اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از صدور حکم حبس برای «اکبر طبری» تا اعدام «نوید افکاری»

تهران (پانا) - خیز مجدد کرونا در ایران، توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته اول مهر ماه، صدور حکم 31 سال حبس برای «اکبر طبری»، اجرای حکم اعدام «نوید افکاری»، صدور رای پرونده «روح‌الله زم» در دیوان عالی کشور و تشخیص قتل عمد در پرونده «محمدعلی نجفی» از سوی دیوان عالی کشور بخشی از خبرهای حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۱۲۳۶۰۹
لینک کوتاه کپی شد
از صدور حکم حبس برای «اکبر طبری» تا اعدام «نوید افکاری»

در این هفته از شهریورماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

افزایش آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون۴۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۲۳ هزار و ۶۳۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تا کنون ۳۵۲ هزار و ۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. همچنین ۳۸۲۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

روند صعودی کرونا در ۱۲ استان

بر اساس اعلام کمیته اپیدومیولوژی کرونا در وزارت بهداشت در هفته منتهی به ۲۱ شهریورماه، در روند کشوری این بیماری، موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است و روند صعودی یا شروع پیک در ۱۲ استان کشور مشاهده شده است. بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی کرونا وزارت بهداشت، در روند کشوری بیماری، هر چند موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر صعودی دیده می‌شود. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در شش استان زنجان، بوشهر، آذربایجان شرقی، قزوین، قم و یزد مشاهده شد. در ۱۲ استان کهگیلویه و بویر احمد، اصفهان، خراسان شمالی، لرستان، ایلام، سمنان، فارس، البرز، تهران، خوزستان، گیلان و کردستان روند صعود یا شروع پیک مشاهده شد. همچنین در ۱۰ استان چهارمحال و بختیاری، مرکزی، هرمزگان، آذربایجان غربی، مازندران، خراسان رضوی، کرمان، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و گلستان روند ثبات با تغییرات مختصر و نامنظم وجود داشته است. در سه استان کرمانشاه، اردبیل و همدان نیز ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نداد. باید مدنظر داشت که یک استان می تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند. بر اساس اعلام کمیته اپیدومیولوژی کرونا در وزارت بهداشت به نظر می رسد روند کلی کشور ثبات با تغییرات مختصر صعودی است.

هشدار درخصوص خیز مجدد کرونا در چند استان

با توجه به اینکه در آستانه فصل پاییز قرار داریم و بارها متولیان نظام سلامت نسبت به پیک مجدد کرونا هشدار داده بودند، در هفته‌ای که سپری شد علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از خیز مجدد کرونا در تهران و برخی استان‌های دیگر خبر داد و گفت که هر زمان میزان رعایت پروتکل های بهداشتی پایین می‌آید، خیز بیماری شروع می‌شود. وی افزود: اکنون بعد از تعطیلات اخیر، عده قلیلی از مردم رعایت نکردند و مسافرت ها آغاز شد. این درحالی است که ثابت شده مسافرت رفتن باعث خیز مجدد بیماری می شود و این اتفاق متاسفانه دارد می افتد؛ به طوریکه هفته پیش نسبت به هفته قبل از آن، شروع خیز مجدد بیماری را شاهد هستیم و به عنوان مثال در تهران در مقایسه دو هفته اخیر با یکدیگر، میزان بیماران از روزانه ۹۰۰ بیمار به ۱۸۰۰ بیمار افزایش یافت؛ یعنی طی یک هفته میزان بیماران و بستری ها دو برابر شد.

لغو دورکاری یک سوم کارمندان استان تهران

دورکاری یک سوم کارمندان استان تهران یکی از محدودیت‌های ناشی از بیماری کرونا بود که از سوی ستاد مقابله با کرونا اعمال شد و قرار شد تا پایان شهریورماه در کلانشهر تهران تمدید شود اما در هفته‌ای که گذشت، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران از لغو دورکاری یک سوم کارمندان ادارات در این استان خبر داد و گفت که براساس تصمیمات اتخاذ شده دورکاری یک سوم کارمندان در استان تهران لغو شد و کارمندان همانند سابق در سرکار حاضر می‌شوند.

توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته اول مهر ماه

از آنجا که بیماری آنفلوآنزا در پاییز و زمستان شیوع پیدا می‌کند نگرانی از تلاقی این ویروس با ویروس کرونا وجود دارد که پزشکان توصیه کرده‌اند گروه‌های پرخطر حتما نسبت به تزریق این واکسن اقدام کنند. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفته‌ای که سپری شد شرایط توزیع واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های مختلف جامعه را تشریح کرد و گفت واکسن آنفلوآنزا از هفته اول مهر ماه توزیع می‌شود. به گفته او، تعداد ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد تا برای مادران باردار، سالمندان، زندانی‌ها، کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص و زمینه‌ای و نیروهای مسلح به صورت رایگان تزریق شود.

لایحه زنان سرپرست خانوار رأی نیاورد

در هفته‌ای که سپری شد، معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده از ندادن رای به لایحه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار از سوی مجلس خبر داد و در صفحه توییتر خود نوشت: هفته قبل به دعوت کمیسیون بودجه برای لایحه زنان سرپرست خانوار در مجلس حضور پیدا کردم و گزارشی از اقدامات دولت و معاونت ارائه و سوالات نمایندگان را پاسخ دادم. برخی سوالات کارشناسی و برخی توام با موضع و سیاسی بود. در نهایت کمیسیون به لایحه‌ای که اصلاحیه ضروری قانون بود رای نداد.

حکم «اکبر طبری» صادر شد

اکبر طبری معاون اجرایی وقت حوزه ریاست قوه قضاییه است که تشکیل شبکه چند نفری ارتشا از اتهامات او است و در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است. در هفته‌ای که سپری شد سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم این متهم خبر داد و بر اساس حکم صادره از ناحیه دادگاه کیفری یک استان تهران، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در این پرونده مجموعا به ۵۸ سال و ۹ ماه و ۲۰ روز حبس و قریب هزار میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شده است. در صورت قطعی شدن این دادنامه، بر اساس قانون مجازات اشد که سی و یک سال حبس و ضبط اموال ناشی از ارتشاء و جزای نقدی و انفصال ابد از خدمات دولتی است، قابل اجرا است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به حکم محکومیت سایر متهمان این پرونده، تصریح کرد: فرهاد مشایخ فریدون به اتهام مشارکت در تشکیل شبکه چند نفره ارتشاءبا لحاظ مساعدت و همکاری که در کشف جرم کرده است و با تخفیفات مورد نظر دادگاه به ۱۵ سال حبس تعزیری و جزای نقدی محکوم شده است. رسول دانیال زاده به جرم مشارکت در شبکه ارتشاء به لحاظ اینکه بعد از تشکیل پرونده به کشور بازگشت و در فرآیند دادرسی شرکت کرد، دادگاه در مورد وی تخفیفاتی را اعمال کرده و با لحاظ این تخفیفات به ۱۵ سال حبس محکوم شده است. بیژن قاسم زاده سنگرودی به جرم تاثیر دادن نفوذ افراد و همچنین دریافت رشوه به انفصال دائم از خدمات دولتی و ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از ارتشا و جزای نقدی و حمیدرضا علیزاده به اتهام مشابه به ۱۰ سال حبس تعزیری و ضبط مال ناشی از عمل مجرمانه و جزای نقدی محکوم شده است.

اجرای حکم اعدام «نوید افکاری»

حکم قصاص یک متهم به قتل که در سال ۹۷ فردی را با ضربه چاقو به قتل رسانده بود در هفته‌ای که سپری شد در زندان عادل آباد شیراز به مرحله اجرا درآمد. حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی، رئیس کل دادگستری استان فارس با اعلام این خبر گفت: این متهم ۴۶ روز پس از ارتکاب جنایت در شهریور ماه ۹۷ دستگیر و پرونده وی پس از تکمیل تحقیقات توسط بازپرس ویژه قتل در دادسرای عمومی و انقلاب شیراز با صدور قرار جلب به دادرسیِ معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز جهت رسیدگی به دادگاه کیفری یک استان فارس ارسال شد. پس از برگزاری جلسه علنی رسیدگی به این پرونده، شعبه اول دادگاه کیفری یک استان که با حضور دو قاضی تشکیل گردید متهم اصلی پرونده را به قصاص نفس محکوم کرد. پس از این نیز رأی صادره با اعتراض وکیل مدافع متهم در شعبه ۳۵ دیوان عالی کشور بررسی که در نهایت حکم صادره مبنی بر قصاص نفس قطعیت یافت و پس از انجام تشریفات قانونی استیذان و با اصرار اولیاء دم و خانواده مقتول به مرحله اجرا گذارده شد. فرد اعدامی «نوید افکاری» بوده است.

صدور رای پرونده «روح‌الله زم» در دیوان عالی کشور

مهرماه سال گذشته بود که «روح‌الله زم» ادمین کانال تلگرامی «آمدنیوز» در یک عملیات اطلاعاتی از سوی سازمان اطلاعات سپاه دستگیر شد. او متولد پنجم مرداد ماه سال 57 است و در ری متولد شده و متأهل و دارای دو فرزند است. در مجموع 7 جلسه دادگاه برای این متهم برگزار و در نهایت حکم اعدام برای او صادر شد. در هفته‌ای که سپری شد حجت الاسلام مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در خصوص آخرین وضعیت پرونده روح الله زم، گفتک رأى داده شده و اعلام مى‌شود.

دیوان عالی کشور قتل «میترا استاد» را عمد اعلام کرد

همچنین در هفته‌ای که سپری شد، جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور در مورد رای اصراری پرونده قتل میترا استاد برگزار شد و رئیس دیوان عالی کشور در این جلسه گفت: پرونده نجفی اکنون شاکى خصوصى ندارد و قصاص و دیه منتفى است و آنچه که باید تعیین تکلیف شود جنبه عمومى جرم است. این پرونده یکى دو بار بین دادگاه ها و شعبه دیوان عالى مورد بحث قرار گرفته و نهایتا در هیات عمومى باید تعیین تکلیف شود. اگر جنایت واقع شده به صورت عمد تلقى شود و یا غیرعمد و شبه عمد باشد، نوع دیگرى مجازات دارد، از این جهت بین دادگاه ها و شعبه دیوان عالى کشور اختلاف افتاده است. در این جلسه نظرات قضات دیوان عالی کشور مطرح شد و در نهایت مجموع قضات شرکت کننده ٦٦ نفر بودن که ٣٩ نفر رای کیفرى یک و ٢٧ نفر راى دیوان عالى را تایید کردند و بر این اساس هیات عمومى دیوان عالى کشور قتل میترا استاد را قتل عمد اعلام کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار