کارشناس منابع طبیعی در گفت وگو با پانا مطرح کرد:

ضرورت کنترل منابع آب با روش‌های علمی و دقیق

تهران(پانا)- کارشناس منابع طبیعی گفت اگر اکنون با کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و دیگر روش‌ها جلوی گرمایش زمین را بگیریم، اثراتش ده‌ها سال آینده مشخص دیده می‌شود. اکنون بهترین راه برای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی کنترل و مدیریت منابع آب با روش‌های علمی و دقیق است.

کد مطلب: ۱۴۳۹۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت کنترل منابع آب با روش‌های علمی و دقیق

دلاور نجفی، کارشناس منابع طبیعی در گفت‌وگو با پانا درباره وضعیت نگران‌کننده سدها در اغلب نقاط کشور، اظهار کرد: «وضعیت نگران‌کننده‌ای که برای سدها در کشور به وجود آمده است، دلایل اعلامی متعددی دارد که قرار است از سوی سازمان حفاظت محیط زیست بررسی‌های علمی‌تری در این زمینه صورت پذیرد.»

نجفی ادامه داد: «هنگامی که بارندگی در منطقه‌ای کاهش یابد، اولین مسئله وجود یا عدم وجود ابر در آن منطقه است. همچنین موضوع دیگر این است که ابر وارد پهنه سرزمینی ایران می‌شود و بارش ندارد یا اینکه ابر وارد پهنه سرزمینی نمی‌شود.»

این کارشناس بیان کرد: «در بخش‌های مختلف کشور همچون آذربایجان‌غربی و دریاچه ارومیه ابر وارد می‌شود اما بارشی صورت نمی‌گیرد. مشکلی که اکنون در نقاط مختلف کشور با آن رو‌به‌رو هستیم، عدم ورود ابر به کشور است نه اینکه ابرها بارش ندارند.»

نجفی درباره علت‌های کم بارشی ابرها در کشور، گفت: «یکی از این دلایل، مربوط به آلاینده‌ها یا گرم شدن هوا است که اجازه نمی‌دهد قطرات باران شکل گیرد. دلیل دیگر جریانات غالب جوی است که از سمت سیبری و مدیترانه وارد کشور شده و با شکل‌گیری هسته سرمایشی و گرمایشی اجازه بارش را به ابرها را نمی‌دهد.»

پیش‌بینی بارش‌های زیر حد نرمال در ماه‌های‌ آینده

وی اظهار کرد: «با توجه به دوره‌های خشکسالی که در بحث‌های تاریخی و سنوات گذشته وجود داشت، پیش‌بینی می‌شود برای ماه‌های آینده بارش زیر حد نرمال باشد و کشور در سال آینده با کمبود در حوزه شرب مواجه خواهد شد. باید کاری علمی و دقیق در این زمینه صورت گیرد که بنابر این است این کار صورت گرفته و نتیجه اعلام شود.»

این کارشناس بیان کرد: «تفییرات اقلیمی به مجموعه‌‌ای از کشورهای منطقه برمی‌گردد و صرفا محدود به عملکرد یک کشور نیست. از طرفی اگر ما اکنون با کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و دیگر روش‌ها جلوی گرمایش زمین را بگیریم، اثراتش را ده سال آینده خواهیم دید اکنون بهترین راه برای مقابله با خشکسالی و کم‌آبی کنترل و مدیریت منابع آب با روش‌های علمی و دقیق است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار