چرایی بازگشت بحران به دریاچه ارومیه: حق‌آبه دریاچه بلعیده شد

تهران (پانا) - مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به بازگشت بحران به دریاچه ارومیه گفت: اگر قرار بود وضع دریاچه ارومیه با تفکرات سازه‌ای درست شود، تاکنون بحران‌ دریاچه برطرف می‌شد.

کد مطلب: ۶۹۰۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد

محمد درویش در گفت‌وگو با پانا، درباره حل مشکلات دریاچه ارومیه اظهارداشت: از مهم‌ترین دلایلی که دریاچه ارومیه در دولت‌های نهم و دهم دچار بحران شد، افزایش وسعت اراضی کشاورزی بود که از 320 هزار هکتار به 680 هزار هکتار افزایش یافت. در صورتی که ظرفیت دریاچه همان اراضی 320 هزار هکتاری بود.

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حق‌آبه دریاچه ارومیه نادیده گرفته شده است، افزود: برای 360 هزار هکتاری که به اراضی کشاورزی محدوده دریاچه ارومیه اضافه شد 3.6 دهم میلیارد متر مکعب آب از حوضه آبریز دریاچه برداشت می‌شد در صورتی که حق‌آبه دریاچه 3.1میلیارد متر مکعب بود و این مسأله باعث شد تا حق‌آبه دریاچه بلعیده شود. از طرفی با حفر 70 هزار حلقه چاه‌ غیرمجاز و احداث 72 سد در اطراف دریاچه ارومیه به بحران این دریاچه دامن زده شد.

وی تأکید کرد: دریاچه ارومیه پیش از این ۷.۱ میلیارد متر مکعب آب قابل استحصال داشت که امروز به شدت تقلیل یافته و برای احیای آن دولت نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور با اشاره به ضرورت تغییر سیاست کشت در اراضی کشاورزی محدوده دریاچه ارومیه گفت: کشاورزی در این منطقه سودآور نیست اما مردم برای تأمین معیشت خود مجبورند و نمی‌توان آن‌ها را وادار کرد که از این راه درآمد نداشته باشند بلکه باید سیاست‌ها تغییر کند و به سمت افزایش راندمان کشاورزی رفت.

عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست اخیرا درباره احیای دریاچه ارومیه گفته است: «اگر سازمان برنامه و بودجه پول ندارد، دولت اجازه دهد از منابع خارجی وام بگیریم... ما باید رئیس جمهوری، معاون اول و رئیس سازمان برنامه و بودجه را قانع کنیم که دریاچه ارومیه به قدری اهمیت دارد که اگر کشور در وضع فعلی پول ندارد، وامی از خارج دریافت شود و دولت به تدریج طی ۱۰ سال آن را پرداخت کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار