معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی:

دوره آموزشی روانشناسی اسلامی ویژه مشاوران مدارس برگزار می‌شود

مشهد (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی از برگزاری دوره آموزشی روانشناسی ویژه مشاوران مدارس استان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۶۹۰۴۹
لینک کوتاه کپی شد
دوره آموزشی روانشناسی اسلامی ویژه مشاوران مدارس برگزار می‌شود

علی مهدوی‌خواه در نشست تخصصی کارشناسان مشاوره و مدیران مراکز مشاوره ادارات آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: یکی از اقدامات اساسی و بنیادین در حوزه مشاوره، رسمیت بخشیدن به جریان مشاوره و روانشناسی اسلامی است که اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نظر دارد با برگزاری دوره آموزشی، اولین قدم جدی را در این زمینه بردارد.

وی ادامه داد: اینکه آیا روانشناسی اسلامی داریم یا نه، اختلافی است که دست‌کم پس از انقلاب اسلامی رونق گرفت. مساله‌ای که بیشتر اختلاف‌نما به نظر می‌آید و  اختلاف واقعی نیست.

مهدوی‌خواه با اشاره به اینکه عده‌ای معتقدند روانشناسی اسلامی نداریم، افزود: دلیل این افراد این است که اولاً؛ روانشناسی اسلامی در حال حاضر دانشی مدون و کلاسیک نیست و آنچه داریم، مجموعه‌ای از آیات و روایات پراکنده است و ثانیاً؛ در همه موضوعات و مسائلی که روانشناسی کلاسیک سخن دارد، اسلام سخنی برای گفتن ندارد.

وی اضافه کرد: در مقابل، کسانی معتقدند روانشناسی اسلامی داریم و منظورشان این است که قابلیت نوعی دانش روانشناختی در منابع اسلامی وجود دارد. در واقع  هر 2 درست می‌گویند و مراد ما هم از روانشناسی اسلامی، وجود دانشی مدون در زمان حال نیست بلکه مراد، حرکت در مسیری است که می‌تواند به تدوین این دانش منتهی شود.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی گفت: آنچه روانشناسی اسلامی خوانده می‌شود به سطح دنیوی زندگی انسان محدود نمی‌شود و به حیات معنوی، الهی و اخروی وی نیز توجه می‌کند. شگفت‌آور اینکه آموزه‌هایی که اسلام برای بهبود زندگی دنیوی به کار می‌گیرد، غالباً همان اموری است که حیات معنوی و اخروی وی را نیز تامین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اموری که فرد را از منیّت، خودخواهی و مظاهر دنیوی آن جدا می‌سازد و خدایی می‌کند از جمله توکل، صبر، شکر، زهد، دعا و مانند آن و تجویزهایی مثل اعتکاف که در تحقیقات جدید روانشناختی، فراوان به کار گرفته می‌شوند هرچند کارکرد آرامش‌بخشی، اضطراب‌زدایی، توانمندسازی و افزایش شادکامی و رضایتمندی را دارند اما دقیقاً اموری هستند که از وی، انسانی خدایی می‌سازند و حیات معنوی و اخروی وی را نیز تامین می‌کنند. هدف نهایی روانشناسی اسلامی، هدف نهایی اسلام، یعنی پرورش انسان موحد و الهی است.

مهدوی‌خواه افزود: دوره آموزشی روانشناسی اسلامی با بهره‌گیری از بهترین و برجسته‌ترین اساتید کشوری برگزار خواهد شد و جزئیات بیشتر مربوط به نحوه ثبت‌نام از طریق درگاه‌های اطلاع‌رسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی منتشر خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار