یک روانشانس ومشاور خانواده در گفت‌وگو با پانا:

در دوران کرونا خود را ایزوله نکنید

اهواز (پانا) - یک روانشناس و مشاور خانواده بر این باور است که در دوران کرونا نباید خود را ایزوله کرد، بلکه باید از شبکه حمایتی مفیدی برخوردار شد تا استرس ها و فشار روانی کاهش یابد.

کد مطلب: ۱۱۲۴۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
در دوران کرونا خود را ایزوله نکنید

فاطمه آذرتاش، مدرس دانشگاه و عضو تیم تاب‌آوری انجمن ازدواج و خانواده کشور، با اشاره به ضرورت همدلی و ارتباطات عاطفی انسانی در دوران کرونا در گفت و گو با پانا می‌گوید: در دوران کرونا افراد خود را در وضعیت ایزوله و بدون دسترس دیگران قرار ندهند، زیرا تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد افرادی که در شرایط دشوار از شبکه حمایتی مفیدی برخوردار هستند، کمتر در مواقع استرس‌زا آسیب می‌بینند، بنابراین در دوران کرونا هم‌صحبتی با دوستان فراموش نشود.

اضطراب مفید در دوران کرونا موجب می شود پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنیم، اما اضطراب غیرمفید باعث می‌شود ما بیش از اندازه به این موضوع فکر کنیم و همین مساله ما را دچار درماندگی و ناتوانی می کند تا جایی که حتی دیگر انرژی نداشته باشیم از خود مراقبت کنیم، زیرا انرژی زیادی را صرف فشارهای ذهنی کرده‌ایم

او در ادامه می افزاید: تحقیقات بسیاری نشان می‌دهد کسانی که در شرایط دشوار افرادی را دارند که با آن‌ها درد و دل کنند و به طور کلی از شبکه حمایتی مفیدی برخوردار هستند، کمتر در مواقع فشار روانی و استرس زا آسیب می‌بینند.

آذرتاش در خصوص راهکارهای ارتباطی در راستای فاصله گذاری اجتماعی می افزاید: بنابراین مردم سعی کنند از طریق مکالمات تلفنی و تماس تصویری با دوستان و بستگان خود در ارتباط باشند، زیرا گفت و گو کردن با دیگران باعث می شود فکر و ذهن از مساله کرونا دور شود که در این صورت خُلق و روحیه افراد تقویت می شود و حال بهتری پیدا می کنند. البته باید از برقراری ارتباط با افرادی که فقط در مورد کرونا صحبت می کنند نیز پرهیز شود.

این روانشناس در ادامه با اشاره به اضطراب افراد در دوران کرونا توصیه می‌کند: توصیه می شود مردم بین اضطراب مفید و کارساز و اضطراب غیرمفید تفاوت قائل شوند، اضطراب کارساز موجب افزایش انگیزه برای روبرو شدن ما با مشکلات و تهدیدهای زندگی می شود.

او در ادامه می‌گوید: به طور مثال اضطراب مفید در دوران کرونا موجب می شود پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کنیم، اما اضطراب غیرمفید باعث می‌شود ما بیش از اندازه به این موضوع فکر کنیم و همین مساله ما را دچار درماندگی و ناتوانی می کند تا جایی که حتی دیگر انرژی نداشته باشیم از خود مراقبت کنیم، زیرا انرژی زیادی را صرف فشارهای ذهنی کرده‌ایم.

این مشاوره خانواده و مدرس دانشگاه بیان می‌کند: در این روزها بسیاری از افراد دائم اخبار و اطلاعات مربوط به کرونا را رصد می کنند و این مساله به یک رفتار اجباری و وسواس گونه تبدیل شده که موجب افزایش فشار روانی و نگرانی می شود.

آذرتاش در خصوص این موضوع می‌گوید: این اخبار ناخودآگاه به صورت مکرر و ناپیدا و در پسِ ذهن توسط مغز ما مورد پردازش قرار می گیرند و موجب بروز رفتارها و واکنش های عاطفی ناسازگارانه ای مانند ناامیدی، غمگینی، بی قراری و کابوس دیدن در فرد می شود و حتی می تواند بهداشت خواب ما را نیز با مشکل مواجه کند.

او یادآور می‌شود: هرچه این افکار بیشتر ذهن فرد را درگیر کند و اضطراب بیشتری در او ایجاد شود، سیستم ایمنی بدن فرد تضعیف می شود و در نتیجه در مقابل کرونا نمی تواند مقاومت کند.

این مشاور خانواده و استاد دانشگاه در ادامه ارائه راهکارها برای کاهش استرس ناشی از کرونا بیان می‌کند: در این روزهای کرونایی به دلیل فشارهای روانی و اضطراب موجود، آهنگ تنفس ما تغییر کرده و تند و کوتاه شده که نتیجه این کوتاه شدن تنفس، سردرد، اضطراب و تپش قلب است.

آذرتاش در خصوص مدیریت استرس و تاثیر آن بر بدن عنوان می‌کند: اگر ریتم تنفس ما طبیعی شود از طریق پیام جدیدی که به مغز ارسال می شود اضطراب ما کاهش پیدا می کند، زیرا بدن در وضعیت فعالیت بیش از اندازه سیستم سمپاتیک قرار نمی‌گیرد، بنابراین در زمان هایی که به دلیل فکر کردن به ویروس کرونا یا دیدن و شنیدن اخبار ناگوار ناشی از آن احساس کردیم به یکباره دچار اضطراب شده ایم، بهترین کار این است که با نفس کشیدن عمیق و تنظیم مجدد دم و بازدم اضطراب خود را کاهش دهیم.

او تاکید می‌کند: برای این کار توصیه می شود چشم ها را ببندیم و از بینی دم عمیقی انجام دهیم تا ریه ها پر از اکسیژن شود و بعد از طریق دهان به آرامی بازدم را انجام دهیم، اگر این کار سه تا پنج بار تکرار شود مشاهده می کنیم که اضطراب ما کاهش پیدا کرده است.

گفت و گو : محمدشاهرخ نسب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار