حاجی میرزایی: مجلس دانش‌آموزی شاخک‌های انتقال اطلاعات و دریافت پیام محسوب می‌شود

ما به مجلس دانش‌آموزی برای تصمیم گیری در آموزش و پرورش نیازمند هستیم/کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را ندارد

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش بیان کرد راه حل مسائل نیازمند تصمیم سازی‌های اساسی است، ما یک تشکل عظیم هستیم و باید از این ظرفیت بهره بگیریم که مجلس دانش‌آموزی یک نهادی است که شاخک‌های انتقال اطلاعات و دریافت پیام محسوب می‌شود.

کد مطلب: ۱۱۳۰۳۹۷
لینک کوتاه کپی شد
حاجی میرزایی: مجلس دانش‌آموزی شاخک‌های انتقال اطلاعات و دریافت پیام محسوب می‌شود

محسن حاجی میرزایی در مراسم اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش‌‌آموزی، با بیان اینکه کرونا بسیاری از تعادل‌های موجود را دچار مشکل کرده است، اظهار کرد: اقداماتی که برای تامین سلامت روان دانش‌آموزان انجام می‌شود مورد نیاز است و از چنین برنامه‌هایی استقبال می‌کنیم؛ سلامت روان مورد توجه معاونت پروشی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه مجموعه بزرگ آموزش و پرورش نیازمند تدابیر راهگشاست و از نقد و نظرات دانش‌آموزان استفاده می‌کند افزود: ماموریت خطیر آموزش و پرورش نیازمند اندیشه‌های غنی و پربار و متنوع و خلاق است. روح جوانی که با سازندگی و خلاقیت و ابداع همراه است، سرمایه‌های با ارزشی محسوب می‌شود که در جست و جوی آن هستیم.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: هر بخشی که خود را درگیر مسائل جامعه می‌کند به ارتقای ظرفیت‌های خود کمک می‌کند، مهارت حل مساله یکی از کلیدی ترین مهارت‌هایی است که هر جامعه به آن نیازمند است پس اگر برای حل مسائل جامعه حضور می‌یابد ظرفیت‌های خود را ارتقا می‌دهد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه حل مسائل با بایدها انجام نمی‌شود و تحقق و رفع آن نیازمند مرتب کردن معلومات و مجهولات و شناخت دقیق و کامل از همه فرصت‌هایی است که راه حل‌های ما راهگشا باشد گفت: راه حل مسائل نیازمند تصمیم سازی‌های اساسی است، ما یک تشکل عظیم هستیم و باید از این ظرفیت بهره بگیریم که مجلس دانش‌آموزی یک نهادی است که شاخک‌های انتقال اطلاعات و دریافت پیام محسوب می‌شود.

تقویت مهارت‌های اجتماعی

وی ادامه داد: نقشی که برای مجلس قائل هستیم در درجه اول تقویت مهارت‌های اجتماعی است و اگر به مهارت‌های مورد نیاز توجه کنید یکی از مهارت‌ها توسعه توانمندی‌های جمعی است، توانایی مشارکت فعال و موثر در سازندگی جامعه که از مجلس انتظار داریم آن را بالا می‌برد.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: جامعه بیش از ریاضی و فیزیک و شیمی به افزایش بلوغ اجتماعی و تعامل و مشارکت پذیری جامعه نیازمند است که امید داریم از طریق مجلس حاصل شود.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه برای کمک به نظام تصمیم سازی به آموزش و پرورش نیاز داریم افزود: اگر در کل کشور همه کارها را از حیث دشواری مرتب و با هر منطقی این پیچیدگی را احصا کنند آموزش و پرورش در راس نهادهایی است که سخت ترین ماموریت‌ها را بر عهده دارد.

وی به عرصه نظارت و ارزیابی اشاره و بیان کرد: امسال با توجه به کرونا برای اجرای مسئولیت‌ها به نظارت گسترده تری نیاز داریم تا مسئولیت‌هایمان به ثمر برسد.

67 درصد معلمان دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مواجهه با بیماری کرونا گفت: سیاست آموزش و پرورش این است که خودش را مسئول می‌داند به همه دانش‌آموزان با هر امکانات و شرایطی آموزش دهد. درخواست می‌کنم راهبردها و برنامه‌های کشورهای دیگر را هم بررسی کنید. 67 درصد معلمان دنیا برای اولین بار آموزش الکترونیکی را تجربه می‌کنند. دسترسی به اینترنت و ابزار هوشمند در هیچ کشوری صد در صدی نیست.

