حسینی تشریح کرد
۷ قلمرو استاندارد سازی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست مجازی با مدیران و معلمان آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام به تشریح ۷ قلمرو استاندارد سازی تعلیم و تربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه پرداخت.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در ابتدای این نشست با اشاره به توانمندی بسیار بالای همکاران آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام اظهار کرد:فرهنگ مطالبه گری باید به فرهنگ مسئولیت پذیری تبدیل شود و این حس مسئولیت پذیری در عمل بین همکاران آموزش و پرورش استثنایی استان ایلام به خوبی دیده می شود.
حسینی با اشاره به ۷ قلمرو استانداردسازی نظام تعلیم و تربیت بویژه در آموزش و پرورش استثنایی گفت: آموزش و پرورشی استاندارد است که به سمت استاندار سازی فضا، تجهیزات، منابع انسانی محتوا، منابع مالی، فناوری های نوین و رویه ها و فراگردها حرکت کند.
استاندارد سازی فضا
معاون وزیر اولین استاندارد سازی را استاندارد سازی فضا دانست و گفت: در حال حاضر سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی ۱۰ متر مربع است.
وی افزود: استاندارد سرانه آموزشی برای دانش آموزان استثنایی ۲۸ متر مربع است و بر اساس آمایش سرزمینی برای رسیدن به این استاندارد ۲۱۰ مدرسه در کشور مورد نیاز است. ساخت این مدارس با شعار از خشت تا بهشت آغاز شده است و در یکسال گذشته ۱۴۰ مدرسه کلنگ زنی و یا افتتاح شده است.
وی تصریح کرد: سهم استان ایلام از ۲۱۰ مدرسه ۴ مدرسه است که ساخت یک مدرسه آغاز شده است، ساخت یک مدرسه دیگر نیز تا عید آغاز خواهد شد و در صورت تامین زمین، ساخت دو مدرسه دیگر نیز به زودی آغاز خواهد شد.
حسینی با بیان اینکه از ۱۷۰۰ مدرسه استنثایی تا پایان سال تحصیلی ۱۲۹۶ مدرسه مناسب سازی خواهند شد اظهار کرد: در تمامی استان های کشور یک مدرسه اتیسم و یک مدرسه پذیرا به صورت الگویی مناسب سازی خواهند شد.
معاون وزیر با بیان اینکه ۷۷۵ مرکز مشکلات ویژه یادگیری در کشور داریم که ۲۷۳ مرکز در یکسال اخیر افتتاح شده است اظهار کرد: امروز با افتتاح مرکز مشاوره و راهنمایی دانش آموزان استثنایی در ایلام پنجاهمین مرکز مشاوره در کشور افتتاح شد که ۳۸ مرکز از این تعداد در یکسال گذشته راه اندازی شده است.
حسینی با اشاره به راه اندازی مراکز جدید در آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: یک مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاوره ،یک پارک توانبخشی، یک پارک تحرک و جهت یابی، یک اتاق چند حسی و یک پایگاه دائم سنجش با اتاق آکوستیک بهزودی در استان ایلام راه اندازی خواهند شد.
معاون وزیر تربیت بدنی را یکی از نیازهای اساسی دانش آموزان استثنایی دانست و گفت؛ ورزش علاوه بر جنبه های سلامت، نقش درمانگری و توانبخشی برای دانش آموزان استثنایی دارد.
وی افزود: در سطح کشور ۳۷۵ مدرسه استثنایی فضای لازم برای ایجاد سالن های دویست متر مربعی را دارند که از این تعداد ۵ مدرسه در استان ایلام قرار دارد و با مشارکت سازمان نوسازی مدارس بهزودی ساخت این سالن ها آغاز خواهد شد.
استاندارد سازی تجهیزات
حسینی با بیان اینکه دومین استاندارد سازی در حوزه تجهیزات است و طبق نظریه امتداد، توسعه و پیشرفت یک جامعه امتداد ظرفیت ارگانیسم انسان است، گفت: تعلیم و تربیت باید این ظرفیت ها را امتداد دهد و منابع را به سرمایه تبدیل کند.
وی گفت: در دانش آموزان با نیاز های ویژه بعضی از این ظرفیت ها وجود ندارد و یا کم است و باید با استفاده از تکنولوژی های جدید، تجهیزات لازم برای امتداد این ظرفیت ها فراهم گردد و این کار در قالب طرح نهضت توان افزایی در حال انجام است.
وی افزود: در زمینه تجهیزات نهضت توان افزایی ۱۰۵ قلم تجهیزات آموزشی، پرورشی، توانبخشی و ورزشی در کشور نیاز است که حدود ۷۲هزار وسیله با ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار را شامل میشود. در استان ایلام ۱۰۶۵ وسیله در قالب نهضت توان افزایی مورد نیاز است که به اعتبار ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی نیاز دارد و درصورت تامین ۵۰ درصد توسط استان، ۵۰ درصد دیگر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین اعتبار خواهد شد.
حسینی یکی از تجهیزات مورد نیاز برای دانش آموزان در عصر کرونا را وسایل ارتباطی هوشمند دانست و گفت: ۱۴۰ تبلت برای دانش آموزان استثنایی استان ایلام نیاز است که ۱۰۰ تبلت از این تعداد توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی تامین شده است.
استاندارد سازی منابع انسانی
معاون وزیر با بیان اینکه سومین استاندار سازی در نظام تعلیم و تربیت استاندارد سازی منابع انسانی است، اظهار کرد: بر اساس آمایش سرزمینی آموزش و پرورش استثنایی به ۱۲ هزار نیرو نیاز دارد.
وی گفت: در جلسه شورای سازمان که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد تامین این نیروها به تصویب رسید و سالانه ده درصد از استخدامی های کل آموزش و پرورش به آموزش و پرورش استثنایی اختصاص خواهد یافت. ضوابط درجه بندی مدارس استثنایی تصویب شده و به سازمان امور استخدامی ارسال شده است.
معاون وزیر با بیان اینکه قانون جامع خدمات کشوری موجب حذف پنجاه درصد امتیازات نیروهای استثنایی شد اظهار کرد: لایحه مستثنی شدن آموزش و پرورش استثنایی از این قانون در کمیسیون اجتماعی دولت درحال بررسی است.
وی افزود: آموزش نهضت زبان اشاره و خط بریل به ۵ هزار نفر، آموزش مهارت های چندگانه به ده درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی و برگزاری ۲۷ دوره ضمن خدمت از دیگر فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در حوزه توانمند سازی نیروی انسانی است
استاندار سازی منابع مالی
حسینی جهارمین استانداردسازی در نظام تعلیم و تربیت را استاندارد سازی منابع مالی دانست و گفت:در نظام های تعلیم و تربیت پیشرفته دنیا تامین منابع مالی با استفاده از ظرفیت های مختلف پیگیری میشود و تکیه صرف بر منابع دولتی نیست.
وی افزود: تعادل بین بودجه های جاری و بودجه های کیفیت بخشی در نظام تعلیم و تربیت وجود ندارد و بیشتر اعتبارات آموزش و پرورش صرف اعتبارات جاری میشود. سهم بودجه آموزش و پرورش در نظام های پیشرفته تعلیم و تربیت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از بودجه کل است و سهم تعلیم و تربیت از GDP نیز بالای ۵ است.
معاون وزیر با بیان اینکه در کنار اعتبارات دولتی باید به ظرفیت مشارکت های عمومی، دولتی و مردمی نیز توجه ویژه شود اظهار کرد: طرح صد دبیرخانه صد مدرسه از جمله برنامه های است که میتواند منجر به استفاده از ظرفیت های بخش دولتی در آموزش و پرورش شود.
وی با بیان اینکه آزادسازی ظرفیت های بی شمار درونی نظام تعلیم و تربیت یکی دیگر از راه های تامین منابع در آموزش و پرورش است، اظهار کرد: اگر ظرفیت های آموزش و پرورش آزاد شود و قوانین لازم تدوین شود می توان از این ظرفیت بی بدیل نهایت استفاده را برد.
حسینی گفت: بهرهوری و بهینه سازی منابع نیز از نکات بسیار مهم است و منجر به استاندارد سازی منابع مالی در نظام تعلیم و تربیت میشود. در آموزش و پرورش استثنایی هزینه ایاب و ذهاب ۴۲ برابر افزایش یافته است و منابع مالی نیز ۱۲ برابر شده است.
استاندارد سازی محتواهای آموزشی
معاون وزیر پنجمین استاندارد سازی را استاندارد سازی محتواهای آموزشی دانست و گفت: آموزشوپرورش استثنایی مینیاتوری از مأموریتهای آموزشوپرورش عادی است و علاوه بر تعلیموتربیت دانشآموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانشآموزان را نیز برعهده دارد.
وی افزود: در آموزشوپرورش عادی دوره پیشدبستانی اگرچه دورهای رسمی است اما اجباری نیست درحالیکه در آموزشوپرورش استثنایی این دوره هم رسمی و هم اجباری است و علاوهبرآن میتواند از بدو تولد نیز وجود داشته باشد. در دوره متوسطه نیز علاوه بر دورههای موجود در آموزشوپرورش عادی دو دوره پیش حرفهای و حرفهای نیز برای دانشآموزان با آسیب ذهنی وجود دارد.
وی یکی از تفاوت های آموزش و پرورش استثناییبا آموزش و پرورش عادی را در محتواهای آموزشی دانست و افزود: تاکنون هزار عنوان کتاب و محتوای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و یا مناسب سازی شده است
استاندارد سازی فناوری های نوین آموزشی
حسینی ششمین استاندار سازی را استاندارد سازی فناوری های نوین آموزشی دانست و با بیان اینکه عصر کرونا موجب ورود گسترده فناوری های نوین آموزشی به نظام تعلیم و تربیت شد اظهار کرد: ۳۲ پایگاه آموزش مجازی ویژه دانش آموزان استثنایی در استان ها در حال راه اندازی است.
وی گفت: راه اندازی سامانه ندای همراه و اپلیکیشن جامع آموزش و ایجاد کانال های آموزشی در شبکه شاد با ۲۵۰۰ محتوی آموزشی از جمله فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی در زمینه فناوری های نوین آموزشی است
استاندارد سازی رویه ها
حسینی هفتمین استاندارد سازی را استاندارد سازی رویه ها وفراگردها دانست و گفت: در همین راستا سه بسته تحولی مدرسه انطباقی، مداخلات بهنگام و طلایی و توسعه مشارکت ها در آموزش و پرورش استثنایی تدوین شده است که ۹۳.۵ درصد فعالیت های این بسته ها تاسیسی و نوآورانه است.
ارسال دیدگاه