وزیر سابق آموزش و پرورش: رهبری آموزشی عبارت از یاری و کمک به ایجاد فرصت‌های بهتر برای آموختن و آموزش است

شهرقدس (پانا) - همایش رهبری آموزشی برای مدیران مدارس شهر قدس با حضور وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش و مدیر آموزش و پرورش شهرقدس در دبیرستان البرز ماندگار تهران برگزار شد .

کد مطلب: ۱۰۲۱۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
وزیر سابق آموزش و پرورش: رهبری آموزشی عبارت از یاری و کمک به ایجاد فرصت‌های بهتر برای آموختن و آموزش است

در این همایش علی اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: مدیریت و رهبری آموزشی دارای معانی و مفاهیم مختلف است و هرکس بر حسب تجربه، احتیاج و مقصد خود، آن را معنی می‌کندوبعضی‌ها مدیریت و رهبری آموزشی را وسیله‌ای مؤثر در بهبود برنامه‌های تربیتی می‌دانند. یک معلم ممکن است رهبری آموزشی را بازرسی و تهدیدی به مقام خود تعبیر نماید و معلم دیگر ممکن است آن را وسیله‌ای جهت یاری در کارش بداند.

او در خصوص اینکه مدیریت و رهبری آموزشی تا چه حد مؤثر است، اظهار کرد:پرسش‌هایی که از معلم‌ها در مورد تاثیر رهبری آموزشی انجام شد ، افراد معتقد هستند که در زمینهٔ ارتباط‌ها، روابط انسان‌ها، مدیریت و رهبری مؤثر می‌باشد بنا براین هر معلمی رفتار خود را بر حسب ادراک خویش از رفتار شخص دیگر معین می‌سازد در نتیجه، چگونگی ادراک معلم‌ها از رفتار رهبر آموزشی یا مدیر آموزشگاه در تعیین نوع رفتار و واکنش آن‌ها مؤثر است، با این همه دربارهٔ تأثیر کلی و عمومی مدیریت و رهبری آموزشی نمی‌توان اظهارنظر قاطع کرد، زیرا الگوهای رهبری و مدیریت در اوضاع و احوال مختلف متفاوت است.

فانی در مورد چگونگی انجام مدیریت و رهبری آموزشی در مدارس اظهار کرد:هدایت و رهبری آموزشی محدود به فردی که عنوان مدیر یا راهنما دارد، نیست و هریک از کارکنان آموزشگاه می‌تواند معلم‌ها را در ایجاد و آماده ساختن وضع بهتری جهت یادگیری دانش آموزها یاری نماید.

او گفت:معیار مهم و شاید مهم ترین ضابطه برای قضاوت کیفیت رهبر آموزشی این است که آیا این عمل سبب بروز و شکوفائی یا رکود خلاقیت و ابتکار است.رهبری آموزشی عبارت از یاری و مدد به بهبود کار آموزشی است و هر عملی که بتواند معلم را یک گام پیش تر ببرد. لذا رهبری آموزشی عبارت از یاری و کمک به ایجاد فرصت‌های بهتر برای آموختن و آموزاندن است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه به تعریفی از مدیر یا رهبر آموزشی پرداخت و گفت:شماری از کارکنان آموزشی به نام رهبر آموزشی یا مدیر خوانده می‌شوند (شورای مدرسه و ...) و وظایف آن‌ها عبارت هستند از:هدایت و راهنمائی، آسان نمودن امور آموزشی ، برقراری ارتباط و تفاهم و شناخت دشواری‌ها،به‌کارگیری روش‌های تازه رفع نگرانی‌ها وانجام کارهای گروهی بنابراین نقش مدیر، عبارت از حمایت، تقویت، یاری، مساعدت و سرانجام همکاری کردن، هدایت کردن و نه دستور دادن است.

این همایش با حضور علی‌اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش ، صادق محمدی مدیر آموزش و پرورش شهر قدس و مدیران مدارس به منظور آموزش راهکارهایی برای اداره بهتر مدارس و ارتقاء سطح آموزشی و همچنین کشف استعدادها در مدارس در دبیرستان البرز تهران برگزار شد.

خبرنگار:شایان میدانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار