کارگردان نمایش کمدی «گُرگاس» در گفتوگو با پانا:
حمیدرضا نعیمی: سیاسی یا غیرسیاسی بودن تئاتر برایم مهم نیست
«گرگاس» مورد اقبال مردم قرار گرفت / تجربه اجرای آنلاین تئاتر باید کارشناسی شود/ زمینه فعالیت های تلهتئاتری زودتر فراهم شود/ من هم تحت تأثیر جامعه سیاست زده مان قرارمی گیرم
تهران (پانا) - «حمیدرضا نعیمی»، کارگردان تئاتر ایران در تازهترین اثر خود نمایش کمدی «گُرگاس یا روزبهخیر آقای وزیر» را در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه میبرد. این نمایش درحالی در بخش غیررقابتی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر شرکت کرد که در همان روزهای نخست اجرا با حرف و حدیث های بسیار زیادی روبرو شد و از این نمایش به عنوان یک غافلگیری سیاسی در صحنه تئاتر یاد می شود.
«گرگاس ها یا روز بخیرآقای وزیر» که جدیدترین تولید گروه نمایش «شایا» است، داستان مردی است که برای منسب وزارت دارایی انتخاب میشود. او میداند بسیاری از مسئولان و سازمانها در فساد، اختلاس و پولشویی گسترده کشور دست دارند پس اعلام میکند که بیهیچ ملاحظهای قصد پاکسازی و اصلاحات دارد. از همین رو دیگران با تهدید، تطمیع و تزویر سعی میکنند او را از خواسته و هدفش دور کنند، اما او با عزمی راسخ قصد دارد مفسدان را مجازات کند. وزیر دارایی، با موانع و کارشکنیهایی که در طول مبارزه مواجه میشود، در مییابد ریشه این فسادهای گسترده به جای دیگری بازمیگردد، پس با اختیارات تامی که از سوی رئیسجمهور دریافت کرده همه را غافلگیر میکند.
کارگردان نمایش کمدی «گرگاس» در گفت وگو با پانا درباره ایده اولیه شکلگیری این نمایش میگوید: «در یک روز داستان کوتاهی از «جفری آرچر» خواندم به نام «ایگناتیوس مصلح» و از همان ایده اولیه نوشتن این نمایشنامه را گرفتم ولی هیچکدام از کاراکترهایی که در نمایش هستند در آن داستان وجود ندارند. تمامی شخصیت کاراکترها اعم از خصوصیاتشان تا دیالوگ هاشان نوشته و پرداخته من است. درواقع تنها این ایده که مسئولی با فساد مبارزه کند و بعد خودش تو زرد از آب در بیاد را از کتاب «ایگناتوس مصلح» گرفتم.»
«گرگاس» مورد اقبال مردم قرار گرفت
نعیمی با اشاره به اینکه این نمایش در بخش مسابقه جشنواره حضور ندارد و صرفاً بهعنوان مهمان و بهصورت ویژه در جشنواره حضور دارد، میگوید: «از استقبال پرشکوه مردم و اقبالی که نسبت به این نمایش داشتند خوشحالم اما بزرگترین ویژگی که این نمایش دارد این است که یک تئاتر کمدی است و همین مهمترین دلیل جذابیت کار است که به نظرم باعث استقبال خوب مردم از این نمایش شده است.»
تجربه اجرای آنلاین تئاتر باید کارشناسی شود
نعیمی، کارگردان تئاتر«گرگاس» درباره شیوه اجرای آنلاین تئاتر که این روزها در حال اجراست میگوید: «اگر این کار تعریف شود و یک کار کارشناسی انجام شود قطعاً تجربه موفقی میتواند باشد. اما اینکه تاچه اندازه این تجربه مفید است فعلاً نمیتوانیم قضاوتی داشته باشیم چون تجربه اولی است که در این سطح و به این شکل در حال انجام است، باید ابتدا این کار به یک سر و شکلی برسد و بعد بگوییم که این اقدام خوب است یا بد است. به نظر من در این لحظه ایده خوبی است.»
زمینه فعالیت های تلهتئاتری زودتر فراهم شود
کارگردان تئاتر «گرگاس» درباره مهمترین دغدغه اهالی تئاتر در شرایط کرونا میگوید: «رسیدگی دولت به وضعیت معیشتی، ماههای بیکاری بازیگران تئاتر و همچنین بیمه این قشر از مهمترین دغدغههاست. یکی دیگر از مطالبات تئاتریها این است که کمک کند و هماهنگیهای لازم با صداوسیما زودتر انجام شود تا هنرمندان تئاتر درزمینهٔ تولید تلهتئاتر هم فعال باشند.»
سیاسی یا غیرسیاسی تئاترها مهم نیست
«حمیدرضا نعیمی»، کارگردان تئاتر ایران در رابطه با حرفوحدیثهایی که راجع به تئاتر «گرگاس» مبنی بر سیاسی بود این نمایش وجود دارد، میگوید: «بههیچوجه موضوع سیاسی و غیرسیاسی تئاترها برای من مهم نبوده و نیست و در درجه اول به یک داستان گرم، پرانرژی و کاراکترهای فعال فکر میکنم که برای تماشاگر جذاب باشند، حالا میخواهد این نمایش سیاسی یا غیرسیاسی باشد. آنچه برای من مهم نیست این است که تئاتر امروزی، تاریخی و ایرانی یا خارجی باشد. اینها برای من اهمیت دارد ولی خب بعضی از کارهای من بههرحال متأثر از جامعه خود من است. بهعنوان کسی که در جامعه سیاست زده زندگی میکنم قاعدتاً من هم تحت تأثیر شرایط قرار میگیرم و گاهی وقتها ناراحت میشوم. گاهی وقتها نگاهم نگاه احساسی است. البته همه سعیام این است که منطقی و خردمندانه به قضیه نگاه کنم. گاهی وقتها شکل انتقادی تندی به خودش میگیرد و بههرحال چیزی که وجود دارد این است که من هم بهعنوان عضوی از این جامعه نسبت به اتفاقاتی که در آن میافتد حساس هستم.»
گفتگو از: ایلیا خراطچی
ارسال دیدگاه