکب عمل سقط شوند را ترس از مسائل اقتصادی خانواده، ترس از مسائل اقتصادی فرزند، ترس از آینده اقتصادی فرزند و ترس از عاقبت به خیر نشدن فرزند می دانند.

از آن سو اگر بخواهیم وضع زمانی که دچار سقط می شوند را بررسی کنیم، زنانی که دچار سقط جنین شده اند از لحاظ روحی بسیار ضعیف و افسرده می شوند و باید اطرافیان در کنار آنها حضور داشته باشند. مادرانی که به تازگی جنین خود را به هر دلیل از دست داده اند باید بیشتر مراقب روحیات خود باشند و اجازه ندهند افسردگی بر آن ها غلبه کند و مانع تشدید این حالت در زندگی روزمره خود شوند. برخی از بارداری ها به خاطر وجود مشکلات و ناهنجاری های مختلف در جنین باید خاتمه پیدا کند و سقط جنین برای آن ها ضروری است. تجربه مادرانی که سقط را تجربه کرده‌اند، نشان می‌دهد غم از دست دادن فرزند ربطی به سن و سال آن ندارد و دردناک است. نکته مهمی که در ارتباط با این مادران وجود دارد میزان آمادگی اطرافیان در حمایت و درک غم مادر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار