نماینده اقلیتهای مذهبی مجلس دانش آموزی شهر تهران:

در شکل‌پذیری شخصیت و هویت بخشی نوجوانان؛ خانواده نقش بسزایی دارد

تهران(پانا)- درمسیر پرتلاطم ارتباطی و اخلاقی جامعه کنونی،با توجه به برخی موارد می‌توان ضمن تقویت روحیه جمع گرایی جوانان به حضور فعال‌تر آنها در عرصه‌های اجتماعی و رعایت اخلاقیات معنوی امیدوار بود.

کد مطلب: ۱۱۶۹۹۲۶
لینک کوتاه کپی شد
در شکل‌پذیری شخصیت و هویت بخشی نوجوانان؛ خانواده نقش بسزایی دارد

سپهر گل شیرازیان؛ نماینده اقلیتهای مذهبی مجلس دانش آموزی شهر تهران در خصوص اهمیت اخلاق و شخصیت اجتماعی در نوجوانان در گفت و گو با پانا با تاکید بر جایگاه نوجوانان در جامعه گفت: نوجوانان سرمایه‌های اصلی یک جامعه محسوب می‌شوند و عدم برنامه‌ریزی اصولی و دقیق مبتنی بر نیازهای آنها موجب از دست رفتن این سرمایه‌ها شده و در نهایت جامعه را نیز از مسیر اصلی خود خارج می‌کند.

وی در ادامه افزود:امروزه شکل‌گیری جوامع دستخوش تغییر و تحولات اجتماعی است و دراین میان وجود ظرفیت‌های غنی فرهنگی ما همواره موجب شده که فضای سالم ارتباطی میان انسان‌ها با طراحی نقشه‌ها و پیاده سازی سیاست‌های هدف دار و مغرضانه دشمنان به چالش کشیده شود و با ایجاد انحراف فرهنگی و اجتماعی از طریق تقویت و گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی در افکار و اذهان پاک و بی آلایش انسان‌ها به خصوص قشر نوجوان و جوان را که در حساس‌ترین نقطه تهدیدات قرار داشته، به انحراف کشاند.
درمسیر پرتلاطم ارتباطی و اخلاقی جامعه کنونی،با توجه به برخی موارد می‌توان ضمن تقویت روحیه جمع گرایی جوانان به حضور فعال‌تر آنها در عرصه‌های اجتماعی و رعایت اخلاقیات معنوی امیدوار بود.

او دارا بودن سواد رسانه را در این زمینه راه حل جدی دانست و افزود: باید به این موضوع توجه جدی داشت که در جامعه اطلاعاتی، همه افراد می‌بایست سطح سواد و آگاهی خود را پیرامون فنون و تکنولوژی‌های ارتباطی موجود، افزایش داده و در این میان به‌ خصوص مربیان آموزشی و والدین نوجوانان، ضمن آشنایی و ارتقای سطح آگاهی‌های خود با مسائل و ایده‌های روانی، تربیتی و اصول زندگی اجتماعی تلاش و اهتمام جدی خود را برای یافتن بهترین پاسخ‌ها و برخوردهای منطقی با نسل جوان معطوف کنند.

کارپرداز مجلس دانش آموزی شهر تهران در رابطه با نقش خانواده در شکل گیری این جایگاه اضافه کرد: با توجه به نقش و جایگاه محیط خانواده در شکل‌پذیری شخصیت صحیح نوجوانان و اعتباربخشی شخصیتی به هویت فردی و اجتماعی آنها تحت مدیریت و رهبری والدین، فراهم کردن شرایطی برای حضور جدی آنها در فعالیت‌های اجتماعی و تشویق به کارهای فرهنگی ، هنری ، ورزشی و همراهی و حمایت از آنها و همچنین تلاش و برنامه ریزی برای مشارکت نوجوانان در تصدی مدیریت برخی امور در محیط خانواده، مدرسه، کانون‌های فرهنگی و ... روحیه مشارکت جویی و رهبری و اعتماد به نفس در آنها را تقویت کرده و زمینه انحرافات اجتماعی و اخلاقی را به مرور زمان از آنها دور ساخت.
او در ادامه خاطر نشان کرد: صدالبته که این امر با بررسی کارشناسان متخصص در سازمان دانش آموزی برای فعالیت همه جانبه" هر دانش آموز یک نقش اجتماعی" متناسب با استعداد ها و علایق آنها در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: گسترش قابل توجه ارتباطات مجازی و غیرواقعی در جامعه بهترین استفاده‌کنندگان تکنولوژی‌های ارتباطی بین گروه نوجوانان شکل گرفته که هدف بعضی از آن ها تلاش برای بی ارزش کردن ارزش‌های اخلاقی و اعتقادات بوده و نتیجه آن سردشدن و کاهش روابط عاطفی و اخلاقی میان والدین و جوانان نسبت به دهه‌های گذشته شده است و از این رو نظام آموزشی با برنامه‌ریزی مطلوب فرهنگی اهتمام جدی در جهت ملایم کردن فضای ارتباطی در محیط آموزشی و کانون گرم خانواده‌ها را می‌بایستی فراهم کند تا حلقه اتصال روابط اجتماعی بین خانواده‌ها، نوجوانان و مربیان آموزشی در مدارس بیش از پیش تقویت شود و والدین، نوجوانان و متولیان آموزش و پرورش با تعامل و همکاری بیشتر با یکدیگر خلاء‌های اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی نوجوانان را شناسایی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مشاوره‌ای، هدایت و رهبری مطلوب‌تری را در زمینه رفتارهای اجتماعی نوجوانان پیش برده و از این طریق نیز نوجوانان در این فضای گرم و صمیمی جایگاه واقعی خود را شناخته و از انحرافات احتمالی و متصور بر حوزه رفتارهای ناپسند اخلاقی آنها فاصله می‌گیرند.

گل شیرازیان نقش رسانه ها را در این زمینه کار آمد دانست و افزود: تصور می‌شود با توجه به نقش رسانه ملی در آموزش عمومی سطح جامعه و بالا بردن آگاهی مردم همگام با نهادهای آموزشی اقدامات مؤثری در ایجاد و تقویت مسائل آموزشی برداشته و با تولید برنامه‌های متنوع زمینه گرایش عمومی افراد را به‌طرف این برنامه‌ها را موجب شده اما به منظور افزایش مخاطبان خود بخصوص نوجوانان اهتمام بیشتری برای ساخت و ارائه برنامه‌های پرمحتوا حاوی موضوعات علمی، آموزشی، فرهنگی ،هنری و.... را فضای رسانه‌ای شاد و مفرح در قالب ساختارهای اخلاقی و ارزشی جامعه داشته باشد تا جذب نوجوانان به این سو بیش از پیش تقویت شود.


*خبرنگار دانش آموز؛ آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار