گزارش پانا از پیش‌بینی نرخ رشد اقتصادی در بودجه ۹۷:‌

اقتصاد ایران ظرفیت تحقق ارقام بالای رشد را دارد

تهران (پانا) - کارشناسان اقتصادی هم عقیده اند که اقتصاد ایران با توجه به منابع و ظرفیت‌های خود امکان تحقق ارقام رشد بالای اقتصادی را دارد و نرخ رشد 7 درصدی در لایحه بودجه نیز با توجه به عملکرد دولت یازدهم در بهبود نرخ رشد قابل تحقق است.

کد مطلب: ۶۹۲۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد

اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی چندی پیش گفت رشد اقتصادی با رشد منهای ۷.۷ درصد در سال ۹۱ و منهای ۳ درصد در سال ۹۲ امروز به رشد اقتصادی ۱۲.۵ درصد در پایان ۹۵ رسیده است .به گفته او اگرچه ۶۱ درصد این رشد مربوط به فروش نفت است اما به این معنی نیست که سایر بخش های اقتصادی از سلامت برخوردار نبوده اند. به گفته کمیجانی در سال ۹۵، ۳.۳ درصد رشد صادرات غیرنفتی داشتیم که نشان می دهد اقتصاد ما به سمت سلامت نسبی رفته است.

به گزارش سایت بانک مرکزی قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی همچنین اظهار داشت: در سال جاری نیز چون رشد اقتصادی نفت تکمیل شده چندان انتظار تحقق رشد اقتصادی از ناحیه نفت نداریم وعمده انتظارات رشد اقتصادی ما از محل رشد صادرات غیرنفتی خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول در بانک مرکزی، پیش بینی های این بانک و موسسات بین المللی تحقق رشد ۴ تا ۵ درصدی اقتصادی کشور در سال جاری است.

عملکرد دولت تحقق ارقام رشد بالا را دست یافتنی می کند

مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص پیش بینی نرخ رشد اقتصادی 7 درصدی در لایحه بودجه سال آینده می گوید:‌در دولت آقای روحانی نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی نیز محقق شده است ونشان می دهد عملکرد دولت به گونه ای است که با مجموعه سیاست گذاری های درست اقتصادی تحقق این ارقام دست یافتنی است .

وی ادامه داد:‌هر چه اقتصاد شرایط بهتری داشته باشد نمودار نرخ رشد کاهشی است به طور مثال در اقتصادهای بزرگ و ثروتمند دنیا مانند آمریکا رشد اقتصادی و توسعه در بسیاری از بخش های اقتصادی حاصل شده و ارقام رشد حدود 2 تا 3 درصد است اما در اقتصادهای در حال توسعه نرخ رشد اقتصادی امکان افزایش دارد .

اقتصاد ایران ظرفیت رشد تا 15 درصد را دارد

مرتضی عزتی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز می گوید :بسته به سیاست های دولت به ویژه درجذب سرمایه و توسعه صنایع مادر رشد اقتصادی قابل تحقق خواهد بود و باید گفت پیش بینی نرخ رشد اقتصادی 7 درصدی برای اقتصاد انقدر بالا نیست که امکان تحقق نداشته باشد .

وی تاکید کرد : اقتصاد ایران در مسیر توسعه است و بسیاری از بخش های مهم اقتصاد این قابلیت را دارند که با جذب سرمایه و برنامه های توسعه ای در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرند بنابراین متناسب با ظرفیت ها و منابعی که اقتصاد ایران دارد نرخ رشد 7 درصد بالا نیست و این پیش بینی با احتیاط صورت گرفته است .

عزتی تصریح کرد: ظرفیت رشد اقتصادی تا 15درصد نیز برای اقتصاد ایران وجود دارد به این شرط که مجموعه سیاست های عملکردی مناسب تر باشد .

بنا به پیش‌بینی «بانک جهانی»، اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۷ رشد ۶/ ۳ درصدی را تجربه خواهد کرد. در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز رشد اقتصادی ایران به ترتیب به ۰/ ۴ و ۳/ ۴ درصد خواهد رسید، این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ میانگین رشد اقتصادی منطقه منا ۴/ ۳ درصد خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار