داستان یک افتتاحیه در شهر زیرزمینی نوش آباد

نمایش "داستان یک افتتاحیه" که در بخش نمایش خیابانی در سیزدهمین جشنواره تئاتر مهر کاشان پذیرفته و در فضای بیرونی مجموعه باستانی شهرزیر زمینی نوش آباد اجرا شد، روایت پیچیده از کلنگ زنی ساده یک طرح بزرگ عمرانی در مرکز یک شهر دور از پایتخت است.

کد مطلب: ۷۰۱۷۸۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا کاشان،این نمایش روایت یک بانوی فالگیر است که 15 سال است دقیقا در نقطه مرکز شهر با دود کردن اسپند و بخت گشایی جوانان خرجی شش بچه خود را تامین می کند که درآمد خوبی هم دارد.

در یک روز کاملا معمولی که بانوی فالگیر مشغول کار خود است، مامور یک شرکت خصوصی، به همراه کارگران خود، با محاسبه های مهندسی دقیقا مرکز شهر را پیدا کرده و آماده کلنگ زنی طرح است که بانوی فالگیر متوجه این اتفاق ساده شده و با مامور رو برو می شود.

در ابتدای این مواجهه، زن به مامور می گوید که طرحش را در گوشه دیگر میدان انجام دهد اما مامور اصرار دارد که به دستور دکتر باید دقیقا همین جا کلنگ پروژه را بر زمین بزند. پروژه ای که در 12 طبقه ساخته می شود و در هر طبقه 12 واحد دارد و در هر واحد باید پنج نفر مشغول کار شوند.

در این نمایش، زن فالگیر و مهندس بخش خصوصی، در تعارض خود به تساوی حق زن و مرد اشاره می کنند و مهندس بخش خصوصی معتقد است که زنان با نمره های خوب خود در مدرسه و دانشگاه باعث بیکاری و ترک تحصیل مردان می شوند و در مقابل زن فالگیر نیز ادعا می کند که اولویت آقایان در آزمونهای استخدامی، باعث ظلم بر زنان جامعه است.

در ادامه نمایش، مشخص می شود، زن با داشتن مدرک فوق لیسانس که موفق نشده به کار دلخواه خود برسد به فالگیری پرداخته و روزانه 600 هزار تومان درآمد دارد و مرد نیز با مدرک فوق لیسانس وقتی کاری پیدا نکرده به کارگری قناعت کرده تا شکم هشت بچه خود را سیر کند و سرانجام زن فالگیر حاضر می شود اسرار کار خود را به مهندس بخش خصوصی یاد بدهد تا از ساخت پروژه 12 طبقه منصرف شود اما مرد حاضر به پذیرش نیست و در این کشمکش است که زنگ تلفن مهندس، صدا می کند و از آن سوی خط، این دکتر است که دستور می دهد پروژه را اشتباه کلنگ زده و باید محل پروژه به مرکز منتقل شود و به مهندس جوان هم نیازی نیست.

نمایش داستان یک افتتاحیه با دستمایه کمدی خود نقدهای فراوان اجتماعی را بیان می کند و به بیکاری، خرافات، وعده هایی که عمل نشده و مواردی از این دست ، اشاره دارد .

میثم سرآبادانی، نویسنده و کارگردان نمایش داستان یک افتتاحیه است که به همراه مرجان کرمی اجرا می کند. مهسا افتحی به عنوان دستیار کارگردان با گروه تئاتر میقات تفرش همکاری کرده و امید رجبی و اسماعیل رنجبر نیز مدیر اجرا و روابط عمومی این گروه نمایش هستند.

سرآبادانی از جمله کارگردانهای سرشناس تئاتر خیابانی است که دریافت دیپلم افتخار کارگردانی جشنواره بین المللی تئاتر فجر در سالهای 1390 و 1392، دریافت تندیس و دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد در چهارمین جشنواره سراسری تئاتر خیابانی مریوان، دریافت لوح تقدیر نویسندگی و بازیگری جشنواره تئاتر کوتاه صحنه 1390 ، دریافت تندیس و لوح تقدیر اثر برگزیده در جشنواره آثار و تولیدات حوزه هنری کشور 1391 و دومین جشنواره تئاتر یاقوتهای سرخ 1391 و دریافت لوح تقدیر و تندیس بهترین کارگردانی درنخستین جشنواره سراسری تئاتر خرداد 1392 را در کارنامه خود دارد.

سیزدهمین جشنواره تئاتر مهر کاشان در دو بخش خیابانی و صحنه اجرا از 14 دیماه تا 24 این ماه در کاشان اجرا می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار