عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک:
طرح مسکن ملی رونق صنایع وابسته به ساخت و ساز را به دنبال دارد
تهران (پانا)- عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک میگوید طرح مسکن ملی اگرچه ابعاد کمتری از طرح مسکن مهر دارد اما میتواند در رونق بخش ساختمان و صنایع وابسته به آن از جمله صنعت کاشی و سرامیک موثر باشد.
مهدی فکری، عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در بازدید خبرنگاران از شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند در شهر صنعتی البرز استان قزوین با بیان اینکه پیوستن ایران به اوراسیا و و برخورداری از معافیتهای تعرفه ای می تواند بازارهای جدید صادراتی برای کشور ایجاد کند، گفت: « اجرای طرح مسکن ملی نیز از عواملی است که میتواند رونق صنایع وابسته به بخش مسکن و ساخت و ساز را به دنبال داشته باشد.»
گفت: « مجموعه شستا یکی از بزرگترین شرکتهای سرمایهگذاری است که شرکت کاشی و سرامیک الوند یکی از زیرمجموعههای این شرکت است. چشم بازنشستگان به درآمد شرکتهای وابسته به شستا است و طبیعی است که سودآوری و مدیریت این مجموعهها برای آسایش این بخش از جامعه موثر خواهد بود.»
وی افزود: « کاشی الوند ۶۰۰ نیروی انسانی دارد و جزو شرکتهای سهامی عام و یکی از قدیمیترین شرکتهای بورسی است که اطلاعات ماهانه آن به صورت شفاف در کدال بورس قرار میگیرد.»
فکری خاطرنشان کرد: « شرکت الوند در آبان ۹۸ با فروش ۷۳۴ هزار متر مربع انواع کاشی مات و براق رکورد ۵ ماه گذشته خود را به دست آورد.»
وی افزود: « درآذر امسال با تلاش تک تک مجموعه رکورد باز هم افزایش یافت و یک میلیون و ۴ هزار متر مربع کاشی و سرامیک به ارزش ۳۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش رسید. این در حالی است که پس از تولید مناسب آبان برخی از متخصصان پیشبینی میکردند که پس از یک رکورد افت فروش وجود داشته باشد اما این رکود به وجود نیامد و در دی ماه ۸۳۷ هزار متر مربع انواع کاشی به فروش رسید که ارزشی معادل ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان داشته است.»
فکری با تاکید بر افزایش کیفیت محصولات تولیدی گفت: « بخشی از بازار محصولات لاکچری و خاص از دست رفته بود که با برگشت کیفیت مشتریانی ک به سمت شرکتهای داخلی و خارجی کوچ کرده بودند به این شرکت برگشتند.»
عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با بیان اینکه ۱۴۷ شرکت کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد، اظهار کرد: « بخش ساختمان از سال گذشته رکودی عمیق را تجربه کرده است که در سال ۹۸ نیز ادامه داشته است اما در این شرایط باز هم این کیفیت است که برگ برنده رقابت میان ۱۴۷ شرکت تولیدکننده کاشی و سرامیک در کشور است.»
وی اضافه کرد: » بخشی از بازار فروش در محصولات لاکچری سال گذشته از دست رفته بود اما از شهریور امسال صادرات محصولات لاکچری دوباره آغاز شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار صادرات به کشورهای همسایه و اروپایی انجام شده است.»
فکری با بیان اینکه سیاستگذاری ما در تولید ایجاد ارزش افزوده بالاتر است، گفت: » تولید محصولات با ابعاد بزرگتر و لاکچری در دستور کار قرار گرفته است. ابعاد و طرحهای گذشته ذائقه مخاطب را قانع نمیکند و تولید کاشیهایی با ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ در سه ماه اخیر به تولید انبوه رسیده است که تا پیش از این تنها یک شرکت آن را تولید انبوه کرده است.»
عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تصریح کرد: » سایزهای ۸۰ در ۸۰ نیز درحالتهای مات، براق و فول پولیش در حال تولید است که موجب شده است الوند دوباره جایگاه خود را در بازار احیا کند و این امیدواری وجود دارد که بتوان میزان صادرات این محصولات را افزایش داد.»
وی با تاکید بر نقش مثبت اجرای طرح ملی مسکن مهر بر رونق صنایع وابسته به آن از جمله صنعت کاشی و سرامیک تصریح کرد: « توافق تجاری میان ایران و اوراسیا نیز میتواند در رونق صادرات محصولات کاشی وسرامیک موثر باشد.»
فکری با تاکید بر نوآوری و طراحیهای نوین در صنایع تولیدی این شرکت عنوان کرد: « طرحهای شرکت الوند انحصاری است و کپیبرداری نبوده و این فرصت را برای کشور فراهم کرده است تا بتوان تولیداتی مطابق با ذائقه مشتریان در بازارهای بینالمللی به دست آورد.»
عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک خاطرنشان کرد: « سنگ مصنوعی یکی دیگر از انواع تولید است و تفاوت آن با سنگ مصنوعی در این است که کاشی و سرامیک بدنه و لعاب دارد اما سنگ مصنوعی یک محصول فول بادی است و هر چه سیقل داده شود و به عمق برسد نیز همان جنس را دارد. تولید سنگ مصنوعی به دلیل هزینه تمامشده بالا متوقف شده بود اما امروز از مواد اولیه محصول که در انبارهای شرکت وجود دارد تولید این محصول آغاز شده است.»
وی با بیان اینکه افزایش نرخ دلار یک فرصت و یک تهدید برای تولیدکنندگان است، گفت: « ما تهدید را به فرصت بدل کردهایم و با کاهش وابستگی به مواد اولیه محصول کیفی تولید و صادر میشود که درآمد ارزی بالایی را برای کشور به همراه دارد.»
فکری با بیان اینکه هنوز هم قیمت تمامشده کالاهای تولیدی ایران از کشورهای همسایه مانند ترکیه و چین پائینتر است، گفت: « ۱۴۷ تولیدکننده کاشی و سرامیک کشور سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون متر مربع انواع کاشی و سرامیک تولید میکنند و شرکت کاشی الوند نیز حدود ۷ میلیون متر مربع انواع کاشی را تولید و صادر میکند.»
وی سود خالص ۹ ماهه این شرکت را پس از کسر مالیات ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: « کاشی الوند به هر سهم بورسی ۴۳۵ ریال سود پرداخت کرده است. برنامه صادرات ما صادرات ۳۰ درصد محصولات تولیدی بوده است که تا کنون ۴۵۰ هزار مترمربع صادرات انجام شده است.»
عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک درباره دلایل خارج نشدن دفاتر مرکزی شرکتهای وابسته به شستا از تهران گفت: «جمع کردن دفاتر مرکزی و خروج آنها از تهران را نمیتوان برای همه شرکتها اعمال کرد. رقبای ما حتی اگر در دورترین نقاط کشور تولید کنند در تهران دفاتری ایجاد میکنند تا به بازارها دسترسی داشته باشند. جمع کردن دفتر مرکزی برای ما نوعی گل به خودی است.»
وی درباره راهکارهای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور در شرایط تشدید تحریمها گفت: « صادرات به کشور روسیه از طریق بانک ملی به کشور برگردانده میشود. صادرات به عراق و افغانستان نیز به صورت ریالی انجام میشود و ارز حاصل از صادرات به کشور سریلانکا نیز با توافق صورت گرفته با قطعات یدکی و تجهیزات تکنولوژی تهاتر میشود.»
عضو انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک تصریح کرد: « درسال ۹۴ درآمد شرکت الوند ۶ میلیارد تومان بوده است که در سال ۹۵ به ۷ میلیارد تومان و سال ۹۶ به ۸ میلیارد تومان افزایش یافته است. میزان درآمد این شرکت در سال ۹۷ که سال اوج صادرات به دلیل افزایش برابری دلار در برابر ریال بوده است به ۲۱ میلیارد تومان رسیده است.»
وی ادامه داد: « سال ۹۷ سالی خاص برای اقتصاد ایران بوده است شرکتها انبارهایی مملو از کالاهایی داشتند که از قبل خریداری کرده بودندو با افزایش پی درپی مواجه شد اما امسال مواد اولیه ارزان برای شرکتها وجود نداشته است و در کنار آن رکودی نیز در بازار حاکم بوده است.»
ارسال دیدگاه