شکوهی در گفتوگو با پانا خبر داد
اجرای آزمونهای غربالگری پایه در مناطق مجری نماد برای دانشآموزان
تمام دانشآموزان کشور در مناطق شهری، روستایی و مناطق عشایری تحت پوشش خدمات مشاوره ای و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی قرار دارند
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی به تشریح فعالیتها در دوران کرونا و روند بررسی وضعیت دانشآموزان پرداخت و تاکید کرد که مشاوران در قالب برنامه نماد به شکل حضوری و غیرحضوری به دانشآموزان خدمات ارائه میکنند.
مسعود شکوهی در گفتوگو با پانا درباره اینکه به دلیل شیوع کرونا آموزش به شکل غیرحضوری است، روند بررسی دانشآموزان چگونه انجام میشود و اقدامات در زمینه آموزشی چگونه است؟ بیان کرد: «توجه به سیرتحولات ایجاد شده در کشور بهدلیل بروز و همه گیری بیماری کرونا و ضرورت فاصله اجتماعی دانشآموزان در بسیاری از نقاط کشور ناگزیر به ادامه فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدارس به صورت ترکیبی (حضوری و غیرحضوری) و به ویژه در بستر فضای مجازی شدند.»
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی ادامه داد: «در این راستا اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی، زمینه سازی لازم برای اجرای فعالیت راهنمایی، مشاوره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی با بهره گیری از مشاوران مدارس به شکل حضوری و غیرحضوری به خصوص در بستر شبکه شاد را فراهم آورده است.»
شکوهی اضافه کرد همچنین تمام دانشآموزان کشور در مناطق شهری، روستایی و مناطق عشایری در ۲ بخش (آنانی که دسترسی به ظرفیت فضای مجازی دارند و آنانی که دسترسی به این فضا ندارند) تحت پوشش خدمات مشاوره ای و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی به شکل آنلاین (برخط) و حضوری به خصوص در هستهها و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی قرار دارند که البته این اداره کل درصدد آن است کیفیت این فعالیتها را به خصوص در مناطقی که دسترسی (آنلاین) بر خط موجود نیست تقویت کرده و برای ایجاد عدالت در ارائه خدمات، از طریق حضوری عمل کنند. به طور کلی ارائه با توجه ویژگی منحصر به فرد خدمات آموزشی و پرورشی روشهای ارایه خدمات مشاوره ای در مدارس و هستههای مشاوره و خدمات روان شناختی صورت میگیرد.
تشریح اقدامات مشاوران در مدارس
وی به اقدامات مشاوران در مدارس اشاره کرد و گفت: «ارائه خدمات در چارچوب برنامه نماد (نظام مراقبت دانشآموزان) به شکل حضوری و غیرحضوری در بستر شبکه شاد و به صورت ترکیبی (حضوری و غیرحضوری)، اجرای آموزش ارتقایی و پیشگیرانه برای تمامی دانشآموزان مدرسه به ویژه از بستر گروههای تعاملی و کانالهای اطلاع رسانی مانند پیام مشاور، اجرای آزمونهای غربالگری پایه در مناطق مجری نماد برای دانشآموزان در دوره ابتدایی از سوی معلمان و در دوره متوسطه اول و دوم از سوی خود دانشآموزان از طریق پورتال همگام آموزش و پرورش، شناسایی (نشانگان محور و اورژانسی) و ارجاع دانشآموزان در معرض خطر در مدرسه (از سوی مشاور یا مربی منتخب) در مناطق مجری نماد از طریق پورتال همگام آموزش و پرورش از جمله اقدامات مشاوران است.»
مداخله مختصر مدرسه برای دانشآموزان شناسایی شده، ارجاع دانشآموزان شناسایی شده به کمیته نماد منطقه جهت ارجاع درون دستگاهی (هستههای مشاوره و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی منطقهای و استانی) و ارجاع برون دستگاهی (دستگاههای همکار مانند وزارت بهداشت، بهزیستی) از طریق پورتال همگام آموزش و پرورش از دیگر اقدامات مشاوران در مدارس است که شکوهی به آن اشاره کرد.
ارائه خدمات در هستههای مشاوره و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی به موضوع پیگیری دورهای دانشآموزان اشاره کرد و درباره ارائه خدمات در هستههای مشاوره و مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی اظهار کرد: «دانشآموزان برای مقابله با مشکلات ناشی از شرایط قرنطینه، آموزشهای مجازی و دیگر مشکلات روانشناختی به خدمات مشاورهای نیازمندند، همچنین برخی از دانشآموزان به صورت اضطراری نیازمند خدمات مشاورهای هستند تا بتوانند از مشکلات روانی، اجتماعی و تحصیلی به درستی عبور کنند.»
شکوهی به نقش بینظیر هستهها و مراکز مشاوره در ارائه خدمات مشاوره ای روانشناختی، درمانی، مددکاری، حمایت و ارجاع برای دانشآموزان نیازمند را بسیار حیاتی و حائز اهمیت دانست و بیان کرد: «شناسایی به موقع، تشخیص و انجام مداخلات درمانی و حمایتی در محل هستهها و مراکز مشاوره در شرایط کرونا و با توجه به محدودیتهای خاص خود نیازمند ساماندهی و مراقبت ویژه است لذا با اجرای طرح صدای مشاور درصدد آن هستیم تا بتوانیم به این موضوع اساسی و تخصصی جامعه عمل بپوشانیم.»
وی اشاره کرد که این اداره علاوه بر استمرار خدمات آموزشی، مشاوره ای و مددکاری اجتماعی خود تلاش کرده است تا از طریق شبکه شاد و دیگر ظرفیتهای موجود، زیرساختها و تمهیدات لازم را برای کمک به ارتقای سلامت روان دانشآموزان فراهم کند. برای این موضوع، ضمن برگزاری کارگاههای آموزشی از طریق شبکه شاد و نیز انتشار محصولات فرهنگی و کمک آموزشی، مشاوران و مراکز مشاوره آموزش و پرورش آخرین وضعیت سلامت روان دانشآموزان را رصد و خدمات مورد نیاز را به آنان ارائه میکنند.
ارسال دیدگاه