کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فیروزکوه:
مدرسه و خانواده؛ خط مقدم مقابله با آسیبهای اجتماعی نوجوانان
فیروزکوه (پانا) - کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فیروزکوه، نوجوانان را آسیبپذیرترین قشر در برابر رفتارهای پرخطر دانست و گفت بعد از خانواده، مدرسه هم میتواند نقش اساسی و حیاتی در زندگی اجتماعی نوجوانان داشته باشد.

زینب عربزاده، کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فیروزکوه در گفتوگو با پانا گفت: «نوجوانان، آسیبپذیرترین قشر در برابر رفتارهای پرخطرند و حتی از دوره کودکی حساستر هستند. افسردگی، استفاده از مواد مخدر و الکل، دزدی کردن برای جلب توجه، مشکلات تحصیلی، رسانههای اجتماعی، مشکلات اخلاقی و....از جمله آسیبهای اجتماعی رایج در سنین پایین هستند. »
کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش فیروزکوه در مورد نقش خانواده در آسیبهای اجتماعی افزود: «اگر نوجوان در خانوادهای سالم و معتقد به فرامین اسلامی پرورش پیدا کند، به رشد و کمال میرسد و اگر در خانوادهای ناسالم و عدم اعتقاد و ایمان باشد از مسیر رشد و کمال خارج خواهد شد.»
وی خاطرنشان کرد: «در محیط خانه، کمبود عاطفه، تبعیض، اعمالخشونت، بیمسئولیتی والدین، سختگیریهای افراطی، ازدواج دوباره والدین، طلاق و اعتیاد میتواند از عوامل مهم و مؤثر در انحرافات اخلاقی و اجتماعی دختران و پسران نوجوان باشد، این مسائل ممکن است در آنها موجب رویگردانی از مقررات و قوانین اجتماعی ظاهر بشود؛ خانوادهای که بینظمی در بین اعضای خانواده حاکم باشد؛ همین بینظمی با حضور اعضای آن در جامعه بروز پیدا میکند یا خشونت خانوادگی، خود را در برخوردهای اجتماعی نشان میدهد.»
عربزاده در مورد راهکارهایی برای پیشگیری از آسیبهایاجتماعی گفت: «برای داشتن یک نوجوان سالم و تربیت یک فرد بالغ سالم و متدین باید اعضای خانوادهها اصلاح و افزایش آگاهیها را از خودشان و شیوههای تربیتی خصوصاً تربیت اسلامی شروع کنند.»
وی در خصوص نقش اجتماع بیان کرد: «بعد از خانواده مدرسه هم میتواند نقش اساسی و حیاتی در زندگی اجتماعی نوجوانان برعهده داشتهباشد. شیوه رفتار و منش معلم و اولیا مدرسه در علاقهمندی یا انزجار دختران و پسران از مدرسه نقش مهمی دارد. اولیای مدارس با مراقبت آگاهانه و اصولی و غیرخشن و کنترل رفتارها، میتوانند به اصلاح روشها و شکلدهی شخصیت بچهها تلاش کرده و باعث رشد فکری، عاطفی و اجتماعی آنان شوند و با آموزشهای درست و به هنگام، آنان را برای وارد شدن به دنیای بزرگسالی آماده کنند. بعداز آن میشود به اختلافات طبقاتی هر جامعه اشاره کرد که افراد را در موقعیتهایی قرار میدهند که نمیتوانند نقشهای اجتماعی مناسب خود را بیابند و موجب اختلاف در هنجارهای اجتماعی میشود.»
این کارشناس پیشگیری و مراقبت از آسیبهایاجتماعی آموزش و پرورش فیروزکوه در پایان در خصوص راهکارها گفت: «آموزش و ارتقای مهارتهای اجتماعی، برنامهریزی درسی، مهارتهای زندگی، آشنایی با افراد طردشده توسط جامعه، اجازه ابراز وجود به دانشآموزان از طریق دادن مسئولیت و استفاده از دیدگاههای آنان در مدرسه، تقویت عزتنفس و احترام، ارزشهای دینی دانشآموزان توسط معلم، تقویت ارزشهای دینی خانوادهها و آموزش نه گفتن از کودکی هم از طریق مدرسه و مسجد و سایر ارگانهای اجتماعی و هم از طریق خانوادههاو... از راهکارهای مراقبت در برای آسیب هاست.»
دانشآموز خبرنگار: فاطمه صفری
ارسال دیدگاه