حاجی میرزایی افزود: ما نیز از همه روش‌هایی که اکنون در دنیا ارائه می‌شود استفاده می‌کنیم. تاکید کردیم که اصل بر آموزش حضوری است. ارتباطات و تعاملات و پیوند همسالان با یکدیگر کارکرد مهم مدرسه است. ما مرجع تعیین پروتکل‌های بهداشتی نیستیم، ولی باید آن را رعایت کنیم. با این حال به نگرانی خانواد‌ه‌ها احترام گذاشتیم و امکان آموزش غیرحضوری از طریق شبکه شاد فراهم شد.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های فنی شاد دائما در حال رصد اشکالات و رفع آن هستند گفت: شبکه شاد تنها بخشی از پاسخ ملی ما به یک نیاز حیاتی و ضروری است. طی دوهفته گذشته هر روز نسبت به روز قبل میزان ترافیک و برگزاری کلاس‌های زنده در شاد افزایش یافته و به 550 هزار ارتباط زنده در روز و 295 گیگابایت بر ثانیه سرعت در روز رسیده ایم و رکورد اپلیکیشن‌های خارجی دیگر را شکسته ایم. ضمن اینکه این بستر آموزشی ایمن است. هیچ منطقه و استانی حق ندارد دانش‌آموزی را به علت نداشتن ابزار هوشمند تحت فشار قرار دهد تا حتما آن را تهیه کند، روش‌های دیگر هم وجود دارد و یکی از آنها مدرسه تلویزیونی است.

در تمام پایه‌های تحصیلی رشد ثبت نامی داشتیم

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همچنین بسته‌های خودآموز آموزشی تهیه کردیم. مدیران مدارس ما در سراسر کشور مسئول هستند که اجازه ندهند حتی یک دانش‌آموز از آموزش محروم شود. در تمام پایه‌های تحصیلی رشد ثبت نامی داشتیم و جز پیش دبستانی که برای آن برنامه غیرحضوری داریم مابقی دوره‌ها رشد ثبت نام داشته اند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه با کمک، همکاری و ایثار معلمان، عملکرد خوبی در جریان کرونا نشان دادیم بیان کرد: با پدیده ای مواجه شدیم که تعادل‌ها را به هم زده است و این راه حل‌ها را برای آن پیدا کردیم. اگر شخصی راهکار دیگری دارد ارائه کند، ما با آغوش باز استقبال می‌کنیم.

وی درباره بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز گفت: مفهوم جوانان بیش از 40 بار در بیانیه گام دوم تکرار شده و نشان می‌دهد نقطه امید رهبری برای ساختن آینده ایران و شکل دادن به تمدن جدید به نسل جوان متکی است و این نسل جوان بار بزرگی بر دوشش قرار گرفته و باید بیش از هرچیز دیگری توانمندی‌های خودش را ارتقا دهد. در معاونت پرورشی اقداماتی در حال انجام است و از پیشنهادات و برنامه‌های جدید هم استقبال می‌کنم.

سندتحول میثاق مشترک و نقطه اتصال وحدت بخش فرهنگیان است

وی با بیان اینکه سندتحول میثاق مشترک و نقطه اتصال وحدت بخش فرهنگیان است گفت: هیچ برنامه ای بدون اتصال با سندتحول امکان ارائه و اجرایی شدن را ندارد. سندتحول به دنبال معلم باکیفیت، محتوای موثر، نظام سنجش کارامد و افزایش توانمندی‌های دانش‌آموزان است.

حاجی میرزایی افزود: کنکور توانایی ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت را ندارد. باید نظام ارزشیابی قوی خودمان را داشته باشیم. اگر این وجه در کار ما تقویت شود قطعا می‌تواند برای تحقق سندتحول کمک کننده باشد.

وی خطاب به نمایندگان مجلس دانش‌آموزی گفت: درخواست من این است که حتما یک ارزیابی از 9 دوره گذشته به ما ارائه دهید که مشخص شود کجا به اهداف نزدیک و کجا از آنها دور شدیم. از توانمندی نمایندگان مجلس دانش‌آموزی حتما باید استفاده شود.

اینکه گفته شد دانش‌آموزی به دلیل نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده واقعی نیست

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اینکه گفته شد دانش‌آموزی به دلیل نداشتن گوشی و تبلت خودکشی کرده واقعی نیست. دیشب هم در تلویزیون دیدید که با خانواده و معلم وی صحبت شد. گزارش تایید شده ای مبنی بر اصل خودکشی و یا اینکه به این دلیل اتفاق افتاده وجود ندارد. بی جهت اخباری که صحت و قطعیت ندارد را اشاعه ندهیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار