علی اکبری به پانا خبر داد

5 مشکل مشترک دانش‌آموزان در یادگیری الکترونیکی و چگونگی غلبه بر آن‌ها

تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت به تشریح مشکلات مشترک دانش‌آموزان در یادگیری الکترونیکی و چگونگی غلبه بر آن‌ها پرداخت.

کد مطلب: ۱۱۷۲۸۶۴
لینک کوتاه کپی شد
5 مشکل مشترک دانش‌آموزان در یادگیری الکترونیکی و چگونگی غلبه بر آن‌ها

زهرا علی اکبری در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: آموزش آنلاین، آخرین موج آموزش در یک سال اخیر است که علی رغم ایجاد چالش برای معلمان و دانش‌آموزان، اکنون نمایش عادلانه ای را برای تداوم جریان آموزش بر عهده دارد. در حالی که معلمان باید برای طراحی آموزش و دستورالعمل‌ها زمان بیشتری را صرف کنند، دانش‌آموزان نیز باید خود را به مهارت‌های فنی مجهز کنند تا محتوای آموزشی دوره تحصیلی را به خوبی دریافت کنند. البته با وجود تلاش برای برقراری عدالت آموزشی این نوع از آموزش نیز با چالش‌هایی مواجهه است.

وی افزود: به نظر می‌رسد 5 مشکل مشترک برای دانش‌آموزان در کلاس‌های آموزش مجازی وجود دارد که باید با ابتکار عمل مناسب حل شود.

علی اکبری نخستین مشکل را سازگاری دانست و گفت: تغییر از کلاس درس سنتی و آموزش چهره به چهره معلم به آموزش مبتنی بر اینترنت در یک کلاس مجازی، تجربه یادگیری را برای دانش‌آموزان کاملا متفاوت می‌کند. مقاومت آنها در برابر تغییر به آنها اجازه نمی‌دهد تا با محیط یادگیری آنلاین سازگار شوند، چرا که متداول شدن و عادت کردن به روش‌های آموزش مبتنی بر اینترنت طول می‌کشد.

وی ادامه داد: در حالی که انتظار می‌رود گوش دادن منفعل و یادداشت برداری در یک کلاس سنتی برگزار شود، بحث‌های آنلاین خواستار عملی شدن نوعی دیگری از آموزش هستند بنابراین سازگاری دانش‌آموزان با ذهنیت "کلاس درس سنتی"، با شرایط جدید دشوار است. با این حال آنها باید شرایط جدید یادگیری را با ذهن و قلب باز بپذیرند. درک مزایای آموزش الکترونیکی و حتی بحث در مورد آنها با همسالان خود ممکن است این طرز فکر را تغییر دهد و دانش‌آموزان را برای کلاس‌های آنلاین بهتر آماده کند. معلمان و والدین در این مسیر می‌توانند نقش‌های حمایتی هدایتی خوبی را بر عهده بگیرند.

این کارشناس تعلیم و تربیت درباره مشکل دوم یعنی مسائل فنی افزود: بسیاری از دانش‌آموزان از پهنای باند بالا یا اتصال قوی به اینترنت که دوره‌های آنلاین به آن نیاز دارند، بی بهره هستند و یا با مشکلات سیستم‌های سخت افزاری نامطلوب مثل مانیتورهای ضعیف و تلفن‌های همراه قدیمی که پیگیری آموزش مجازی را دشوار می‌کنند و تجربه یادگیری آنها مشکل ساز می‌شود، دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین نمی‌توانند با همکلاسی‌های خود در آموزش مجازی هم توان باشند.

علی اکبری افزود: علاوه بر این، بعضی از آنها حتی رایانه و تلفن همراه ندارند. تنها راه حل مشکل این است که هنگام ثبت نام در مدرسه با یک غربالگری متوجه شویم که دانش‌آموزان دقیقاً به چه نوع پشتیبانی فنی برای آموزش مجازی قبل از شروع کلاس‌ها و همچنین تجهیزات مناسب برای اتمام موفقیت آمیز دوره نیاز دارند.

وی سواد رایانه ای را به عنوان مشکل سوم خواند و عنوان کرد: اگرچه دانش‌آموزان عموماً اهل فناوری هستند و از این رو توانایی مدیریت کامپیوترها و تلفن‌های همراه را دارند اما کمبود سواد رایانه ای امروزه یک مسئله اصلی در بین دانش‌آموزان است. بسیاری از آنها نمی‌توانند برنامه‌های اساسی مانند Microsoft Word و PowerPoint را اجرا کنند و بنابراین نمی‌توانند پرونده‌های درسی خود را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: به‌علاوه، بسیاری از دانش‌آموزان رفع مشکلات اساسی سخت افزاری و نرم افزاری رایانه و تلفن همراه را دردسرساز می‌دانند زیرا دانش خاصی در این زمینه ندارند. با این وجود، مهارت فناوری برای پیگیری دوره‌های آنلاین ضروری است، زیرا دانش‌آموزان را قادر می‌کند تا تکالیف و برنامه‌های درسی خود را به صورت سازمان یافته و بدون هیچ گونه مشکلی مدیریت کنند.

علی اکبری پیرامون مدیریت زمان نیز گفت: مدیریت زمان برای یادگیری آنلاین کار دشواری است ، زیرا دوره‌های آنلاین به زمان زیاد و کار فشرده نیاز دارند. با وجود آنکه بیشتر افراد بزرگسال هستند که برنامه‌های یادگیری مبتنی بر وب را برای انعطاف پذیری مکان و زمان خود ترجیح می‌دهند به دلیل شیوع کرونا اکنون دانش‌آموزان باید این دوره‌ها را بگذرانند. یک برنامه ریزی منظم کمک شایانی به دانش‌آموزان خواهد کرد زیرا آنها حتی می‌توانند یادآوری‌ها را برای دوره‌ها و تکالیف خود تنظیم کنند.

این کارشناس تعلیم و تربیت خودانگیزشی را مشکل پنجم دانست و اظهار کرد: خود انگیزشی یک نیاز ضروری آموزش الکترونیکی است. با این حال ، بسیاری از دانش‌آموزان فاقد آن هستند. بسیاری از فراگیران در دوره‌های آموزش آنلاین عقب می‌مانند و کم کم به سمت تسلیم شدن در برابر مشکلات این آموزش می‌روند، زیرا مدیریت یک محیط فناوری را نیز غیرقابل حل می‌دانند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید انگیزه لازم را برای دنبال کردن روندهای جدید آموزشی پیدا کنند و همچنین به درستی خود را برای چالش‌های آینده در تحصیل و شغل مجهز کنند. فقط یک نگرش مثبت به آنها کمک می‌کند تا از چالش‌های یادگیری الکترونیکی عبور کنند. دانش‌آموزان باید درک کنند که برای دستیابی به مزایای آموزش الکترونیکی در آینده این کار ضروری است. تغییر نگرش و سواد تکنولوژیکی به آنها کمک می‌کند تا اعتماد به نفس پیدا کنند و در دوره‌های خود با روحیه مثبت موفق شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار