پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسب روز درختکاری و هفته منابع طبیعی

بیرجند (پانا) - استاندار خراسان جنوبی به مناسب روز درختکاری و هفته منابع طبیعی، پیامی صادر کرد.

کد مطلب: ۱۴۶۲۲۵۱
لینک کوتاه کپی شد
پیام استاندار خراسان جنوبی به مناسب روز درختکاری و هفته منابع طبیعی

متن این پیام به شرح زیر است:

«به نام خدا

روز درختکاری که در کشور معمول و باب شده، یکی از روزهای پربرکت در جمهوری اسلامی است. چون درخت و گیاه برای کشور، برای زندگی، برای مردم، برای تنفس، یک امر ضروری است. مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای(مدظله العالی)

درخت، این کلیدی‌ترین عنصرِ چرخه حیات و از پرثمرترین نعمت‌های خداوندی، تاثیر به‌سزایی در ایجاد تعادل در اکوسیستم، پاکسازی هوا، انسجام بافت خاک، حفظ زیستگاه موجودات مختلف، کاهش گرمای زمین و... داشته و نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارد.

بدون تردید همین اهمیت و جایگاه درخت در سلامت زندگی است که سبب شده در فرهنگ ایرانی اسلامی ما به موضوع توسعه فضای سبز توجه ویژه‌ای شود و ترویج سنت حسنه کاشت درخت همواره مورد تاکید قرار گیرد، به نوعی که امروزه حفاظت گونه‌های گیاهی و احیای عرصه‌های ملی، فراتر از وظایف اداری تعریف شده و نجات مشکلات زیست‌محیطی، تکلیفی انسانی به شمار می‌رود.

درختکاری در ایران به گواه تاریخ، پیشینه‌ای کهن دارد و ایرانیان باستان در جشن‌هایی خاص به کاشت درخت پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌گذاشتند و بی‌شک همین علقه و علاقه است که هفته‌ای سبز را به نام درختکاری در تقویم مناسبت‌های ملی ثبت و ضبط کرده تا بدین بهانه، مردم اقصی نقاط کشور به غرس نهال بپردازند و فضایی شاد و مفرح در محل زندگی خود ایجاد کنند.

اگر چه حراست از عرصه‌های طبیعی به عنوان میراثی ملی، محدود به مکان و زمان خاصی نیست و این امر باید به عنوان یک فرهنگ عمومی و همگانی، همیشه مورد توجه باشد اما هفته منابع طبیعی، فرصت مغتنمی است تا به رسم میراثداری، سنت حسنه اجدادمان را به فرزندان خود آموزش دهیم و به آن‌ها بیاموزیم بر اساس باورهای دینی‌مان آب، گیاهان سرسبز، محیط زیست، منابع طبیعی و درختان نعمت‌های ارزشمندی هستند و باید پاس داشته شوند.

اینجانب ضمن تبریک «روز درختکاری و هفته "منابع طبیعی و آبخیزداری» به تمامی دوستداران طبیعت و تلاشگران و زحمتکشان عرصه حفاظت از منابع طبیعی و اراضی ملی، امیدوارم با همراهی و همکاری آحاد مردم عزیز و طبیعت‌دوست خراسان جنوبی، شاهد حفظ منابع طبیعی و توسعه روزافزون فضای سبز در این خطه کویری باشیم و بدانیم آینده فرزندان این مرز و بوم به رفتار امروز ما در حفظ منابع طبیعی گره خورده و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه نیز به برخورد ما با طبیعت ارتباط مستقیم دارد.

جواد قناعت

استاندار خراسان جنوبی»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار