برگزاری آیین کلنگ زنی اولین مرکز پیش دبستانی مستقل ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی

افتتاح اتاق چند حسی و تاریک روناک در مشهد

مشهد(پانا)- طی مراسمی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رئیس مجمع خیرین کودکان با نیازهای ویژه کلنگ اولین مرکز پیش دبستانی مستقل ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی مشهد به زمین زده شد. در این مراسم اتاق چند حسی و تاریک روناک ویژه آموزش کودکان اتیسم نابینا و کم بینا و چند معلولیتی نیز افتتاح شد.

کد مطلب: ۱۱۱۰۱۵۷
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری آیین کلنگ زنی اولین مرکز پیش دبستانی مستقل ویژه دانش آموزان با آسیب بینایی

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش خراسان رضوی، سید جواد حسینی در مراسم کلنگ زنی این مرکز ضمن تشکر از خیرین که درقلب آموزش و پرورش هستند اظهار کرد: از ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی کشور ۳۲۰ مدرسه را خیرین ساخته اند و ۲۱۰ مدرسه دیگر برای رسیدن به استاندارد های آموزشی موردنیاز است که کلنگ ۶۸ مدرسه در چند ماه اخیر به زمین زده شده است و ۵ مدرسه دیگر نیز به همت یک خیر بزودی کلنگ زنی خواهد شد.

وی افزود: اعتبار ساخت ساخت ۱۵ سالن ورزشی و ۳۲۵ سالن ورزشی درون مدرسه ای ویژه دانش آموزان استثنایی از سوی سازمان نوسازی مدارس تامین شده است که به زودی ساخت آنها آغاز خواهد شد.

معاون وزیر با تاکید بر حرکت پرشتاپ خیرین و نوسازی به سمت پاسخ گویی به نیازهای آموزش و پرورش استثنایی کرد: در قالب نهضت توان افزایی که با همت خیرین آغاز شده است ۴۵۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی دانش آموزان با نیاز های ویژه مورد نیاز است که در سال جاری تامین ۱۰ درصد این تجهیزات هدف گذاری شده است.

حسینی با بیان ویژگی های اولین مرکز پیش دبستانی مستقل دانش آموزان با آسیب بینایی ادامه داد: ۲۳ مدرسه مستقل ویزه نابینایان در کشور وجود دارد اما برای نوآموزان با آسیب بینایی، پیش دبستانی مستقل در کشور وجود ندارد که امید است کلنگ زنی و ساخت این مرکز الگویی برای ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل در کشور شود.

وی با بیان اینکه پیش دبستانی در دوره استثنایی اجباری است و شروع آن ممکن است از بدو تولد باشد، گفت: در قالب بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی افزایش پوشش ۸ درصدی پیش دبستانی و۱۵ درصدی خدمات توانبخشی برای پیش دبستانی ها در سال جاری هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه ارتباط با محیط منجر به خودشناسی، محیط شناسی و تنظیم رابطه فرد با محیط می شود، افزود: علیرغم شوق دانش آموزان با نیاز های ویژه برای این ارتباط معمولا ارتباط کمتر اتفاق می افتد و اتاق چند حسی تاریک بر اساس نظریه امتداد، جایگزینی برای حس نداشته بینایی نوآموزان با آسیب بینایی است.

وی افزود: اتاق چند حسی باعث تقویت حواس مختلف افراد، افزایش توجه و تمرکز، رشد مهارت های شناختی، افزایش ارتباط گفتاری و غیر گفتاری می شود وفرصت تعامل، تجربه، خود تنظیمی، خود کنترلی را برای افراد بوجود می آورد.

حسینی با بیان اینکه اتاق چند حسی افتتاح شده شامل دو قسمت است گفت: یک قسمت آن اتاق تاریک است که برای آموزش به کودکان اتیسم نابینا و کم بینا و چند معلولیتی شیوه نور پردازی استفاده می شود و قسمت دوم شامل پنل و وسایل حسی است که برای پرورش و تقویت همه جانبه حواس خصوصا حس عمقی در کودکان نابینا استفاده می شود.

شایان ذکر است مرکز پیش دبستانی مستقل دانش آموزان با آسیب بینایی شامل ۶ کلاس و ۳ اتاق توانبخشی خواهد بود که با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس با ۲۵۰ متر مربع زیر بنا در ناحیه ۴ مشهد ساخته خواهد شد.

در ابتدای جلسه نیز مهدی قاسمی پور؛ رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی افتتاح اتاق های چند حسی را در فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان آسیب دیده بینایی ضروری دانست و گفت: اتاق های چند حسی با افزایش تعامل دانش آموزان آسیب دیده بینایی با محیط پیرامون و تمرکز بر استفاده از تمامی حواس دانش آموزان می توانند نقش مهمی در تعلیم و تربیت این گروه از دانش آموزان داشته باشند.

وی با اشاره به افتتاح اولین مرکز پیش دبستانی ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی کشور در شهر مشهد با همت خیرین نیک اندیش اظهار کرد: این مرکز با زیر بنای ٢۵٠ مترمربع، در دوطبقه و دارای ۶ کلاس و ٣ اتاق ویژه توانبخشی می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار