در برنامه پرسشگر شبکه آموزش؛
معلمان حقالتدریس تا آذرماه به دانشگاه فرهنگیان میروند
لاشکی: تا زمانی که ستاد کرونا اعلام نکرده است ما هر دو حالت آموزش حضوری و مجازی را داریم/۲۲۵ نفر در آموزش و پرورش مشمول بخشنامه تعارض منافع هستند/لایحه رتبهبندی معلمان به زودی ارائه میشود
تهران (پانا) - معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد بر اساس بررسیهای انجام شده، 225 نفر در این وزارتخانه مشمول بخشنامه تعارض منافع هستند که در دو طبقه درجه یک و دو تقسیم شدند.
قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر که با موضوع «تعارض منافع در نظام آموزشی»، جمعه شبها از شبکه آموزش پخش میشود، اظهار کرد: اجلاس سی و چهارم مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور در ۱۱ شهریور یعنی یک ماه گذشته برگزار شد و برای اولین بار بعد از ۴۱ سال، از بیانات مقام معظم رهبری در این اجلاس بهرهمند شدیم. رهبر معظم انقلاب از طریق ویدئو کنفرانس برای همه رؤسای آموزش و پرورش کشور نکاتی را فرمودند که بسیار ریز، دقیق و کارشناسی بود.
وی با بیان اینکه دقت مقام معظم رهبری به مدارس دولتی است و اینکه نباید دچار آسیب و خدشه شوند، گفت: رهبر معظم انقلاب عنوان کردند کسی که در دورترین نقطه کشور هست و آن فردی که در یکی از محلههای تهران هست باید به یک اندازه از نصیب آموزشی برخوردار شود. این واژه نصیب آموزشی، خیلی حرفها دارد یعنی میتواند از مسائل مجازی، device، موبایل، اینترنت و امثالهم تا یک معلم خوب و نظم کاری باشد.
۷۳ هزار نفر از طریق دانشگاه رجایی و فرهنگیان جذب خواهند شد
احمدی لاشکی افزود: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری که بیان کردند صرفا باید پذیرش و جذب نیروی انسانی و معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد، الحمدلله امسال دولت کار بسیار خوب و درستی را انجام داد و ۷۳ هزار نفر از طریق دانشگاه رجایی و فرهنگیان جذب خواهند شد.
وی اضافه کرد: ۲۰ هزار نفر از طریق کنکور سراسری، حدود ۳۳ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ و حدود ۲۵ هزار و ۳۰۰ نفر هم از طریق تبصره ۱۰ ماده ۱۷ قانون که نیروهای چهارگانه آموزشدهنده، آموزشیار، پیشدبستانی و نیروهای حقالتدریس هستند، جذب میشوند. تا الان منتظر بودیم که نیروهای پیشدبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی و شرکتی هم به این جمع اضافه شوند.
باید در مدارس دولتی، معلمان خوب را گسیل کنیم
وی ادامه داد: دولت ۵ مهر یعنی چند روز گذشته، آییننامه را تصویب کرد و یک ماه فرصت داد که شیوهنامه آماده شود و ما شیوهنامه را زودتر آماده میکنیم و فکر کنم یک هفته بیشتر طول نکشد. اگر خدا بخواهد با مدیران کل آموزش و پرورش استانها هم هماهنگ کردیم و امتیازات این ۴ گروه را بر اساس شاخصهایی که اعلام شد، مشخص میکنیم و انشاالله برای آبان ماه یا نهایتا آذر ماه این افراد بر اساس امتیاز کسب شده وارد دانشگاه فرهنگیان خواهند شد و این دغدغه رهبر معظم انقلاب که باید در مدارس دولتی، معلمان خوب را گسیل کنیم که خروجی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی باشد، انشاءالله محقق میشود.
احمدی لاشکی درباره ارقام و اعداد نتایج کنکور گفت: متولی کنکور ما نیستیم بلکه وزارت علوم و تحقیقات است. اگر سوال طراحی میشود و غیراستاندارد باشد با آنهاست. البته بنده این موضوع را خیلی هم قبول ندارم. بالاخره آنجا یک تیم کارشناسی قوی هستند. اینکه از قصد، سختگیری میشود تا خانوادهها هدایت شوند، شاید یک علت کوچک باشد اما به نظر من یک علت اساسی نیست اما میتوان این موارد را بررسی کرد که اگر هم هست با جدیت تمام برخورد شود.
وی ادامه داد: یک جلسه را اختصاصی در مجلس دهم داشتیم و بحث تخصصی شد که دروس علوم پایه ۱۰ سالی است که در کشور رو به افول است یعنی افراد انگیزه ندارند؛ در آن جلسه بحث خانم میرزاخانی هم بود که وی الگو بود و چرا مثل او کمتر داریم، این خودش یک بحث دیگر است که در علوم پایه ضعیف شدیم و انگیزه بچهها را گرفتیم اما اینکه در درسهای دیگر باشد، جای بحث دارد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش در واکنش به سخنان میدری معاون وزارت رفاه درباره نبود کلاس کنکور و کتاب کمک آموزشی در سال ۷۲، گفت: ما نمیتوانیم سال ۷۲ را با الان مقایسه کنیم. اکنون درست است که مؤسسات فراوان شدهاند، دخل و تصرفات است، نفی نمیکنیم وموضوعاتی هست اما ۸۷.۵ درصد از افرادی که در کنکور شرکت میکنند، نیاز به کنکور ندارند یعنی با سابقه تحصیل، جذب دانشگاه میشوند و همین موضوع باعث شده که انگیزه برای شرکت در کنکور کمتر شود. بنابراین نمیتوان مطلق در این خصوص صحبت کرد.
در شرایط کرونا، درهای مدارس باز است
وی درخصوص تعارض منافع آموزشی گفت: اول یادمان باشد که آموزش و پرورش پاک ترین است و همه خوبند و اعتماد مردم به آموزش و پرورش بسیار جدی است؛ در شرایط کرونا، درهای مدارس باز است و تعدادی از دانشآموزان هم حضور دارند و البته تا زمانی که ستاد کرونا اعلام نکرده است که حضور در مدارس ممنوع است، ما هر دو حالت آموزش حضوری و مجازی را داریم.
احمدی لاشکی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پرورش بهترینها و پاکترینها هستند، اظهار کرد: با در نظر گرفتن حق التدریسها، قریب یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در آموزش و پرورش کار میکنند. ۴۳ هیأت تخلفات بدوی و ۳ هیأت تجدیدنظر داریم؛ بر اساس آمار سال ۹۰ تا ۹۸، میانگین سالانه پروندههایی که بررسی میشود حدود ۴۲۰۰ نفر است. یعنی ۳۶ صدم درصد پرونده به هیأت تخلفات وارد میشود که ۹۵ درصد از این موارد، غیبت غیرموجه، نقض قوانین و مقررات و یا رفتاری که نباید صورت میگرفت، است. ۹۳.۵ درصد از این افراد هم همان یکبار بعد از اینکه به هیأت رفتند و تذکر گرفتند، پروندهای ندارند.
تعارض منافع
وی درباره تعارض منافع گفت: مجلس، قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد را در سال ۱۳۸۷ تصویب کرد. وزیر آموزش و پرورش با جدیت فراوان گفت که شما ورود کنید و اگر کسی در واقع منفعت شخصی میبرد، مدرسه یا موسسه خصوص دارد، کنار گذاشته شود؛ برای این موضوع دو حالت پیش بینی کردیم که توقف موسسه یا مرکز و یا استعفای مسؤول صورت گیرد. در این مدت افراد را شناسایی کردیم. ۲۲۵ نفر بودند که در دو طبقه درجه یک و دو تقسیم شدند. درجه یک خود فرد، پدر و مادر، فرزندان و همسر هستند که ۱۳۹ نفر را شامل می شدند و مابقی گروه طبقه دوم هستند که شامل پدر و مادر همسر، برادرو خواهر همسر و برادر و خواهر خود مسؤول هستند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش افزود: اولویت مان را گروه یک گذاشتیم؛ ۴ مدیرکل آموزش و پرورش استان داشتیم که ۳ نفر در شورای سیاستگذاری رسما اعلام کردند که یک سال توقف فعالیت دادند و یک نفر باقیمانده هم هفته آینده خداحافظی خواهد کرد؛ ۳۱ معاون آموزشی استانها و شهرستانها، ۱۱ معاون پرورشی استان و شهرستان، ۳۲ مدیر مناطق، ۴۲ نفر شاغل در پستهای مشارکتهای مردمی و ۱۸ نفر شاغل در حوزه حقوقی از دیگر افراد این گروه هستند که همه این افراد را نامه زدیم که موظفید تکلیفتان را تا تاریخ مشخص شده نهایی کنید.
وی ادامه داد: فرمهای تعهدنامه دادیم و گفتیم اگر نشود و خلاف این موضوع اثبات شود، عواقب این کار را خود فرد باید بپذیرد. تا الان ۱۰ استان نهایی کرده و فرستادند و این هفته مدیران استانها موظفند مابقی گزارشها را بدهند. ضمن اینکه ما تنها به آدمها بسنده نکردیم و همچنین بند دو بخشنامه تعارض منافع اعلام کردیم که افرادی که در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی مشغول فعالیتند هم مشمول هستند. در بند ۲ بخشنامه تعارض منافع آمده است «بر اساس حکم لایحه قانونی منع مداخله مقامات و کارمندان دولت در معاملات دولتی، انعقاد هرگونه قرارداد مربوط به اجرای طرحهای پژوهشی با کارمندان دولتی به ویژه کارکنان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و اعضای کارمند شورای تحقیقات استانها ممنوع است. همچنین از انعقاد هرگونه قرارداد تألیف، ترجمه کتب درسی و کمک آموزشی یاخرید اثر با کارکنانی که مشمول قانون مذکور هستند جدا خودداری شود.»
احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که در این اسامی ۱۳۹ نفر، اعضای سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و اعضای شورای عالی آموزش و پرورش هستند؟، گفت: ما همه اسامی را احصا کردیم. از حوزه ستادی، یک معاون وزیر است که هماهنگیهایش در حال انجام است و به زودی تعیین تکلیف میشود. امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش هم در پاسخ نامه ما اعلام کرده است که هیچکدام از بندهای بخشنامه تعارض منافع شامل حال ما نمی شود و این بخشنامه، مصداقی در دبیرخانه ندارد.
وی با بیان اینکه در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و سازمان نوسازی مدارس کشور هم این موضوع را بررسی کردیم، افزود: لایحه تعارض منافع را آبان یا آذر سال ۸۹ بود که دولت تصویب کرد و به مجلس فرستاد اما چون همزمان با لایحه بودجه ۹۹ بود، نمایندگان مجلس درگیر شدند و نتوانستند بررسی کنند و بعد هم ماجرای کرونا شد و مجلس یازدهم هم شروع شد که امیدواریم زودتر به تصویب برسد؛ البته ما زودتر شروع کردیم.
معلم خارج از ساعات موظفی میتواند درس دهد
وی در پاسخ به این پرسش که معلمی که کلاس خصوصی برای دانشآموزی که پول پرداخت میکند، برگزار میکند میتواند مصداق تعارض منافع باشد، گفت: این بحث ربطی به تعارض منافع ندارد و معلم خارج از ساعات موظفی میتواند درس دهد. اگر درساعت موظفی سوء استفاده کند، برخورد میشود ولی خارج از ساعات اداری، در خیلی از جاهای دنیا هم اینگونه است.
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش دانشآموزان در پاسخ به این پرسش که برخی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش نه یک مدرسه بلکه مجموعهای از مدارس غیردولتی دارند، آیا آموزش و پرورش که چنین اقدام شجاعانه ای را آغاز کرده است، بنا دارد که به مردم شفاف اعلام کند»، گفت: آموزش و پرورش چیزی برای از دست دادن ندارد که شفاف نباشد. کل بودجه آموزش و پرورش که امسال دارد ۶۱ هزار میلیارد است و ۹۷.۵ درصد بودجه ما حقوق و مزایاست ولی اینکه بخواهیم به خاطر یک عدد کوچک، خودمان را گرفتار کنیم، بی انصافی است. ۱۲ هزار میلیارد تومان علاوه بر عددی که باید پول میگرفتیم، اعتبار دریافت کردیم یعنی ۵۴۰۰ میلیارد تومان فقط برای پاداش پایان خدمت دریافت کردیم که پاداشها یکباره ماه گذشته پرداخت شد و حتی برای بحث نظام رتبه بندی، مقدمات لایحه آن را آماده کردیم که داریم با سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی هماهنگی را انجام میدهیم و راهی دولت میشود و عدد رتبه بندی کوچک نیست. پس برای ۸ میلیارد و ۱۰ میلیارد از درآمد مؤسسات آموزشی خیلی زیبنده نیست که بخواهیم وارد شویم.
وی تصریح کرد: بحث ما فعلا پیشگیری است و چرا زود شروع کردیم؛ به این دلیل است که برای ارتقای سلامت اداری، این تشخیص را دادیم. نامه به سازمان بازرسی کل کشور هم زدیم و اعتقادمان این است که این کار انجام شود. افرادی که در شورای سیاستگذاری و برنامه ریزی و نظارت مرکزی و شهرستان و نواحی هستند در دستور اول ما قرار دارند و پله پله موضوعات در گروههای دیگر بحث میشود.
مهدکودک و پیش دبستانی تا رسیدن به دانشگاه باید از سوی آموزش و پرورش پیگیری شود
احمدی لاشکی گفت: سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری که بحث تحول نظام آموزشی است در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد؛ نکتهای که رهبر معظم انقلاب فرمودند این بود که مهدکودک و پیش دبستانی و دبیرستان تا رسیدن به دانشگاه باید از سوی آموزش و پرورش پیگیری شود. بند ۲ سیاستهای ابلاغی قبلا به ما گفته بود ولی ما در مصوبه مجلس دهم رعایت نکردیم. مرکز پژوهشهای مجلس در آخرین جلسه که در کمیسیون آموزش بودند، به این موضوع اشاره کردند و رئیس سازمان بهزیستی هم در این جلسه بودند.
ارسال دیدگاه