در گفتوگو با پانا:
آموزش مجازی نمیتواند جایگزین آموزش و یادگیری حضوری شود
علیاکبری: شبکه شاد با بررسیهای فنی و آموزشی صاحبنظران، بر ظرفیتهای خود افزوده است
تهران (پانا) - یک کارشناس تعلیم و تربیت با بیان اینکه با وجود بازگشایی مدارس از آبانماه نیز، بدون تردید آموزش به شکل ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود گفت اگرچه در دو سال اخیر بسیاری از معلمان به طور خستگیناپذیری برای سازگاری دانشآموزان با محیط آنلاین و آموزش مجازی تلاش کردهاند، اما باید پذیرفت که آموزش مجازی به سادگی نمیتواند جایگزین آموزش و یادگیری حضوری شود.
زهرا علی اکبری در گفتوگو با پانا درباره آموزش حضوری در مدارس و میزان اثربخشی شبکه شاد در ارائه آموزشها به دانشآموزان گفت: «با آغاز سال تحصیلی جدید و تببین برنامههای نظام آموزشی درباره چگونگی روند آموزش، پس از به اتمام رسیدن واکسیناسیون معلمان، حفظ سلامتی و ارتقای ایمنی دانشآموزان در دستور کار دولت قرار گرفت تا با واکسیناسیون دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ سال، آموزش و پرورش به سمت بازگشایی تدریجی مدارس حرکت کند.»
وی افزود: «برای اینکه مدارس مجددا فعالیتهای حضوری خود را آغاز کنند، نظام آموزشی کشور باید اعتماد خانوادهها را برای اولویت بخشی به سلامت جسمی و روحی دانشآموزان به دست بیاورد و این اعتماد با برنامه ریزیها و سیاستگذاری در تسریع فرایند واکسیناسیون دانشآموزان، تمهید مقدمات فاصله گذاریهای اجتماعی در مدارس، تخصیص بودجه کافی برای رعایت مسائل بهداشتی و آموزش نکات بهداشتی لازم به دانشآموزان قبل از ورود به مدرسه و بازگشایی، صورت میگیرد.»
علی اکبری بیان کرد: «در هر صورت با وجود بازگشایی مدارس از آبان ماه نیز، بدون تردید آموزش به شکل ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی خواهد بود. اگرچه در دو سال اخیر بسیاری از معلمان به طور خستگی ناپذیری برای سازگاری دانشآموزان با محیط آنلاین و آموزش مجازی تلاش کرده اند، اما باید پذیرفت که آموزش مجازی به سادگی نمیتواند جایگزین آموزش و یادگیری حضوری شود.»
این کارشناس تعلیم و تربیت ادامه داد: «حتی قبل از شیوع کرونا که منجر به تعطیلی مدارس و استفاده نظام آموزشی از آموزش مجازی شدیم، شواهد زیادی وجود داشت که آموزش آنلاین جایگزین نامطلوبی برای آموزش حضوری است. بنابراین ارتقای آموزش مجازی در بستر شاد و یا هر بستر الکترونیکی دیگر همچنان در برنامههای آموزشی سال تحصیلی جدید، باقی خواهد ماند.»
وی با اشاره به اینکه رونمایی از امکانات نسخه جدید شاد این امید را به معلمان داد که با چالشهای کمتری نسبت به سال گذشته مواجه خواهند شد افزود: «هرچند که شاد تا رسیدن به یک اپلیکیشن مطلوب آموزشی فاصله دارد اما نباید از نظر پنهان داشت که هر بار با بررسیهای فنی و آموزشی صاحبنظران، بر ظرفیتهای خود افزوده است.»
علی اکبری در پایان گفت: «شاد در مهرماه ۱۴۰۰ توانست تا با امکانات فنی جدید نسبت به همین دوره در سال ۱۳۹۹، رضایت بیشتری از کاربران خود را جذب کند. اگر آموزش و پرورش تلاش کند که با آگاهی بخشی دانشآموزان و اولیا و تزریق آرامش و اعتماد به آنان، مسیر بازگشایی مدارس را هموار کند، میتوان امیدوار بود که سال تحصیلی جدید عملکرد بهتری در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نسبت به سال تحصیلی گذشته خواهد داشت.»
ارسال دیدگاه